19 دی: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم رعایت اخلاق در انتخابات گفت: کاندیداها به جای تخریب دیگران به این بپردازند که ما چه هستیم و چه توانایی‌هایی داریم و اگر با تخریب دیگران بر کرسی ریاست بنشینند صحیح نیست.

آیت الله حسینی بوشهری در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره علامه حلی که پیش از ظهر دوشنبه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به سخنی از پیامبر(ص) اظهار داشت: قلم نعمت بزرگی است و اگر قلم نبود ملک و دین استوار نمی‌شد و زندگی بر انسان گوارا نمی‌گردید.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با ابراز قدردانی از دست اندرکاران جشنواره علامه حلی تأکید کرد: این جشنواره به منظور تقدیر از طلاب جوان برادر و خواهر در سراسر کشور برگزار می‌شود و از مدیر حوزه‌های علمیه آیت الله اعرافی، مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور و سرپرست جامعه الزهرا حجت الاسلام و المسلمین دیانی که در این کار بزرگ سهیم هستند قدردانی می‌کنیم.

 

وی با اشاره به پایه گذاری این حرکت افزود: حجت الاسلام و المسلمین عماد هم در مسئله کتاب سال حوزه و هم جشنواره علامه حلی سهم وافری دارند و در رشد و شکوفایی حوزه‌ها نقشی تأثیرگذار داشته‌اند و امروز هم به عنوان مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر ثمره این تلاش‌ها را به جامعه علمی ما عرضه می‌کنند.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه در شرایطی این جشنواره برگزار می‌شود که جهان اسلام سوگوار و عزادار است، تأکید کرد: از یک سو دختران مظلوم شیعه به خاک و خون کشیده می‌شوند و آن هم به دلیل جهل و قساوت عده‌ای که بویی از بشریت نبرده‌اند و از سوی دیگر به خاک و خون کشیده شدن مردان و زنان و کودکان فلسطینی را به دست رژیم غاصب صهیونیستی شاهد هستیم.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: امروز تجمعی به همین مناسبت در مدرسه فیضیه برگزار می‌شود تا سهمی در اعلام انزجار از این رفتارهای غاصبانه داشته باشیم البته امروز جهان در جوامع غربی و اسلامی و سایر جوامع به آگاهی رسیده است که هر روز شاهد تظاهرات علیه رژیم اشغال گر هستیم.

 

وی افزود: امروز به جای نهضت سنگ شاهد این هستیم که فلسطین با موشک‌هایشان تلاویو را به لرزه درآورده‌اند و خواب و آرامش را از آنها گرفته‌اند.

 

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: این ایام مصادف است با تخریب قبور ائمه بقیع که این هم شروع یک حرکت جاهلانه است که ما امروز در امتداد آن هستیم داعش و امثال آن برگرفته از همین افکار جاهلی است که آثار متبرک ائمه بقیع را تخریب کردند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه جهل را عامل بدبختی انسان دانست و افزود: هرچه انسان ضرر می‌بیند ریشه آن در جهل و نادانی بشر است.

 

وی با بیان اینکه جشنواره علامه حلی بشارت دهنده حرکت پرشتاب حوزه و آینده روشن حوزه است، تأکید کرد: حوزه و تلاش‌های حوزه برای خود حوزویان ناشناخته مانده است، این همه تلاش و جدیتی که در عرصه‌های آموزش و پژوهش وجود دارد ناشناخته مانده است و گاهی آثار یاس و ناامیدی در چهره بزرگان دیده می‌شود به این دلیل که این آثار کمتر به آنها عرضه شده است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی ازاقداماتی که باید بکنیم این است که تلاش‌های حوزه را به حوزویان معرفی کنیم، تأکید کرد: شبانه روز و کار و تلاش در حال انجام است ما پایان راه گفته می‌شود که حوزه عقب گرد پیدا کرده است و این سری جملاتی که همه ما شنیده‌ایم.

 

وی با اشاره به اینکه طلبه امروز در حوزه‌های مختلف قلم می‌زند و پایان نامه دارد، افزود: در گذشته حوزه ما اینگونه نبود و در یک دوره زمانی حوزه دچار رخوت و سستی شده بود اما در حال حاضر حوزه در حال گرفتن جان تازه‌ای است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه جامعه شیعه هیچ وقت به اندازه امروز در طول تاریخ از لحاظ کمیت بزرگ نبوده است، تأکید کرد: هیچ وقت از لحاظ قدرت نیز حوزه‌های علمیه به کارآمدی امروز نبوده است و هیچ وقت به اندازه امروز از امکانات برخوردار نبوده است، علامه امینی با شرایط بسیار سختی و دشوار به دنبال منبع بودند اما امروز با وجود نرم افزارها ارتباط با تمام کتابخانه‌های دنیا آن هم در خانه ممکن شده است.

