19 دی: رفتار تماشاگر خاطی که تلاش کرد در میانه مسابقه فینال یورو ۲۰۲۰ خود را به وسط مستطیل سبز برساند، از سوی کارگردان تلویزیونی این مسابقه، به نمایش درنیامد.
در اواخر نیمه دوم از دیدار حساس دو تیم ایتالیا و انگلیس یکی از تماشاگران که تیشرتی قرمز رنگ به تن داشت، تلاش کرد از جایگاه تماشاگرها خود را به میانه بازی برساند که این اتفاق برای لحظاتی جریان بازی را متوقف کرد. با این حال دوربین های پوشش دهنده این مسابقه و همچنین کارگردان این دیدار، از انتخاب و نمایش نماهای نزدیک از این تماشاگر و همچنین نحوه برخورد نیروهای امنیتی با او خودداری کردند.
حضور ناگهانی تماشاگران در میانه مسابقات فوتبال اتفاق جدیدی نیست و هر از گاهی در رقابت های مهم با انگیزه هایی چون شهرت طلبی و یا حرکات اعتراضی نمادین، اتفاق می افتد. معمولا هم این حضور سرزده که برای لحظاتی جریان مسابقات را مختل می کند، با دخالت ماموران امنیتی مسابقات به سرعت ختم به خیر می شود و فرد خاطی هم به رغم مقاومت به بیرون برده شده و جریان مسابقه از سر گرفته می شود.
نمونه های اخیر این اتفاق پیش از دیدار فینال، هم در همین مسابقات یورو 2020 رخ داد که افرادی که اغلب با عنوان «جیمی جامپ» مشهور هستند، تلاش کردند با ورود به مستطیل سبز، جریان دیدارهای پایانی گروه B (تیم های دانمارک - روسیه و بلژیک - فنلاند) را برای لحظاتی مختل کنند.
عنوان «جیمی جامپ» به این دلیل به این افراد نسبت داده می شود که خرابکاری اسپانیایی با این عنوان سال ها تلاش کرد با پرش‌های ناگهانی و حضور سرزده و پیش‌بینی نشده در مکان‌های عمومی مانند مسابقات بزرگ ورزشی و کنسرت‌های معروف موسیقی، به شهرت برسد. و در حقیقت خودش عملیات پریدن داخل زمین مسابقه را «پرش» یا «جامپ» نامگذاری کرده‌ است.
در این میان، برخلاف آنچه سال ها قبل اتفاق می افتاد و برخی از این تماشاگرنماها توانستند به واسطه حضور ناگهانی در میانه مسابقات بین المللی ورزشی به شهرت یک شبه دست یابند، مدتی است که پخش تصاویر این افراد از سوی دوربین های تلویزیونی دنیا، نامناسب تشخیص داده شده و برای مقابله با انگیزه هایی چون شهرت طلبی، این تصاویر حذف می شوند؛ چنانچه در رقابت یکشنبه شب ایتالیا و انگلیس کارگردان تلویزیونی مسابقه ترجیح داد به جای نشان دادن تصاویر فرد خاطی و نحوه برخورد با او، از نمای بسته چهره بازیکنان استفاده کند. ضمن اینکه نحوه برخورد نیروهای امنیتی با این افراد خاطی هم مصداق صحنه هایی است که مناسب پخش از رسانه های رسمی دنیا تشخیص داده نمی شود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا