19 دی: سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های شدید، خیزش گرد و خاک، احتمال تگرگ و جاری شدن آب روان در مسیل‌ها، برای برخی از استان‌های کشور هشدار سطح نارنجی صادر کرد.
سازمان هواشناسی عصر پنج‌شنبه با اعلام هشدار سطح نارنجی برای برخی از استان‌ها از تشدید بارش های موسمی همراه با رشد ابرهای همرفتی خبر داد. این بارش‌ها از امروز آغاز شده و تا یکشنبه ادامه خواهد داشت.
مخاطراتی که در ادامه این بارش‌های شدید ایجاد می‌شود، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، احتمال تگرگ و جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی و انسداد موقت جاده ها، خسارت به محصولات کشاورزی، تخریب سازه‌های موقت است.
این هشدار در روز پنج‌شنبه برای نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، جنوب فارس، گلستان، شمال آذربایجان غربی، در روز جمعه برای نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، جنوب فارس، گلستان، ارتفاعات در استانهای مازندران، البرز، گیلان، روز شنبه برای کرمان، شرق و جنوب فارس، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان و روز یک‌شنبه برای کرمان، فارس، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان صادر شده است.
سازمان هواشناسی به شهروندان اعلام کرد از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب کنند. دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با خطرات احتمالی آماده باشند. سازه های موقتی تقویت شوند و از صعود به ارتفاعات و چرای دام‌ در مراتع مرتفع و مسیل‌ها اجتناب شود.


آماده‌باش هلال احمر درپی هشدار هواشناسی برای ۱۱ استان کشور

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از آماده‌باش این سازمان در ۱۱ استان کشور به دنبال هشدار نارنجی هواشناسی مبنی بر تشدید بارش‌های موسمی خبر داد. 

مهدی ولیپور در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: با توجه به هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر تشدید بارش‌های موسمی همراه با رشد ابرهای همرفتی، در ۱۱ استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، البرز و گیلان، نیروهای امدادی و ستادی جمعیت هلال‌احمر در مراکز این استان‌ها به حالت آماده باش سطح نارنجی درآمدند. 

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل مدیریت شرایط اضطراری جمعیت هلال احمر ضمن آمادگی، اطلاع رسانی و کمک به نشر هشدار از طریق پایگاه‌های امداد و نجات و خانه‌های‌ هلال فعال در نقاط سیل خیز، با هماهنگی ادارات کل مدیریت بحران استانداری‌ها و شهرستان‌های در معرض آسیب، تمهیدات و اقدامات لازم انجام می شود. 

به گفته رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که از روز چهارشنبه ۲۳ تیر تا یکشنبه ۲۷ تیرماه، ۱۱ استانِ اعلام شده متاثر از بارش شدیدباران و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید به همراه خیزش گردوخاک و احتمال تگرگ، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی و انسداد موقت جاده ها خواهند بود. 

ولیپور تاکید کرد: امدادگران و اعضای خانه‌های هلال از روز گذشته در مناطق اعلام شده، آماده‌باش بوده و تاکنون هم گزارشی مبنی بر وجود خسارت یا مشکل برای هموطنان ساکن در این استان‌ها اعلام نشده است.


  • نویسنده :
  • منبع :