 

وی با بیان اینکه در هیچ برهه‌ای عالمان دین و حوزه‌ها و شیعه مسئولیت سترگی مانند امروز بردوش نداشته است، افزود: هیچ زمان شیعه دائیه حکومت داری نداشته است اما امروز که بیش از 42 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد شیعه و حوزه‌های علمیه دائیه دار ارائه یک الگوی مناسب به جهان است و این جد و جهد مناسب می‌طلبد.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه نباید به امروز بسنده کنیم، تأکید کرد: برنامه‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت می‌تواند ما را به هدفمان برساند و این جز از رهگذر آنچه در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها می‌گذرد میسر نیست. حوزه وظایف کلیدی متفاوت دارد که از جمله آنها یکی فهم عمیق و همه جانبه از دین است.

 

وی کار مطالعاتی و پژهشی عمیق در عرصه‌های مختلف را وظیفه دیگر حوزه‌های علمیه خواند و گفت: عرصه‌هایی به روی ما گشوده شده است که در گذشته نبود، جاهایی در گذشته اصلاً به روحانیت عرصه ورود نمی‌دانند اما امروز فکر واندیشه روحانیت می‌تواند در همه عرصه‌ها ورود پیدا کند.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه امروز فرصت‌های طلایی بسیاری به روی ما باز شده است، تأکید کرد: مسئله بعد وظیفه حوزه رسیدن به کمال اخلاق مطلوب است، ما در حال برگزاری یک انتخاب باشکوه در سال 1400 هستیم که آثار و نشانه‌های آن از همین ابتدا بوی بداخلاق می‌دهد.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه یکی از رسالت‌های حوزه‌های علمیه نهادینه کردن اخلاق در جامعه است، عنوان کرد: ما تازه از ماه رمضان فاصله گرفته‌ایم همه طلب بخشش‌های ما در ماه رمضان کجا رفت که حتی یک خط عقب‌تر از شروع ماه رمضان رفتیم، کاندیداها به جای تخریب دیگران به این بپردازند که ما چه هستیم و چه توانایی‌هایی داریم و اگر با تخریب دیگران بر کرسی ریاست بنشینند صحیح نیست.

 

وی افزود: این کار حوزه‌هاست که باید در طول سال اخلاق را در جامعه نهادینه کند که در این مسائل حساس افراد بدانند وظیفه‌شان چیست و چگونه در تراز یک جامعه اسلامی سخن بگویند

 

آیت الله حسینی بوشهری دادن بینش سیاسی و اجتماعی به مردم را وظیفه دیگر حوزه دانست و تأکید کرد: تبیین همه جانبه دین بر اساس شناخت عمیق مکتب نیز از دیگر وظایف حوزه‌های علمیه است.

 

وی افزود: امروز سرمایه بزرگ حوزه نسل جوان حوزه است و باید قدر این سرمایه‌ها دانسته شود، نسل جوان از مدیران و سیاست گذاران و برنامه ریزان انتظار دارد که افق آینده را برای آنها درست ترسیم کند، تکالیف پژوهشی که در حوزه‌های ما مطرح می‌شود معنایش این است که ما می‌خواهیم علاوه بر آموزش و سایر مسائل در تولید علم هم نقش آفرین باشیم.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه کسی که می‌اندیشد و بر اساس اندیشه قلم می‌زند و بر اساس قلم زدنش در جامعه تحول آفرین است هیچ گاه احساس ناامیدی و یاس نمی‌کند، افزود: بخش‌های مختلف آموزش و تبلیغ و اخلاق نیز باید جشنواره داشته باشید، ما در عرصه آموزش با مشکل انگیزه طلاب مواجه هستیم که این هم نیازمند سازوکار خاص خود است بنابراین لازم است جشنواره‌ای برای آموزش برگزار شود و سازوکارهای خاص و سطح‌بندی مناسب طراحی شود.

  • نویسنده :
  • منبع : خبرگزاری حوزه