19 دی: «حسن بهشتی پور» تحلیلگر ارشد مسایل سیاست خارجی با اشاره به مذاکرات وین به خبرنگار ایرنا گفت: این مذاکرات در راستای وعده دولت برای رفع تحریم‌ ها و فروپاشی کارزار فشار حداکثری است و وعده رفع تحریم در آستانه تحقق است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حسن روحانی» رفع تحریم را از جمله وعده‌ های دولت در ماه‌ های پایانی فعالیت خود دانسته و بارها به این نکته تاکید کرده که دولت کشور را بدون تحریم به دولت بعدی تحویل خواهد داد. همه شواهد هم نشان می‌دهد که مذاکرات وین به نتایج خوبی رسیده و کارزار فشار حداکثری و تحریم همه جانبه ایران شکست خورده و امروز کسی از این کارزار نه سخنی می‌گوید و نه دفاعی می‌کند. در واقع تحریم‌ ها علیه ملت ایران از بُعد توجیهی و عملیاتی با شکست کامل مواجه شده است.
رییس جمهوری در دیداری که با فعالان سیاسی در ماه مبارک رمضان(۳۱ فروردین) داشت مقاوت ملت در مقابل جنگ اقتصادی دشمن را از صحنه‌ های کم نظیر تاریخ کشور دانست و گفت: بالاترین افتخاری که در دولت دوازدهم بدست آمده این است که توانستیم با مقاومت و ایستادگی ملت و هدایت‌ های رهبر معظم انقلاب در مقابل فشار حداکثری جهانی در طول سه سال و نیم گذشته ایستادگی کنیم و این دوره سخت را با عزت پشت سر بگذاریم.
وی با تاکید بر اینکه با مقاومت و ایستادگی ملت، امروز جنگ اقتصادی دشمن و فشار حداکثری شکست خورده است و خود آمریکایی‌ ها و همه دنیا به این شکست اعتراف می‌کنند، افزود: امروز در مذاکرات وین قدرتمندتر از گذشته مذاکره می‌کنیم. معنای حضور قدرتمند امروز ایران در مذاکرات وین شکست قطعی فشار حداکثری دشمنان است. اگر آمریکایی‌ها در چارچوب صداقت حرکت کنند در زمان کوتاهی به نتیجه خواهیم رسید.
دکتر روحانی هفته گذشته در جلسه هیات دولت هم از روند پیشرفت مذاکرات وین گفت و اینکه اگر برخی کارشکنی‌ها نبود این مذاکرات زودتر هم به نتیجه می‌رسید و تحریم‌ها رفع می‌شود.دولت در حالی عزم خود را برای رفع تحریم‌ها جزم کرده که هیچ هدف سیاسی پشت این تلاش‌ها نمی‌توان متصور شد چرا که دولت ماه‌ های پایانی خود را سپری می‌کند و اثرات تبلیغاتی رفع تحریم‌ها هم در سبد دولت فعلی قرار نخواهد گفت و دولت بعدی بیشترین بهره را خواهد برد.
در گفتگو با «حسن بهشتی پور» کارشناس مسایل سیاست خارجی و تحلیل‌گر امور بین‌الملل تلاش‌ های دولت برای رفع تحریم‌ ها را مورد بررسی قرار دادیم. وی معتقد است با رنگ باختن تحلیل‌ های سیاسی در مورد مذاکرات وین و تلاش‌ های دولت برای رفع تحریم، زمان مناسبی برای همگرایی در داخل کشور برای به هر چه زودتر به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و رفع تحریم‌ ها است.

مذاکرات وین و امیدواری برای پایانی مطلوب
رفع تحریم‌ها ضرورت اول کشور است
بهشتی پور با توجه به این موضوع که دولت اعلام کرده است؛ کارزار فشار حداکثری فرو پاشیده و تحریم‌ های ایران دیگر کارایی و اثرگذاری خاصی ندارد و هدف دولت رفع کامل تحریم‌ ها است؛ گفت: دولت در زمینه رفع تحریم‌ ها در طول هشت سال گذشته دو فعالیت عمده در دو مقطع زمانی مختلف را انجام داده است. اولین تلاش دولت برای رفع تحریم‌ها مربوط به سال ۹۲ و رفع تحریم ‌ای بین‌المللی و شورای امنیت علیه کشورمان است که با برجام به موفقیت رسید و باعث شد تحریم‌ها رفع شود و اقتصاد کشور راه بیفتد.
وی ادامه داد: متاسفانه این مسیر موفقیت آمیز دولت با آمدن ترامپ بر سرکار دچار اختلال و مشکل شد و در اردیبهشت سال ۹۷ دوباره کشور با تحریم‌ های جدیدی روبرو شد. در نتیجه این تحریم‌ ها کشور دچار مشکلات شدیدی شد که از همان اولین ماه‌ های شروع این تحریم‌ ها، دولت تلاش داشت به نوعی این تحریم‌ ها رفع شود اما چون دولت ترامپ دولتی نبود که بشود با آن مذاکره کرد و به توافق معقول رسید دولت ایران راه مقاومت و مقابله با تحریم‌ ها را در پیش گرفت.
این کارشناس سیاست خارجی با توجه به این نکته که با تغییر دولت در آمریکا فضا برای رفع تحریم‌ها فراهم شد، بیان کرد: بعد از این اتفاق دولت راهبرد رفع تحریم و تقویت برجام را در پیش گرفت که شروع مذاکرات وین در نتیجه این راهبرد بود. مذاکرات وین هم بر اساس اعلام دولت ایران و دیگر طرف‌ های حاضر در این مذاکرات به نتایج خوبی رسیده و همین شروع مذاکرات هم باعث شد که اثرگذاری تحریم‌ها علیه ایران کاهش پیدا کند. مذاکرات وین دومین تلاش دولت برای عبور کشور از تحریم‌ ها است.

همه تبلیغات در مورد مذاکرات، برجام و وزیر امور خارجه نادرست بود
بهشتی پور با اشاره به تبلیغات منفی که در داخل کشور در مورد مذاکرات وین انجام می‌شد، گفت:تا قبل از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری و با تحلیل‌ های غلطی که در مورد وزیر امور خارجه و مذاکرات وین وجود داشت هجمه سنگین تبلیغاتی و تخریبی علیه این مذاکرات  و شخص دکتر ظریف انجام شد با این توجیه که وزیر امور خارجه می خواهد در انتخابات کاندیدا شود و یا اینکه دولت می خواهد از کارت مذاکرات وین در انتخابات استفاده کند.  مردم دیدند که همه این تبلیغات دروغ بود. در مورد برجام هم تبلیغاتی که انجام می‌شد از همین جنس بود.
وی با بیان اینکه همه باید از تلاش دولت برای رفع تحریم‌ها حمایت کنند، اضافه کرد: در حال حاضر که مسایل سیاسی کنار گذاشته شده و جناح مخالف دولت هم مطمئن شده که دولت نمی‌خواهد از مذاکرات در انتخابات استفاده کند همه نهادها مخصوصا نهادهای رسمی مثل مجلس شورای اسلامی از دولت حمایت کنند تا هر چه زودتر مذاکرات وین به نتیجه نهایی رسیده و مشکلات اقتصادی مردم کاهش پیدا کند. در شرایط فعلی این امر می‌تواند در میزان مشارکت مردم در انتخابات هم اثر گذار باشد. بنابراین به نوعی بازی دو سربرد برای کشور است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا