نماینده کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو راهکار آمریکا برای متوسل شدن به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل بقایی سفیر کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو درباره تلاش اخیر دولت آمریکا برای استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در راستای اعمال فشار برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در دو پیام توییتری نوشت: این که آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متوسل شده است، تمسخر و توهین به اصول حاکم بر روابط بین‌المللی است. «طرفی که تعهدات خود را رد کرده و آن را اجرا نکند، نمی‌توان حقوقی را که مدعی آن از این ارتباط است را به رسمیت شناخت» (کمیسیون بین‌المللی قضات، ۱۹۷۱).

بقایی در ادامه اظهار کرد: آمریکا باید به خاطر رفتار زورگویانه و الگوی تکراری سوء استفاده‌اش از شورای امنیت سازمان ملل و تحریک تصمیم‌های آن پاسخگو دانسته شده و مسئولیت بپذیرد و نباید آن را راضی و جسور کرد.

اظهارات سفیر کشورمان در ژنو در پی این مطرح می‌شود که مدتی پیش روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد پمپئو به دنبال ارائه طرحی حقوقی است که نشان دهد آمریکا هنوز عضوی از برجام است تا از این طریق بتواند برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر آینده منقضی می‌شود، اعمال فشار کند.

علاوه بر این پمپئو در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز در این باره مدعی شد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بسیار واضح است. این قطعنامه به وضوح توضیح داده که «طرفین» به چه معناست. این قطعنامه با برجام تفاوت دارد. ما یکی از طرفین هستیم و طرفین حق دارند که تحریم‌های تسلیحاتی را بازگردانند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا