19 دی: درپی بروز مشکلات برای تعدادی از مسافران ایرانی که در دو فرودگاه‌ مسکو به علت عدم تطابق هدف سفر با نوع ویزای ارائه شده، سرگردان شده بودند کاظم جلالی سفیر ایران با انتقاد از عدم اطلاع رسانی صحیح به مسافران از سوی شرکت‌های گردشگری خواستار توجه به قوانین روسیه شد.
در دو هفته اخیر تعدادی ازشهروندان ایرانی با پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت وارد مسکو شدند که  مدارک ارایه شده از سوی آنها مورد تایید مسئولین پلیس مرزی روسیه قرار نگرفته و همچنین اظهارات این مسافران نیز مغایر با هدف سفر آنها بوده است.
مسافر ایرانی پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه  به علت عدم تطابق هدف سفر با نوع ویزای ارائه شده  به نام «فن آیدی» از سوی پلیس مرزبانی فرودگاه از ورود آنها به مسکو جلوگیری شد و سفارت ایران در مسکو نیز به محض اطلاع رایزنی های زیادی را با مقامات روسیه برای رفع مشکل انجام داده است.
فن آیدی (FAN ID) یک نوع برگه بارکد دار است  که نقش ویزا را دارد و دولت روسیه برای شهروندان خارجی به منظور حضور در این کشور و تماشای بازیهای جام جهانی ۲۰۱۸ مجوز صدور این نوع روادید را داده بود. در رقابت های جام ملت های اروپا ۲۰۲۱ شهر سنت پترزبورگ روسیه نیز یکی از میزبانان این مسابقات است و برخی شهروندان ایرانی با هدف دیدن این بازیها فریب شرکت های سودجو را خورده و با این مجوز روز گذشته به مسکو آمدند اما چون پلیس مرزی فرودگاه در مصاحبه هدف این افراد را مغایر با تماشای فوتبال دید از ورود آنها جلوگیری کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مورد به خبرنگار ایرنا، گفت: در پی بروز مشکلاتی برای تعدادی از مسافران ایرانی در فرودگاه‌های روسیه طی روزهای اخیر، سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و مسکو، تلاش مشترکی برای حل مشکل آغاز کرده‌اند.
وی افزود: سفارتخانه های دو کشور در مسکو و تهران در پی بروز این مشکل ضمن تلاش برای حل مشکل بیانیه هایی هشدار آمیز برای اگاهی شهروندان ایرانی که با این نوع مجوز به روسیه سفر می کنند صادر کردند.
جلالی گفت: این سفارت به محض اطلاع از مشکلات بوجود آمده برای مسافران ایرانی، با اعزام چند نماینده به فرودگاه‌های «ونوکووا» و "شرمیتووا"، رایزنی‌های گسترده‌ای با مقامات امنیتی و انتظامی مسئول، به منظور حل مشکل بوجود آمده انجام داد.
سفیر کشورمان با اشاره به اینکه تعدادی از این شهروندان، کودکان خردسال و افراد مسن و بیمار هستند گفت: سفر این افراد با کارت‌های هواداری، از سوی پلیس مرزی روسیه توجیه منطقی نداشته و آنان نیز در اظهارات خود به اهداف دیگری غیر از تماشای مسابقات فوتبال، از جمله دیدار با اقوام و نزدیکان اشاره کرده اند، که این موضوع بر خلاف قوانین و مقررات کشور روسیه می‌باشد.
وی با انتقاد از عدم اطلاع رسانی صحیح به مسافران از سوی شرکت‌های خدمات گردشگری تصریح کرد: در حالیکه بسیاری از این شرکت‌ها از سابقه گردشگری با روسیه برخوردار بوده و قوانین و مقررات روسیه را می‌دانند، مکلف به رعایت این قوانین و اطلاع رسانی به مسافرین بودند.
جلالی تاکید کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه دوباره به مسافرینی که قصد عزیمت به روسیه را دارند توصیه می‌کند ضمن اطمینان از اعتبار و تجربه آژانس مسافرتی و مدارک لازم برای سفر، از قوانین و مقررات ورود به روسیه به طور کامل مطلع و نسبت به نوع ویزا و هدف سفر خود توجیه باشند.
