19 دی: متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه تهوع، استفراغ، غش کردن، برخی از واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، اختلالات تنفسی و کوتاهی تنفس از جمله عوارض تزریق واکسن است گفت: تداوم عوارض تزریق واکسن بعد از یک هفته باید به پزشک اطلاع داده شود.

عاصفه عباس‌زاده در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه تهوع، استفراغ، غش کردن، خارش، اختلالات تنفسی و کوتاهی تنفس از جمله عوارض تزریق واکسن است بنابراین پس از تزریق واکسن کرونا توصیه می‌شود که اشخاص به مدت نیم ساعت در یک مرکز بهداشت و درمان تحت نظر قرار گیرند، زیرا عوارض اصلی واکسیناسیون در این بازه زمانی اتفاق می‌افتد.

عباس‌زاده ادامه داد: زمان و مکان تزریق دوز دوم واکسن نیز باید به هنگام تزریق دوز اول از تزریق کننده واکسن سوال شود. 

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ادامه درد، تورم، قرمزی و سفت شدن محل تزریق واکسن و تب را از دیگر عوارض واکسن کرونا عنوان کرد و گفت: این عوارض عمدتا تا ۲ روز ادامه می‌یابد و مصرف مایعات می‌تواند این علائم را کاهش و سریع‌تر برطرف کند. 

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: مصرف استامینوفن نیز در صورت وجود تب پس از واکسیناسیون هر ۸ ساعت توصیه شده و با گذشت بیش از یک هفته باید به پزشک اطلاع داده شود.

وی یادآور شد: اما در صورت بروز این علائم (در تزریق دوز اول واکسن) نیز جز با دستور قطعی پزشک نباید از زدن دوز دوم اجتناب شود.

 

بدن ۲ تا ۴ هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن ایمن می‌شود 

این پزشک همچنین تاکید کرد: بدن قبل از ۲ تا ۴ هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن ایمن نشده و بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از واکسیناسیون نیز ضروری است.

عباس‌زاده اضافه کرد: شست وشوی دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه، حفظ حداقل یک متر فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات و ملاقات در فضاهای بسته و تشویق دیگران به رعایت ضوابط بهداشتی به ویژه ماسک زدن باید مورد توجه قرار بگیرد.


  • نویسنده :
  • منبع :