۱۹ دی؛ دو نفر از نمایندگان مجلس یازدهم گفتند: نمایندگان مجلسی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند اخلاق را رعایت نکردند.
فاطمه سادات محمدی/ صفی که اخیراً برخی از نمایندگان مجلس برای پاستور کشیده‌اند باعث تعجب و تأسف است؛ تعدادی از نمایندگان خانه ملت صندلی‌های سبز مجلس را پلی برای رسیدن به ساختمان سفید پاستور دیده‌اند که این اقدام پسندیده نیست.

این سوء استفاده از رأی مردم حوزه انتخابیه آن نماینده است زیرا مردم آنان را انتخاب کردند که از حقشان در مجلس دفاع کنند حالا مردم را نادیده می‌گیرند و برای خودشان در انتخابات شرکت می‌کنند و وقتشان را صرف مصاحبه‌های انتخاباتی و دیگر مسائل می‌کنند و از کار اصلی غافل می‌مانند.

حال سؤال اینجاست که اگر میان صندلی خدمت تفاوتی نیست چرا در همان جایی که هستند انجام وظیفه نمی‌کنند؟

مجلس بهتر است قانونی مصوب کند که نمایندگان ملت حق شرکت در انتخابات‌های دیگر را نداشته باشند زیرا آنان نماینده مردم هستند و مردم رأی دادند که این افراد برای چهار سال نماینده و وکیل آن‌ها در مجلس شورای اسلامی باشند و حق چنین کاری را ندارند.

به این منظور به سراغ چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم؛ ابتدا گفت‌وگوی ما را با حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده سه دوره‌ای مجلس از حوزه انتخابیه مشهد و کلات و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و عضو تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی می‌خوانید:

• با توجه به اعلام آمادگی برخی از نمایندگان مجلس برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، چرا مجلس با تصویب قانونی مانع این امر نمی‌شود؟

من هم با این نظر موافق هستم که اگر کسی به مجلس ورود پیدا می‌کند باید در همان موضوع نمایندگی کارش را ادامه دهد.

اینکه کسی به مجلس ورود پیدا کند تا پل بزند به مسند ریاست جمهوری وزارت یا جاهای دیگر و از آن عبور کند این اقدام خوبی نیست و ظلمی به مردم حوزه انتخابیه است که به وی رأی دادند.

با این اقدام برای مردم آن حوزه انتخابیه محدودیت ایجاد می‌شود که من هم موافق این اقدام نیستم.

در مواقع خاصی ضرورت اقتضا می‌کند و جامعه در شرایطی قرار می‌گیرد که چاره‌ای نیست جز اینکه از ظرفیت یک شخص در مجلس شورای اسلامی استفاده شود اما درمجموع این اقدام نباید یک رویه ثابت شود باید در موارد و شرایط خیلی خاص نماینده‌ای از مجلس به سمت دولت ورود پیدا کند.

• این نماینده‌ها از کار اصلی غافل نمی‌مانند؟

وقتی کسی در مسیر انتخابات قرار می‌گیرد طبیعتاً از وظایف اصلی نمایندگی خودش باز می‌ماند؛ اگر این اقدام تبدیل به یک رویه شود اقدام اخلاقی و شایسته‌ای نیست به خصوص اگر کسی که از ابتدا برای انتخابات ریاست جمهوری به مجلس ورود پیدا کرده باشد و برنامه آن این باشد که یکی دو سال در مجلس باشد و پل به بخش‌های دیگر بزند.

کسی که قصد شرکت در انتخابات مجلس را دارد باید متعهد باشد و بداند که باید چهار سال روی این موضوع متمرکز باشد و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد.

نمایندگان مجلس محدودیتی برای داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری ندارند

ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه با خبرنگار ۱۹ دی گفت‌وگو کرد که مشروح آن در ادامه می‌آید:

• چرا مجلس قانونی مصوب نمی‌کند که نماینده‌ای که وکیل مردم است نتواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند؟

هر زمان که طرح یا لایحه‌ای از سوی افراد، دولت و نمایندگان به مجلس ارائه شود مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ تاکنون در این رابطه طرحی داده نشده است.

معایب و محاسن این اقدام باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد و منطبق بر چارچوب‌های نظام و انقلاب برای این موضع تصمیم‌گیری شود؛ منتهی قانون اساسی و قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچ محدودیتی برای اینکه که نمایندگان مجلس نتوانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند قائل نشده است.

• به نظر شما نباید قائل شوند؟

از نظر قانونی مانعی وجود ندارد اما از نظر اخلاقی وقتی کسی عهده‌دار مسئولیتی می‌شود و از مردم رأی می‌گیرد که نماینده آن‌ها باشد باید تا آخر روی آن توافقی که کرده بایستد.

تاکنون طرحی هم برای ممنوعیت شرکت نمایندگان مجلس در انتخابات ریاست جمهوری داده نشده است.

• چون خود نماینده‌ها باید طرح را ارائه دهند اما به نفعشان نبوده درسته؟

در هر صورت قانون قابل اصلاح است اما باید بررسی شود.



  • نویسنده :
  • منبع :