«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت جدید در عراق، روز شنبه اسامی کابینه خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

بر اساس این فهرست، کابینه الکاظمی متشکل از ۲۱ وزیر است که سهم شیعیان ۱۱ وزارتخانه، اهل سنت ۶، کرد‌ها ۳ و اقلیت‌ها نیز یک وزارتخانه تعیین شده است.

به گزارش ایرنا، به غیر از وزارت دارایی که سهمیه کرد‌ها است و برای تعیین وزیر پیشنهادی بین فراکسیون‌های شیعه و کرد (فراکسیون حزب دمکرات کردستان عراق) اختلاف وجود دارد، وزیران پیشنهادی بقیه وزارتخانه مشخص شده‌اند.

الکاظمی برای برخی از وزارتخانه‌ها، بیش از یک نامزد معرفی کرده تا در صورت عدم قبول گزینه اول توسط فراکسیون ها، گزینه دوم یا سوم جایگزین شود.

این درحالی است که برای شش وزارتخانه شامل بهداشت، فرهنگ، برنامه‌ریزی، ورزش و جوانان، کار و مسکن و سازندگی هر کدام فقط یک نامزد معرفی شده است.

در میان وزارتخانه‌ها تنها وزارت کشور دارای سه وزیر پیشنهادی است که گزینه نخست الکاظمی برای این سمت «عدنان عبد خضیر الزرفی» نخست وزیر مکلف قبلی است که به دلیل مخالفت فراکسیون‌های شیعه از تشکیل دولت کنار نهاده شد.

گزینه‌های دوم سپهبد ستاد «عثمان الغانمی» رییس کنونی ستاد کل ارتش عراق و گزینه سوم سپهبد ستاد بازنشسته «نجیب الصالحی» از فرماندهان سابق ارشد نظامی عراق هستند.

الکاظمی برای وزارت دفاع دو نامزد معرفی کرده که گزینه نخست او «جمعه عناد سعدون» فرمانده فعلی نیرو‌های زمینی ارتش عراق و گزینه دوم «فیصل فنر الفیصل الجربا الشمری» از فرماندهان ارشد نیروی هوایی عراق است.

برخی منابع پارلمانی پیش‌بینی کرده‌اند که پارلمان دوشنبه هفته جاری برای دادن رای اعتماد به کابینه پیشنهادی الکاظمی تشکیل جلسه دهد.

الکاظمی در نهم آوریل گذشته (۲۱ فروردین ۹۹) به عنوان نامزد فراکسیون‌های شیعه در پارلمان به رییس جمهوری عراق برای تشکیل کابینه جدید معرفی شد تا جایگزین «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر فعلی شود.

الکاظمی به دنبال ناکامی «محمد توفیق علاوی» و «عدنان الزرفی» در تشکیل کابینه، مامور تشکیل کابینه جدید عراق شده است.

عمر دولت الکاظمی فقط یکسال اعلام شده و موظف است در این مدت زمینه انتخابات زودهنگام پارلمانی مهیا و بودجه ۲۰۲۰ را به پارلمان ارائه و عراق را در برابر چالش‌های مهم بهداشتی ناشی از شیوع «ویروس کرونا» و اقتصادی متاثر از سقوط قیمت جهانی نفت، مدیریت کند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا