19 دی: سخنگوی دولت، دستگاه دیپلماسی و دفاعی را دو بال سیاست خارجی توصیف کرد و گفت: این دو نه تنها تعارضی با یکدیگر ندارند بلکه با تقویت یکدیگر از ابزارهای اعمال سیاست خارجی هستند.
علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت مکتوب پاسخ اصحاب رسانه را داده بود درباره فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه که نباید حرف آمریکا را تکرار کنیم و این خطای بزرگی است، اظهار داشت: مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب مثل همیشه فصل الخطاب و راهگشای همه است.  

وی ادامه داد: صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نشان داد تمام مباحث خروجی سیاست خارجی ما، ‌ نتیجه تجمیع دیدگاه‌ها و حتی چالش‌های تضارب آرا بوده و تصمیم نهایی با خرد جمعی انجام می شود.

سخنگوی دولت با طبیعی دانستن وجود اختلاف نظر بین مسئولان امر در حوزه‌های سیاست‌گذاری‌های مختلف از جمله اقتصادی، دفاعی و دیپلماسی و رایج بودن آن در همه دنیا، لظهار کرد: حتی کشور ما در سال‌های قبل نیز در موارد متعددی شاهد این امر بوده است.  

وی با ذکر مثالی ادامه داد: مواردی چون حمله اول آمریکا به عراق، حمله صدام به کشور کویت، واکنش ایران بعد از حملات ۱۱ سپتامبر و شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف همگی از جمله مواردی بوده که در جلسات عالی دیدگاه‌های مخالف و متفاوت بیان می‌شد. اما مهم این است که این اختلاف نظرها در مرحله عمل، هرگز به منصه ظهور نرسیده و همه دستگاه‌ها در نهایت تابع تصمیم های نهایی‌ هستند که توسط مسئولان عالی و طی فرایند خرد جمعی اتخاذ می شوند.  

ربیعی خاطرنشان کرد: دیپلماسی و سیاست دفاعی، ‌دو بال سیاست خارجی هستند و نه تنها هیچ تعارضی با هم ندارند ‌بلکه با تقویت یکدیگر از ابزارهای اعمال سیاست خارجی هستند.  

سخنگوی دولت افزود: تجمیع و اولویت بندی این دو عنصر نیز ‌از طریق خرد جمعی اتفاق می‌افتد و وزیر امور خارجه موظف هست از اجرای درست آن اطمینان پیدا کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری در خصوص اظهارات پخش شده از نوار مسروقه به درستی تاکید فرمودند همه رسانه ها، مسئولان و نخبگان باید مراقب نتایج سخنان ناخواسته خود باشیم.

وی خاطر نشان کرد:آنچه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، یک خط و مشی روشن و عمومی بود و برای همه امور است و همه اعضای دولت خود را موظف به توجه و رعایت این فرمایش می دانند.

سخنگوی دولت در این نشست با تسلیت شهادت حضرت امیرالمومنین علی(ع)، ایشان را الگوی اخلاقی و انسانی و نماد عدالت و حریت دانست و گفت: در این شب‌های قدر ضمن طلب عفو و بخشش برای خود و همه انسان‌ها از خدای بزرگ، خیر و برکت در دو جهان را برای همه هموطنان‌مان مسالت می کنم. 

  • نویسنده :
  • منبع :