۱۹ دی: بر اساس طرح مجلس، خبرنگاران جهت نقد اخبار رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی آزاد هستند اما اگر مطالب آنان را صرفاً کپی کنند دفتر رسانه معاند در ایران محسوب می‌شوند.
فاطمه سادات محمدی؛ طرح مجلس برای ممنوعیت انتشار اخبار رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی که طبق آن از ورود خبرنگاران آمریکایی و انگلیسی حامی تحریم به کشور جلوگیری می‌شود و در صورت انتشار اخبار این رسانه‌ها، خبرنگاران ایرانی به حبس از پنج تا ۱۰ سال محکوم می‌شوند اخیرا مطرح است؛ طرحی که به امضای ۴۱ نماینده رسیده و باعث تعجب و فضاسازی منفی علیه نمایندگان مجلس فعلی شده است.

به منظور پرسش از کم و کیف این طرح به سراغ دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم. ابتدا گفت‌وگوی ما را با علی اکبر علیزاده، عضو مجمع نمایندگان استان سمنان، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می‌خوانید:  

کودک و نوجوانان ایرانی قربانی آزادی فضای مجازی شدند



• نظر شما درباره طرح ممنوعیت انتشار اخبار رسانه‌های معاند چیست؟

خبرگزاری‌های صهیونیستی و رسانه‌های وابسته به استکبار اخبار جمهوری اسلامی را نه تنها یک طرفه بلکه به شدت مغرضانه منتشر می‌کنند و چهره غیر واقعی از ایران برای مردم جهان ساخته‌اند.

ما خبرهای آن‌ها را به درستی منعکس می‌کنیم اما آن‌ها اخبار ما را نقض می‌کنند؛ لذا خبرنگاران رسانه‌های معاند که علیه ایران اقدام می‌کنند حق ندارند به ایران بیایند و از داخل ایران اخبار را پوشش دهند.

هرچند اگر آنان به ایران هم نیایند راهشان را ادامه می‌دهند اما با تصویب این طرح دیگر اجازه ورود به ایران را ندارند.

رسانه‌های معاند ایران از جمله بی بی سی مانند مگس هستند این همه خوبی و زیبایی را در ایران نمی‌بینند و فقط روی کثیفی می‌نشینند و یا کثیفی را ایجاد می‌کنند و دور آن می‌چرخند و دشمنی از بیان و نوشته آن‌ها می‌بارد.

برای ویروس کرونا همه دست و پا می‌زنند که مردم را نجات دهند اما ویروس افکار بدتر از ویروس کرونا و تولیدات این رسانه‌ها هروئین فکر است.

ما در این جنگ نرم بی‌دفاع جلوی دشمنان ایستاده‌ایم که هر اقدامی بخواهند انجام دهند.

کپی مطالب رسانه‌های معاند جرم است

•  شما ما را هم محدود می‌کنید و راه را برای شفاف سازی می‌بندید این رسانه‌ها مخاطبان میلیونی دارند که حرف آن‌ها را باور می‌کنند نیاز به روشنگری است اگر پاسخ داده نشود امکان به خطر افتادن منافع ملی ما هم وجود دارد.

این طرح است و هنوز تبدیل به قانون نشده، اما اگر رسانه‌ای مطالب آنان صرفاً کپی کند دفتر خبرگزاری رسانه معاند در ایران محسوب می‌شود اما اگر پس از نقل خبر، جهت روشنگری از تحلیل و نظرات کارشناسی استفاده شود و توضیح داده شود مشکلی ندارد.

شور آزادی فضای مجازی در ایران درآمده

• بدون داشتن شبکه اطلاعات و اینترنت ملی نمی‌شود مانع انتقال مطالب نادرست و ناسالم در فضای مجازی شد

بله؛ آزادی در فضای مجازی ایران آن‌قدر رها شده که شور آن درآمده است؛ ان شاءالله وزیر ارتباطات و رئیس جمهور ما به فکر حفظ منافع ملی بیفتند و دست از منافع جناحی و حزبی خود بردارند و این خواسته عمومی را که هر جایی که یک دولت عاقلی بوده برای آن فکری کرده محقق کنند.

مسئولان کمی تدبیر به خرج دهند و این سیل بنیان کن را از دامن جوانان بیچاره ما ببرند.

بحث من سیاسی نیست؛ بعضی از محتواهای فضای مجازی را نمی‌شود با خانواده دید اما به راحتی در دسترس کودک و نوجوان ما است.

نوجوانان مظلوم تازه به سن بلوغ رسیده در ایران، قربانی فضای بی در و پیکر مجازی شده‌اند و خیال خانواده‌ها دیگر راحت نیست که فرزندانشان از مفاسد رسانه‌ها محفوظ بمانند.

دیکتاتورترین کشورها مانند فرانسه، آمریکا، انگلیس و آلمان که به ظاهر، اسم دموکراسی را روی خود گذاشته‌اند شبکه ملی اینترنت دارند و شدیدترین مجازات‌ها را برای قانون شکنان اعمال می‌کنند.

به عنوان مثال ترامپ ذره‌ای علیه منافع ملی آمریکا عمل کرد، پیام رسان توییتر و مصاحبه‌های وی را قطع کردند و به تمام رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که حق مصاحبه با وی را ندارید اما زمان فتنه ۸۸، وقت ترمیم، بازسازی و تغییرات در توییتر بود اما وزیر خارجه آمریکا گفت ما به آن دستور دادیم که حق نداری الان تغییرات را انجام دهی زیرا باید هم اکنون در ایران حضور داشته باشی اما در ایران فضای مجازی رها شده به این رها بودن هم افتخار می‌‌شود.

***

طرح «ممنوعیت انتشار اخبار رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی» نیازمند کار کارشناسی است



گفت‌وگوی ما با ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در ادامه می‌‌خوانید:

• نظر شما درباره طرح ممنوعیت انتشار اخبار رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی چیست؟

وظیفه مجلس صیانت از منافع ملی است و باید مانع از هر اقدامی شود که به امنیت و منافع ملی، اجتماعی، دفاعی و موضوعات راهبردی وحدت جامعه و ارکان نظام اسلامی خدشه وارد کند.

در حوزه ارتباطات هم ضمن احترام و توجه به همه ظرفیت‌های اطلاع رسانی، مراکز خبری، باید چهارچوب‌های پذیرفته شده‌ای را رعایت کنند.

• طبق این طرح اگر رسانه‌های معاند مطلب اشتباه یا ناقصی را منتشر کنند، خبرنگاران ایران در خصوص تشریح و روشن کردن ماجرا هم نمی‌توانند اخباری از رسانه‌های معاند کار کنند و این طرح شبهات را بی پاسخ می‌گذارد.

این طرح در کمیسیون‌های کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از اعمال تغییرات تبدیل به قانون می‌شود آنچه در مجلس تبدیل به قانون می‌شود ملاک عمل است.

این طرح نیازمند کار کارشناسی است و با در نظر گرفتن منافع و امنیت ملی، سیاست‌های بالا دستی، سند چشم‌انداز و نقشه راه نظام قانونی مصوب می‌شود که منطبق بر ظرفیت‌ها و قابل اجرا باشد.

مجلس راه را برای دریافت نظرات و ایده‌ها و راهکارهای کارشناسی در همه موارد و در مورد این طرح باز گذاشته تا خروجی طرح‌ها و لوایح، قوانینی منطبق بر منافع ملی و راهبردهای نظام اسلامی و تحقق اهداف انقلاب اسلامی باشد لذا جوی که در فضای مجازی علیه مجلس به راه انداخته‌اند درست نیست.

  • نویسنده :
  • منبع :