19 دی: استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ایمنی ناشی از واکسن‌ها، افزود: به طور قطع ایمنی ناشی از واکسن کرونا از ایمنی طبیعی قویتر و بهتر است.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا ناجی روز شنبه اظهار داشت: واکسن ها بدن را با میزان مشخص و ترکیب مناسبی از ویروس مواجه کرده و سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند و این درحالیست که این موضوع را در ایمنی های طبیعی ناشی از کووید ۱۹ وجود ندارد.
وی ایمنی زایی با واکسن ها را راه کار مطمئن تر و اثربخش‌تری در مقایسه با ایمنی طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: تعامل بدن با ویروس و مقدار ویروسی که به بدن وارد می شود می‌تواند در افراد مختلف شدت بیماری زایی و عوارض متفاوتی را به همراه داشته باشد.
ناجی به اینکه علایم و عوارض ابتلا به کرونا ممکن است تا ۲۰۰ برابر در افراد مختلف متغیر باشد، گفت: ایمنی ناشی از عفونت های طبیعی خصوصا در کرونا و در افراد مختلف بسیار متغیر است.  
وی با اشاره به عوارض جانبی ناشی از واکسن کرونا اظهارکرد: عوارض واکسن ها به دو دسته موقتی و بی خطر و عارضه های خطرناک تقسیم می شوند.
ناجی افزود: درد و تورم محل تزریق، تب، لرز، درد بدن، گلو درد و یا  سندرم مشابه علایم آنفولانزا می تواند از علایم شایع و موقتی و عمومی تزریق واکسن ها کووید ۱۹باشد.
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که هر گونه علامتی که موجب به خطر افتادن جان افراد به واسطه تزریق واکسن شود، قابل قبول نیست توضیح داد: اصولا مهمترین هدف کارآزمایی های بالینی پیشگیری از ایجاد عارضه های جدی است و بر همین اساس شرکت های واکسن سازی مجوزهای لازم را دریافت می کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :