19 دی: یکی از مراجع تقلید شیعیان، آمار پایین مطالعه جوانان را دردآور دانست و افزود: متاسفانه جوانان امروزی در کشور ما کمتر از سایر کشورها به کتاب و مطالعه اهتمام دارند و چنین موضوعی در کشوری که پایه و اساسش بر محبت به اهل بیت(ع)، ولایت و قرآن است، زیبنده نیست.
 آیت الله العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی در دیدار سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و مدیر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه مسئولان امر باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که جوانان را بیشتر به خواندن و مطالعه ترغیب کنند، افزود: متاسفانه در آمارهای بین‌المللی، وضعیت ایران نسبت به سایر کشورها در حوزه مطالعه و کتابخوانی مطلوب نیست.

آیت‌الله علوی گرگانی بیان داشت: محصول پیامبر عزیز و بزرگوار ما کتاب بوده است و اولین آیه‌ای نیز که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است پیرامون «خواندن» است و به دلیل اینکه قرائت کردن مستلزم وجود سواد است به همین دلیل کسب سواد و سوادآموزی یک امر مهم و بزرگی است.

وی گفت: انتظار ما این است که کاری شود تا جوان‌های ما بیشتر به کتاب و کتابخوانی با راهکارهایی مثل اهدای جوایز یا آموزش، ترغیب به مطالعه بیشتر کتاب شوند. جوان باید درک کند که کمالش در این است که باید به این سو حرکت کند.

این استان برجسته حوز علیمه قم، تاکید داشت: اکثر انحرافات اجتماعی بیشتر از سوی افراد ناآشنا با کتاب و کم‌سواد روی می‌دهد و در فرمایشات امیرالمومنین(ع) نیز نظیر چینین مضمونی وجود دارد به همین دلیل انتظار از مجموعه نهاد کتابخوانه ها، حرکت در همین مسیر و بهره گیری از سایر ظرفیت‌هاست تا افراد بیشتری را به سمت کتاب و کتابخوانی جذب کنند.

وی اظهار داشت: حرکت مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی، حرکت مثبتی و مورد تاییدی است و باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح بتوان جامعه را به سمت ترویج کتاب و کتابخوانی سوق دهید. بنده نیز این مجموعه را تایید می‌کنم و توفیقات همه دست اندرکاران این مجموعه را از خداوند متعال خواهانم.

 سه هزار و ۵۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم و مدیر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این دیدار با اشاره به عملکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: بیش از سه هزار و ۵۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که این نهاد متولی اداره آنهاست.

سجاد عمرانی، ادامه داد: وظیفه ذاتی این نهاد فرهنگی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بستر کتابخانه‌های عمومی است ضمن اینکه کار فرهنگی و بسط عدالت فرهنگی از سایر وظایف این نهاد است که در این زمینه فعالیت‌های متنوعی در حال انجام است.

مدیر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه افزود: سطح پوشش خدمات امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی در تمام مراکز استان‌ها و شهرها، حتی روستاها و چادرهای عشایری است ضمن اینکه علاوه بر خدمات امانت کتاب، سایر فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی نظیر جشنواره‌ها و مسابقات کتابخوانی نیز به عنوان وظایف این نهاد تعریف شده است.

وی تاکید داشت: بخشی از وظایف دستگاه‌های حاکمیتی متوقف بر کمک و مساعی سایر ظرفیت‌های موجود در کشور نظیر خیرین و متدینین است که در حوزه ساخت مسجد و مدرسه فعال هستند و امیدواریم که در حوزه ساخت کتابخانه و همچنین اهدای کتاب نیز ورود کنند. کتاب از قدیم جزء مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی بوده و اکثر علما و بزرگان نیز حامی حوزه کتاب و کتابخانه بودند.
  • نویسنده :
  • منبع :