بیانیه دوم سفارت ایران در مسکو 
سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با توجه به صحبت های رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافری در مورد معطلی تعدادی از شهروندان ایرانی در فرودگاه های مسکو اطلاعیه تکمیلی منتشر کرد:
در این اطلاعیه امده است: با توجه به مشکل پیش آمده برای شهروندان ایرانی در سفر به روسیه برای تماشای مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا، این سفارت به محض اطلاع از این مشکل با اعزام نماینده به فرودگاه رایزنی های گسترده ای با مقامات امنیتی و انتظامی مسئول جهت حل مشکل بوجود آمده بعمل آورد.  
از حدود ۲۵۰ مسافر ایرانی که با پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ماه وارد مسکو شدند، برخی از مدارک ارایه شده از سوی ۳۸ نفر از مسافران مورد تایید مسئولین پلیس مرزی روسیه قرار نگرفته و همچنین اظهارات این مسافران نیز مغایر با هدف سفر آنها بوده است.
همانطور که در خبر منتشر شده ذکر شد تعدادی از این شهروندان نیز کودکان خردسال و افراد مسن و بیمار هستند که سفر آنها به روسیه با فن آیدی از سوی پلیس مرزی روسیه توجیه منطقی نداشته و آنان نیز در اظهارات خود به اهداف دیگری غیر از تماشای مسابقات فوتبال از جمله گذراندن ماه عسل و یا دیدار برخی اقوام و نزدیکان اشاره کرده اند که این موضوع بر خلاف قوانین و مقررات کشور روسیه می باشد.
این در حالی است که شرکتهای مسافری که از سابقه گردشگری با روسیه برخوردار می باشند ملزم اطلاع و رعایت قوانین و مقررات بوده و باید خود را مکلف به رعایت این قوانین و مقررات بدانند و همزمان مسافرین خود را از این مقررات آگاه نمایند.  
سفارت جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت احقاق حقوق شهروندان ایرانی اقدام کرده و به محض اطلاع از مشکل پیش آمده مکاتبات خود را با وزارت خارجه روسیه و سایر مراجع رسمی و ذیصلاح انجام داده و شرایط مناسب برای این دسته از شهروندان در فرودگاه را ایجاد نموده است و بدیهی است این تلاشها تا حل مشکل ادامه خواهد داشت.  
سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه مجددا به مسافرینی که قصد عزیمت به روسیه را دارند اکیدا توصیه می نماید ضمن اطمینان از اعتبار و تجربه آژانس مسافرتی و مدارک لازم برای سفر، از قوانین و مقررات ورود به روسیه بطور کامل مطلع و نسبت به نوع ویزا و هدف سفر خود توجیه باشند

سفارت روسیه در تهران: سفر به روسیه مجوز ورود به اروپا نیست
 سفارت روسیه در تهران از مسافران به آن کشور خواست به این نکته توجه داشته باشند که سفر به روسیه، مجوز ورود به اروپا نیست.
به گزارش ایرنا، این سفارت تاکید کرد اگر فردی با هدف عبور از مرز و رفتن به اروپا وارد روسیه شود، مرتکب نقض قانون شده است و این کار، مسئولیت کیفری به دنبال خواهد داشت.
سفارت روسیه در پیامی که برای ایرنا ارسال کرده، همچنین یادآور شده است که اخیرا برخی شرکت‌ها، مدارکی مانند بلیت مسابقه یا «فن آی دی» (Fan ID) برای تماشای مسابقات فوتبال را به عنوان مدارک سفر به روسیه می‌فروشند که باید توجه داشت این مدارک، حق ورود به خاک روسیه به حساب نمی‌آیند.
سفارت روسیه خاطرنشان کرده است که به دلیل همه‌گیری کرونا، سفر اتباع خارجی مطابق مصوبه دولت فدراسیون روسیه، همچنان با محدودیت‌هایی رو به رو است. در صورت تغییر وضعیت فعلی، این سفارت در این زمینه، اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :