19 دی: خروجی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را قابل دفاع نمی‌دانیم. این واقعیت آنقدر مشهود است که برای اثبات آن نیازی به استدلال نمی‌بینیم.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: خروجی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را قابل دفاع نمی‌دانیم. این واقعیت آنقدر مشهود است که برای اثبات آن نیازی به استدلال نمی‌بینیم.

از میان ثبت‌نام‌ کرده‌های انتخابات ریاست جمهوری 1400 به هیچیک از آنان گرایش نداریم و با هیچکدام نیز مخالف نیستیم. بنابراین، اگر تأیید یا عدم تأیید صلاحیت‌ها را غیرقابل دفاع می‌دانیم، به دلیل گرایش‌ها و علائق شخصی نیست.
 معتقدیم روش شورای نگهبان در بررسی و اعلام صلاحیت‌ها نه‌تنها کمکی به مشارکت مردم در انتخابات نمی‌کند، بلکه عامل مهمی برای کاهش مشارکت است. این فراز از بیانات رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، باید چراغ راه شورای نگهبان در بررسی و اعلام صلاحیت‌ها باشد که: «دشمنان ملت ایران می‌دانند که وقتی اعتماد وجود نداشت، مشارکت ضعیف خواهد شد. وقتی مشارکت و حضور در صحنه ضعیف شد، مشروعیت نظام دچار تزلزل خواهد شد. آنها این را می‌خواهند. هدف دشمن اینست. می‌خواهند اعتماد را بگیرند تا مشروعیت را از جمهوری اسلامی بگیرند... این، آن چیزی است که با هیچ خسارت دیگری قابل مقایسه نیست».
بدون مجامله به اعضاء شورای نگهبان می‌گوئیم شما در انتخابات مجلس یازدهم به این سخن رهبری عمل نکردید و نتیجه عملکرد شما این مجلس اقلیتی شد و حالا به جای آنکه نتیجه نامطلوب آن عملکرد برای شما پندآموز باشد، بار دیگر همان روش را در انتخابات ریاست جمهوری 1400 تکرار کرده‌اید و مسئولیت عدم استقبال مردم از این انتخابات نیز برعهده شما خواهد بود.
خروجی بررسی‌های شما درباره صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بگونه‌ایست که حتی فرد شاخص مورد تأیید شما نیز ابراز نارضایتی کرده و اعلام نموده است: «از دیروز عصر (دوشنبه 3 خرداد) که از نتایج تعیین صلاحیت‌ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند من تماس‌هائی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هائی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود».
به نظر می‌رسد ایشان با قدری مسامحه خواستار «رقابتی‌تر» شدن انتخابات هستند ولی واقعیت اینست که شما کاری کرده‌اید که این انتخابات، نه رقابتی است و نه مشارکتی. لطفاً ملت را به حساب بیاورید و با تجدیدنظر اساسی در عملکرد خود، کاری کنید که انتخابات 1400 رقابتی و مشارکتی شود و دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی با مشاهده پشتوانه مردمی این انقلاب و نظام ناامید شوند.
  • نویسنده :
  • منبع :