19 دی: رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران با اشاره به پیشرفت در مذاکرات وین گفت: به آخر مذاکرات برجام نزدیک شدیم.
سیدعباس عراقچی رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار کرد: در مذاکرات دور ششم پیشرفت نسبتا خوبی داشتیم.

وی با اشاره به پیشرفت در مذاکرات وین نیز افزود: به آخر مذاکرات برجام نزدیک شدیم.

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران تصریح کرد: وزن موضوعات حل شده خیلی بیشتر از مسائل حل نشده است.

وی گفت: همه هیئت‌ها اذعان داشتند که پیشرفت‌های نسبتا خوبی صورت گرفته است و همگی بر جدیت خود برای ادامه مسیر و دستیابی به یک توافق تفاهم داشتند، اما در همین راستا قبول دارند که برخی مسائل کلیدی باید از سوی مراجع تصمیم‌گیری در کشورها بررسی‌ شود.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: پیشرفت ما از این نظر خوب بوده که هم متون بسیار زیادی آماده شده و متونی هم که آماده نیست دارای وضعیت مشخص شده‌ای است که اختلافات را به طور مشخص نشان می‌دهد و این موضوع به تصمیم گیران کمک می‌کند تا متوجه شوند در چه مرحله‌ای از تصمیم گیری قراردارند.

عراقچی اضافه کرد: ما مسیر زیادی را تاکنون طی کرده‌ایم و به پایان مسیر نزدیکتر شده‌ایم، اما این راه باقی مانده از مسیر، مسیر ساده‌ای نخواهد بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد: امیدوارم اگر طرف‌های مقابل بتوانند تصمیمات خود را اتخاذ کنند می‌توانیم به توافقی دست یابیم که مطلوب ما خواهد بود.

وی گفت: مواضع ما از ابتدای مذاکرات هیچ‌گونه تغییری نکرده است و خواهان رفع همه تحریم‌ها و همین‌طور راستی‌آزمایی آنها و بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام هستیم.

عراقچی تصریح کرد: نمی‌توان گفت که دور آتی، دور نهایی خواهد بود، زیرا همه چیز به تصمیمات طرف‌های مقابل بستگی دارد، اما مطمئن هستم که دور هفتم دور بسیار سختی خواهد بود.

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین تأکید کرد: ما در مذاکرات وین اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی را دنبال می‌کنیم که به طور حتم برای رؤسای جمهور دولت دوازدهم و دولت سیزدهم آنچه اهمیت دارد دستیابی به منافع ملی است و زمان در اینجا خیلی اهمیتی ندارد، اما هرچه این مهم، سریعتر به نتیجه برسد آثار رفع تحریم‌ها زودتر در کشور نمایان می‌شود.

وی بیان کرد: ما وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته‌ها، منافع و مواضع اصلی و قطعی ملی رسیده باشیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: طبیعی است که یکی از مباحث جدی در این مذاکرات ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار عملکرد دولت آمریکاست که ما در این زمینه به تضمین نیازمندیم.
  • نویسنده :
  • منبع :