قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شهرهای با موقعیت قرمز و سفید کرونایی در تمام کشور برگزار خواهد شد.

نصرت‌الله لطفی روز دوشنبه درجلسه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم ویژه روز قدس، اضافه کرد: موضع ایران در رابطه با برگزاری روز جهانی قدس بر تعطیلی ناپذیری، اقتضا پذیری و حفظ پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

بزرگداشت روز جهانی قدس تعطیل ناپذیر است

وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: بزرگداشت روز جهانی قدس تعطیل ناپذیر است و تحت هر شرایطی این مراسم باید برگزار شود.

لطفی ادامه داد: درطول یک سال گذشته اتفاقاتی مانند شهادت سردار سلیمانی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم رژیم غاصب اسرائیل در آن دخیل بود اهمیت روز قدس را افزایش داده‌است.

قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور افزود: رونمایی از معامله قرن و برقراری تدریجی ارتباط برخی سران عرب با رژیم صهیونیستی نیز از دیگر مسائلی است که اهمیت بزرگداشت روز قدس را دوچندان کرده‌است.

وی بیان کرد: مساله روز قدس متعلق به تمام مردم جهان است و سال گذشته در ۱۲۰ کشور دنیا این مراسم برگزار شد.

لطفی تصریح کرد: همان‌گونه که بحث اول جهان ازنظر بهداشتی بیماری کروناست ازنظر اعتقادی همچنان مساله نخست دنیا فلسطین می‌باشد.

پاسخ یک برداشت اشتباه رسانه‌ای

وی همچنین با اشاره به حواشی نشست دیروز شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در تهران بیان کرد: نشست دیروز یک جلسه کارشناسی بررسی نحوه برگزاری بزرگداشت روز قدس بود و افراد حاضر در آن پیشنهادهای خود را ارائه می‌دادند.

قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور اضافه کرد: یکی از افراد حاضر در این نشست عنوان کرد که امسال با گردن افراشته اعلام می‌کنیم که راهپیمایی نخواهیم داشت چراکه روز قدس ۹۹ در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد حضور کم‌رنگ‌تر مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: این فرد با اشاره به اینکه این حضور اندک مردم می‌تواند به خوراک تبلیغاتی رسانه‌های معاند تبدیل‌ شود و این مطلب را به مردم القا کند که ایرانیان از آرمان قدس کوتاه آمده‌اند.

لطفی خاطرنشان کرد: چنین مقایسه‌ای چه از سوی افراد داخلی و یا دشمنان خارجی کاملا اشتباه است چراکه هیچ عقلی سلیمی شرایط کرونایی امروز را با شرایط عادی سال ۹۸ یکسان قلمداد نمی‌کند.

وی بیان کرد: برجسته کردن این مطلب از سوی یکی از رسانه‌ها کج‌سلیقگی و بی‌دقتی بود که موجب استقبال رسانه‌های معاند شد.

لطفی گفت: درنشست دیروز هیچ مساله‌ای مبنی بر عدم برگزاری بزرگداشت روز قدس مطرح نشد ولی ازآنجایی‌که این‌یک جلسه کارشناسی بود یکی از افراد حاضر این پیشنهاد را ارائه داده بود.

وی گفت: روشنگری و پاسخ به شبهات یکی از مهم‌ترین محورهای بزرگداشت روز قدس است اما آن چیزی که به‌صورت ملموس بزرگداشت این روز را در سطح بین‌المللی برجسته می‌کند اقدامات میدانی است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم گفت: مراسم بزرگداشت روز قدس در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هماهنگی با ستاد ملی مبارزه با کرونا پیش خواهد رفت.

وی ابراز کرد: این‌که مراسم بزرگداشت روز قدس دقیقا به چه نوع و شیوه‌ای برگزار می‌شود در روزهای آینده و بر اساس اقتضائات در آستانه روز قدس مشخص می‌شود.

برگزاری راهپیمایی فیزیکی در شهرهای سفید کرونایی

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم ابراز داشت: در شهرهایی که وضعیت کرونا در آن‌ها سفید است امکان برگزاری راهپیمایی و حضور فیزیکی مردم مانند روال متعارف وجود خواهد داشت که می‌توانند قبل یا بعد از نماز جمعه در این شهرها انجام بپذیرد.

لطفی افزود: تاکنون در ۱۳۰ شهر کشور وضعیت کرونا سفید است و پیش‌بینی می‌شود تا هفته آخر ماه رمضان شاهد سفید شدن وضعیت شهرهای بیشتری باشیم.

وی عنوان کرد: در شهرهایی که وضعیت کرونا در آن‌ها قرمز نیست، راهپیمایی خودرویی با پرچم‌های فلسطین و جبهه مقاومت راه‌اندازی می‌شود.

قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور ادامه داد: علاوه بر راهپیمایی خودرویی، راهپیمایی دیگری نیز در سطح فضای مجازی باهدف اطلاع‌رسانی با موج جهانی برگزار خواهد شد.

لطفی تصریح کرد: تشکیل حلقه‌های انسانی با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی یکی دیگر از پیشنهادهای درخور در برگزاری روز جهانی قدس به‌ویژه در شهر قم بوده است.

وی اظهار داشت: پیشنهاد اصلی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزاری روز قدس در همان مسیرهای همیشگی در سطح شهرهای کشور می‌باشد.

جمعه آخر ماه رمضان به روز جهانی قدس نامگذاری شده است.

مراسم رحلت امام راحل برگزار نمی‌شود

قائم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور دربخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: امسال مراسم رحلت امام راحل در مرقد امام خمینی(ره) برگزار نمی‌شود و هیچ مراسمی در سطح استان تهران در این خصوص پیش‌بینی ‌نشده‌است

وی اظهار کرد: مراسم روز ۱۴ خرداد امسال به رویکرد فرهنگی و تبیین سیره امام راحل از طریق رسانه‌ها دنبال خواهد شد.

پروژه قم هراسی از همان ابتدا مشکوک بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: نام بردن از قم به‌عنوان نقطه آغاز کرونا در کشور از همان ابتدا مشکوک بود و قابل‌تأمل بود.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم اضافه کرد: در ماجرای کرونا به مردم و استان قم جفا شد و دیگر نباید اجازه بدهیم که چنین حواشی و سوءاستفاده‌هایی نسبت به این استان ایجاد شود.

وی ادامه داد: قم هراسی از ابتدای شیوع کرونا در کشور و معطوف کردن توجهات به قم یک‌روند سیاسی بود و در روزهای دیگر نیز با رونمایی از یک نقشه شیوع کرونا در کشور بار دیگر استان قم را مورد هجمه و حمله قرار گرفت.

لطفی عنوان کرد: به دلیل آنچه فضاسازی و جوی که علیه قم به راه افتاد برخوردهای ناشایستی با مردم این استان در شهرهای دیگر تحت تاثیر القائات رسانه‌ای انجام گرفت.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم در عین حال گفت: "ایرج حریرچی" معاون وزارت بهداشت که انسان صادقی است و از بیان واقعیت‌ها هراسی نداشته است، در روزهای گذشته از مظلومیت قم دفاع کرد و تصریح نمود که طلاب چینی عامل و منشا کرونا در ایران نبوده و این ویروس به‌موازات قم در بسیاری از شهرهای کشور مانند گیلان شیوع داده است.

وی اضافه کرد: بعد از مواضع سخنگوی وزارت بهداشت چند مرتبه به مراجع و علمای قم نامه‌نگاری کرده و نسبت به موج قم هراسی ایجادشده در کشور تذکر دادیم.

مظلومیت رییس برکنار شده نظام پزشکی قم

لطفی با انتقاد از آنچه بی‌تفاوتی برخی مسوولان قم در رابطه با موج قم هراسی، عنوان کرد، افزود: بی‌تفاوتی برخی مسوولان نسبت به این مساله قابل‌تأمل است.

وی با اشاره به عزل رییس نظام پزشکی قم بعد از روشنگری نسبت به کرونا و هجمه قم هراسی، اظهار داشت: چرا رسانه‌ها و مسوولان استان از برکناری این شخصیت دفاع نکردند، جرم او فقط دفاع از جفای به قم در مساله کرونا بود.

لطفی گفت: این قبیل بی‌تفاوتی مسوولان نسبت به انسان‌های ارزشمندی مانند دکتر عادلی به‌هیچ‌عنوان پذیرفته‌شدنی نیست.

سید حسن عادلی رییس نظام پزشکی قم چند روز بعد از یک مصاحبه ویدیویی در فضای مجازی و بیان جزییاتی از شیوع کرونا در کشور از سمت خود برکنار شد.

انتقاد از راهداری قم

وی در بخش دیگری از سخنان قم با اشاره به مصوبه شورای فرهنگ عمومی قم مبنی بر ساماندهی ورودی‌های قم گفت: درصحنه میدانی اثر چندانی از ساماندهی ورودی‌های این شهر مقدس مشاهده نمی‌شود.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم اضافه کرد: طبق این مصوبه تابلوها و تبلیغات میدانی ورودی‌های قم باید از کیلومتر ۱۵تمام محورهای مواصلاتی به این شهر تغییر پیدا کند.

وی اظهار داشت: این مساله امروز فقط به نصب چندسازه و بنر در عوارضی قم-تهران محدوده شده که آن‌ها هم براثر بارش باران و باد در آستانه نابودی هستند.

وی خاطرنشان کرد: راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم همچنین بسیاری از نمازخانه‌های بین‌راهی محور قم-تهران- را نیز تعطیل کرده که پذیرفتنی نیست.

وی همچنین بیان کرد: اجرای پروژه‌های پیاده راه‌سازی شهرداری قم در محدوده حرم مطهر که از ماه‌های گذشته عملا راه عبور و مرور شهروندان را بسته خلاف شرع است.

لطفی گفت: در این شرایط می‌توان یکی از درهای حرم مطهر را به عبور و مرور مردم اختصاص داد و از سردرگمی و ایجاد مزاحمت برای مردم خودداری کرد.

وی اضافه کرد: استانداری قم باید در این مساله ورود پیداکرده و زمینه را برای تردد آسوده مردم در محور خیابان ارم تا چهار مردان را فراهم نماید.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم بیان کرد: تمام پروژه‌های عمرانی فعال شهرداری قم در طول مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) تا روز جهانی قدس باید متوقف شود و به مانعی در عبور و مرور خودروها تبدیل نشود.

تعویض پرچم اعتاب مقدس در روز ولادت امام حسن(ع)

لطفی در ادامه بیان داشت: با هماهنگی اعتاب مقدس ایران و عراق، پرچم اعتاب مقدس و بقاع متبرکه این دو کشور هم‌زمان با ساعت ۱۸ روز پانزدهم ماه رمضان تعویض خواهد شد.

وی اضافه کرد: این مراسم به‌صورت مستقیم از برخی شبکه‌های سیما پخش و زیارت‌نامه این امام همام نیز بعدازآن قرائت خواهد شد. 

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا