19 دی: رییس جمهوری با اشاره به تلاش کشاورزان برای امنیت غذایی کشور گفت: کارنامه دولت در بخش کشاورزی قابل قبول است و امیدوارم دولت بعد بتواند در این زمینه گام‌های بیشتر بردارد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی در هشتاد و دومین  برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید گفت: امیدوارم در بخش بسیار مهم کشاورزی همه مسئولین بتوانند گام‌های بیشتری در دولت بعد بردارند. کارنامه این دولت کارنامه قابل قبولی است که امروز به مردم ارائه می شود.

رییس جمهوری با اشاره به آمار ارائه شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی گفت: آمار و ارقامی که وزیر اعلام کردند نشان می دهد کشاورزان،  مسئولین کشاورزی، مهندسان و همه تلاشگران در بخش کشاورزی و آب، وزارت نیرو در مجموع کار عظیم و بزرگی را به انجام رسانند که محصول آن را مردم در زندگی خود و در خودکفایی و خوداتکایی مشاهده می کنند.

وی اضافه کرد: در برنج، شکر و روغن و نباتاتی که روغن از آن می گیریم و هم در گندم و آبزیان محصولات ما قابل ملاحظه است و امروز می توانیم این محصولات را با ۸ سال گذشته مقایسه کنیم و این نشان تلاش همه کشاورزان برای امنیت غذایی کشور است.

 روحانی در ادامه با تاکید بر این که مسئله آب و خاک برای ما بسیار مهم است، گفت: مردم فکر می‌کنند فقط آب خیلی مهم است البته آب منشاء حیات است و جایگاه خود را دارد اما در بحث کشاورزی خاک هم جایگاه بسیار مهمی دارد. خاک نعمت و سرمایه بزرگی است که در طول میلیون‌ها سال به این صورت آماده شده است بنابراین حفظ خاک برای ما مهم است.

رییس دولت تدبیر وامید افزود: وقتی به بحث مسکن می‌رسیم نباید خاک کشاورزی را از بین ببریم و باید مسکن را در جایی بسازیم که مناسب است. مراتع و جنگل‌ها باید حراست شود و خاک از بین نرود چرا که جنگل‌ها و مراتع ضمن این که برای هوا بسیار مهم است برای حفظ خاک هم بسیار حائز اهمیت است که تلاش‌های خوبی در این دولت در زمینه جنگل کاری و زراعت چوب صورت گرفته است.

رییس جمهوری با بیان این که در زمینه کشاورزی معیارهای خوبی داریم، گفت: مدیران کشاورزی ما در طول این ۸ سال خدمات ارزشمندی انجام دادند. مهندس حجتی وزیری پرتلاش وعلاقه‌مند به کشاورزی بودند. وقتی که در دولت دوازدهم او می خواست وزارت کشاورزی را قبول نکند. گفت دوست دارم بروم خوزستان و زمین‌هایی را که به کاشت درخت برای مهار خاک و ریزگرد در آنجا شروع کردیم و آن کار را ادامه بدهم و این حرف را از ته دل می زد. تا زمانی که بود بسیار تلاش کرد و بعد از دوران او دکترخاوازی این کار را ادامه داد.  

روحانی گفت: دولت در این ۸ سال در بخش کشاورزی کارهای خوبی انجام داده است که در بعضی از زمینه‌ها به خودکفایی رسیدیم. اگر شرایط آب و هوایی نرمال باشد و در خشکسالی نباشم و با کارهایی که در جهت مکانیزه شدن بخش های کشاورزی انجام شده در بعضی از محصولات کشاورزی مثل گندم و برنج و شکر خودکفا هستیم یعنی در این سه محصول در شرایط نرمال کشور می‌تواند روی پای خود بایستد.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: در شرایط خشکسالی متاسفانه نمی‌توانیم خوداتکا باشیم به دلیل اینکه بخش بزرگی از زمین‌های کشاورزی ما دیم است. اگر همه زمین‌های کشاورزی ما آبی بود و سدهای ما هم به اندازه کافی آب داشت، شاید خیلی دچار تنش نمی‌شدیم اما وقتی که بسیاری از زمین‌های ما دیم است، دیم کاملا متکی به باران به اندازه کافی و به موقع است و هر دوی اینکه باران که در چه زمانی و چه مقدار باشد، برای ما مهم است.

روحانی افزود: متاسفانه امسال شرایط بسیار سختی را می‌گذرانیم. در ۵۰ سال گذشته چنین خشکسالی تقریباً کم‌نظیر است  به طوری که امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۵۲ درصد کاهش بارندگی داریم. به همین دلیل هم در مسئله آب و هم در مسئله برق دچار مشکل شدیم و مردم عزیز ما در خوزستان و در بسیاری از استان‌های جنوبی در دام و کشاورزی در شرایط کم‌آبی دچار مشکل شدند.

وی افزود: مردم خوزستان علیرغم اینکه توصیه ما این بوده که در آنجا برنج‌کاری نشود اما سال‌هاست برنج کاری هم انجام می‌دهند که خود آن هم مزید بر علت شده و همه اینها دست به دست هم داده و مردم در سختی قرار گرفتند.

رییس جمهوری بیان کرد: ما روز گذشته مصوبات بسیار خوبی در دولت داشتیم برای اینکه این مشکل را فعلا برای مردم عزیز خوزستان حل کرده و جبران خسارت بکنیم. جاهایی که باید آبرسانی شود، آبرسانی انجام گیرد.

روحانی عنوان کرد: مردم هرچقدر ناراحت باشند، حق دارند. تا وقتی که انسان دامپروی و کشاورزی نکرده باشد، معنای آن را نمی‌داند. وقتی مسئول دامپروری می‌بیند دام پیش چشمش غذای کافی یا حتی گاهی آب به اندازه کافی در اختیار ندارد، یا باغ و محصولات کشاورزی وی خشک می‌شود و از بین می‌رود، فقط بحث مالی نیست که پول و اموال وی از دست می‌رود بلکه مانند این است که جان وی از دست می‌رود یعنی به‌قدری برای کشاورز مهم است و همه محصولات کشاورزی، نخلستان‌ها و باغ‌ها که شبیه فرزندانش است و به لحاظ عاطفی هم در فشار قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: دولت لحظه‌ای نیست که به فکر مردم نباشد و اگر جایی خشکسالی مردم را آزار می‌دهد، جایی اگر زلزله یا سیل است، ما همه توانمان را به‌کار می‌گیریم. حالا گاهی وقت‌ها توان ما به اندازه خسارت‌های مردم نیست و گاهی با تأخیر مواجه می‌شود من خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم که دولت با همه توان در خدمت مردم است.

رییس جمهوری تصریح کرد: برای من و همه وزیران و همه مسئولین هیچ تفاوتی نمی‌کند که هفته‌های آخر دولت یا هفته اول است. ما تا ساعت آخر مسئولیم و بار مسئولیت بر دوش ما است و باید تلاش کنیم، ساعتی هم که تحویل دولت بعدی دادیم، دولت بعدی مسئولیت می‌پذیرد و همه باید دولت بعدی را یاری کنیم زیرا بدون یاری و کمک مردم کار پیش نمی‌رود.  

روحانی خاطرنشان کرد: البته در بخش کشاورزی بار کشاورزی بر دوش کشاورزان عزیز است و زحمت را آنها می‌کشند، مدیران ما هم تلاش می‌کنند و دولت هم برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند در طول این هشت سال کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه اراضی تحت‌آبیاری مدرن امروز تقریبا دو برابر شده است، گفت: اگر به عنوان مثال قبلا یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بوده در آبیاری نوین یک میلیون و ۲۰۰ هزار هم اضافه شده است. یعنی از این دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار تقریبا نصف آن در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: با بیان اینکه ما ۹۷ میلیون تن محصول کشاورزی داشتیم و امروز حدود ۱۳۰، ۱۳۳ میلیون تن محصول کشاورزی داریم، گفت: البته دولت تلاش کرده کشاورزی را مکانیزه کند ما نمی‌توانیم با کشاورزی سنتی غذای مورد نیاز مردم را در اختیار آنها قرار دهیم و کشاورزی باید از سنتی به صنعتی تبدیل شده و با فناوری‌های نوین همراه شوند.

روحانی بیان کرد: یعنی آبیاری ما در زمین باید بر مبنای فضای مجازی و سایبری انجام گیرد یعنی اینترنت اشیا را ما باید در زمین‌های کشاورزی و حتی در دامپروری و در آبزیان و در گلخانه‌ها نیاز داریم و این کار قدم به قدم مدرن می‌شود.

وی ادامه داد: شهرک‌های کشاورزی یکی از کارهای بسیار ارزشمندی است که این شهرک‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم شروع شده و انجام گرفته و امروز شهرک‌های بسیاری را در استان‌های مختلف افتتاح کردیم.

رییس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت در بخش آبزیان اظهار کرد: در بخش ماهیان در دریا در دولت یازدهم و دوازدهم ترویج و سرمایه‌گذاری شد و مردم تشویق شدند و ما از شرکت‌های خارجی کمک گرفتیم و امروز روی پای خودمان ایستاده‌ایم و خودکفا شدیم. در مسئله آبزیان  هم آقای وزیر توضیح دادند که ماهیان زینتی از صادرات بسیار خوب کشور است.  در زمینه ماهی و میگو در بخش‌های مختلفی که انجام می‌گیرد بخشی از مواد غذایی جامعه ما را تامین می‌کند.

روحانی با اشاره به‌ آمار ارائه شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی گفت:  در سراسر کشور مخصوصاً در خوزستان، ایلام، کرمانشاه در منطقه غرب کشور و در سیستان و بلوچستان و گلستان کارهای زیادی انجام شده است.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اقدامات دولت در احداث کانال‌های پایاب سدها گفت: کانال‌های دسته اول و دوم را وزارت نیرو و کانال‌های دسته سوم و چهارم را وزارت جهاد کشاورزی اجرا می کند در کانال‌کشی، زهکشی و مدرن شدن آبیاری در مجموع ۶۱۸ هزار هکتار تحت پوشش قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: رهبری که در ۱۸ سال پیش به خوزستان سفر کرده بودند  دستور احیا و تجهیز ۵۵۰ هزار هکتار زمین را دادند که پیشرفتی آنچنان نداشت که از دولت یازدهم شروع به کار کردیم. ۲۹۵ هزار هکتار زمین در خوزستان و ایلام، ۴۶ هزار هکتار طرح در سیستان و بلوچستان و حدود صدهزار هکتار در گلستان و ۱۲۷ هزارهکتار در منطقه غرب کانال کشی و زهکشی و تجهیز شد که کار بسیار بزرگی انجام گرفته که کشاورزی صنعتی شود.

روحانی افزود: مردم بدانند دارایی کشاورزان افزوده شده است. ارزش و قیمت زمین آنها با کانال کشی و زهکشی که شده است ده تا دوازدهم برابر شده است بنابراین هم ثروت و هم محصولات آنها بیشتر شده است و هم باعث صرفه جویی در آب شده است.

رییس جمهوری با بیان این که منابع آب کشور محدود است گفت:  مهم است که از آب چگونه و با چه دقتی  استفاده شود. در این زمینه‌ها حرکت‌های خوبی شروع شده است.

روحانی گفت: امروز فرصتی است که از همه کشاورزان و مدیران و آنهایی که در بخش کشاورزی در این مدت تلاش کردند تشکر کنم.

رییس جمهوری افزود: برای مردم مهم است که از نظر کشاورزی و محصولات حتی الامکان خودکفا باشند. در این دوران کرونا حس کردیم که ارزش محصولات کشاورزی بسیار بالا است.  کشورهای صادرکننده الان کمتر محصولات خود را صادر می کنند. قیمت محصولات کشاورزی در دنیا حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد بنابراین این کاری که امروز در زمینه کشاورزی شده بسیار مهم است. امیدواریم همین روند در دولت سیزدهم ادامه پیدا کند که مردم شاهد ثمره کار خوداتکایی و خودکفایی در بخش کشاورزی باشند.

لازم به ذکر است که بهره‌برداری از طرح های ملی وزارت جهاد کشاورزی امروز در سراسر کشور با ارزش سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیارد و ۷۰۳ میلیون تومان با فرمان رییس جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در هشتاد و دومین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید ۳ طرح آب و خاک به مساحت ۶۶ هزار هکتار، ۴۴۳ طرح صنایع تبدیلی و غذایی، ۱۱۸ واحد طرح گلخانه ای و ۷ واحد طرح زیربنایی با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری افتتاح و به بهره برداری رسید.

بر اساس این گزارش امروز همچنین۱۴ طرح آبزی‌پروری و زیربنایی شیلات در استان‌های هرمزگان، بوشهر، قزوین و سیستان و بلوچستان از طریق ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید.

 همچنین۶۶ هزار هکتارطرح‌های آب و خاک کشور شامل ۲۵هزار هکتارطرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، ۲۵ هزارهکتارطرح سامانه‌های نوین آبیاری و ۱۶هزارهکتارسایر طرح‌های آب و خاک در شهرستان کامیاران به بهره برداری رسید.

میزان سرمایه گذاری انجام شده در این طرح‌ها ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان است و اجرای این طرحها برای۱۳ هزار نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

همچنین امروز ۹ طرح شیلاتی در استان هرمزگان شامل پنج طرح مزرعه پرورش میگو در مجموع با ۹۵۲ هکتار مساحت، ۲ طرح پرورش ماهی، یک طرح تکثیر میگو و طرح تکمیل بندر صیادی چیروئیه با وسعت ۱۹ هکتار با سرمایه گذاری پنج هزار و ۵۸ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسید.این طرح‌ها برای ۹۰۱ نفر به صورت مستقیم، ایجاد اشتغال کرده است.

بدین ترتیب با افتتاح طرح‌های امروز در مجموع برای ۲۴ هزار و ۱۳۴ نفر شغل ایجاد می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :