19 دی: شهرک‌های صنعتی قم دارای موقعیت استراتژیک خوبی هستند اما متاسفانه کمبود زمین در آنها و مشکلات واگذاری سبب شده تا نتوان به خوبی از این شهرک های صنعتی بهره برد.
قم را باید بهشت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران دانست چون این شهر کویری جدای از زائر پذیری و این که دومین شهر مذهبی کشور به واسطه وجود بارگاه حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران است در دل خود معادن و شهرک‌های صنعتی با ظرفیت تولید و اشتغال‌زایی بالایی دارد.

در کنار ظرفیت‌های خوب گردشگری و مناطق مستعد گردشگری و جذاب برای مسافران که می‌تواند نقطه عطفی برای سرمایه‌گذاری باشد، در استان قم هفت شهرک صنعتی مهم وجود دارد که می‌توان به شهرک شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر و سلفچگان، محمودآباد، ثامن الائمه(ع) و قنوات و چهار ناحیه صنعتی مهم با نام ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و ظغرود وجود دارد که ۲.۸ درصد صنایع کل کشور را به خود اختصاص داده و باعث اشتغال‌زایی ۵۳ هزار نفر با سرمایه‌گذاری ۴۱ هزار میلیارد ریال شده است.

 شاهراه مواصلاتی

 علاوه بر این ظرفیت این شهرک‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارند و با توجه به قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور می‌توانند در رونق تولید و چرخش صنعت اهمیت داشته باشند؛ اخیراً مشکلات تأمین زیرساخت‌های این شهرک‌ها تا حدودی برطرف شده ولی آن چه که به عنوان یک چالش سرمایه‌گذاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند «نبود اراضی و کمبود زمین» است.

شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر در قم از امکانات ویژه‌ای همچون نزدیکی به مهم‌ترین بازارهای مصرف کشور و دسترسی آسان به مسیرهای ارتباطی زمینی، هوایی و راه آهن، برخوردار هستند که موجب استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران از آن شده است؛ هم‌چنین بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنعتی قم را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد که ظرفیت خوبی برای رونق تولید و اشتغال استان قم است.

 با وجود ظرفیت‌های یادشده، کمبود زمین در سطح تعدادی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی قم به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع پیشرفت فعالیت‌های صنعتی در این استان به شمار می‌آید که رفع آن نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع است.

 شهرک‌های صنعتی قم چشم انتظار تأمین زمین | تصمیم سرمایه‌گذاران برای خروج از بهشت
 
سنگ‌اندازی‌ها در راه یک سرمایه‌گذار و تصمیم خروج از قم

 برای بررسی این موضوع سراغ دو سرمایه‌گذار موفق که واحد تولیدی خود را توسعه و باعث رونق اشتغال‌زایی شدند رفتیم تا برای بررسی مشکلات و سنگ‌اندازی‌های پیش روی آن‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی گفت‌وگو کنیم که یکی از آن‌ها حاضر به گفت‌وگو شد و از مسئولان شهرک‌های صنعتی انتقاد بسیاری داشت تا جایی که به دلیل سنگ‌اندازی جلوی راه او می‌خواهد در استان دیگری سرمایه‌گذاری کند.

 محسن معصومی یک سرمایه‌گذار مهم و بسیار فعالی است که توانسته بدون گرفتن وام و تسهیلات واحد تولیدی خود را توسعه و به فکر رونق اشتغال و اضافه کردن خط تولید جارو برقی و ماشین لباسشویی با برند ایرانی است در حالی که برای ۲۰ هکتار زمین نیاز به همراهی مسئولان شهرک‌های صنعتی دارد اما با سنگ‌اندازی‌های متعددی روبرو شده است.

 این سرمایه‌گذار که واحد تولیدی او به نام «آریا صنعت معصومی» شهرت دارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فیلتر و قطعات و دستگاه‌های تصفیه آب است می‌گوید: در جریان بازدید استاندار و دیگر مسئولان اقتصادی قم از توسعه این واحد، مشکل زمین مطرح شد و در حالی که ۲۰ هکتار زمین نیاز داشتیم مقرر شد ۵ هکتار زمین در اختیار ما قرار گیرد.

وی که انتقاد بسیاری از مانع تراشی مسئولان شهرک‌های صنعتی دارد، بیان می‌کند: در حال حاضر ۵ کارخانه داریم و به فکر توسعه و اشتغال ۲ هزار کارگر دیگر هستیم، هم‌چنین قرار است علاوه بر تولید تصفیه آب خطوط تولید لوازم خانگی از قبیل جارو برقی و لباسشویی را هم اضافه نماییم که مورد استقبال استاندار قم قرار گرفت و مقرر شد این زمین در اختیار ما قرار گیرد اما با پیگیری که انجام دادیم مسئولان شهرک مانع شده و بر سر راه ما سنگ‌اندازی می‌کنند.

 مشکلات تامین زمین 

 به گفته این سرمایه‌گذار و تولید کننده، در حالی که مقابل استاندار در آن جلسه با ۲۰ هکتار زمین موافقت شده بود مسئولان شهرک گفتند ما فقط ۵ هکتار زمین می‌دهیم که ما به همین مقدار را رضایت دادیم؛ با این حال ما ماشین آلات و زیرساخت لازم را برای توسعه فراهم کردیم و وقتی پیگیر زمین شدیم مسئولان گفتند کدام زمین؟ به آن‌ها گفتیم از قم می‌رویم و در استان دیگر واحد و خطوط تولیدی را به بهره‌برداری می‌رسانیم که مسئولان شهرک با خونسردی گفتند جلوی شما را نگرفتیم، بروید.

 معصومی می‌افزاید: این مانع تراشی‌ها برای یک واحد تولید کننده آجر نسوز هم فراهم کردند که مجبور به ترک استان قم شد؛ یک ماه برای پیگیری رفت و آمد داشتیم فایده‌ای نداشت و به مسئولان شهرک گفتیم مخالفت خود را برای در اختیار قرار دادن زمین مکتوب کنید تا مسئولان هم مطلع شوند.

 این فقط جزئی از موانع و سنگ‌های پیش روی سرمایه‌گذاران در قم است درحالی که مسئولان می‌گویند: قم بهشت سرمایه‌گذاران است اما این مانع‌تراشی‌ها ممکن است  نتواند شرایط خوبی را برای سرمایه‌گذاری در قم ایجاد کند.

 شهرک‌های صنعتی قم چشم انتظار تأمین زمین | تصمیم سرمایه‌گذاران برای خروج از بهشت
 
شهرک‌هایی که به رغم ظرفیت‌های بالا محدودیت زمین دارند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم می‌گوید: واگذار نشدن زمین مانع اصلی توسعه شهرک‌های صنعتی قم است در حالی که تقاضا و استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران در این شهرک‌ها وجود دارد و با توجه به فراهم بودن زمینه بهره‌مندی از تسهیلات و بسته‌های حمایتی متنوع برای جذب سرمایه‌گذاران در مناطق صنعتی استان قم به دلیل محدودیت زمین، به نحو مناسب از این تسهیلات استفاده نشده است.

محمود سیجانی، توسعه شهرک‌های صنعتی قم را اهرمی برای مقابله با تحریم اقتصادی می‌داند و می‌افزاید: توسعه شهرک‌های صنعتی بهترین راهکار برای مقابله با تحریم‌های دشمن خواهد بود و حل مشکل زمین مورد نیاز شهرک‌های صنعتی و هم‌چنین تأمین زیرساخت‌های لازم به ایجاد یک جهش و رشد بسیار خوب در تولید و هم‌چنین پایداری و افزایش اشتغال منجر خواهد شد.

 به گفته وی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی قم به دلیل قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی کشور، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران هستند و باید از این ظرفیت بهترین استفاده کرد.

 واگذاری ۶۰ هکتار اراضی ملی برای بخش خصوصی

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم به واگذاری ۶۰ درصد اراضی ملی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اشاره و بیان می‌کند: در سال ۹۹ بیش از ۶۰ هکتار از اراضی ملی برای سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی واگذار شده که رشد ۱۲ درصدی در مقایسه با سال ۹۸ داشته و شهرک‌های صنعتی تهران و قم همچنان یکی از مهم‌ترین مراکزی است که فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در آن رغبت فراوانی دارند.

 سید رضا طباطبایی می‌گوید: برای رفع بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاری در قم مقدمات الحاق ۱۰۰ هکتار زمین به شهرک صنعتی شکوهیه در دستور کار قرار گرفته و برای حل مشکل کمبود زمین صنعتی در قم رویکرد جدید استان صدور مجوز برای شهرک‌های خصوصی است تا بخشی از مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاری و رونق تولید در این استان برطرف گردد.

 شهرک‌های صنعتی قم چشم انتظار تأمین زمین | تصمیم سرمایه‌گذاران برای خروج از بهشت

سال گذشته سال رونق سرمایه‌گذاری در قم

 مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم در ادامه می‌گوید: سال گذشته چهار طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری با رقم ۲ میلیون و ۵۰۰ دلار در این استان به تصویب رسیده که مراحل مقدماتی آن برای آغاز عملیات عمرانی در حال انجام است همچنین در رابطه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قم در بخش صنعتی، گردشگری و صنعتی ۲۴ مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری به اعتباری بیش از ۱۴۶ میلیارد ریال و اشتغال ۵۹۸ نفر احصا شده است.

 طباطبایی می‌افزاید: با تفاهم نامه مشترک با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، مجموعه بزرگ تولید چادر مشکی قرار است در آینده نزدیک در استان قم به بهره‌برداری برسد.

اما در کنار ظرفیت‌هایی که شهرک‌های صنعتی استان قم دارند به دلیل موقعیت مذهبی، صنعتی و هم‌چنین فرهنگی و گردشگری که قم دارد، بزرگ‌ترین کارخانه تولید چادر مشکی کشور قرار است در آینده‌ای نزدیک در این استان احداث شود.

ساخت چادر مشکی 

ایران بزرگترین مصرف‌کننده چادر مشکی در دنیا است و زیبنده این کشور اسلامی که بحث عفاف و حجاب در آن دغدغه بسیاری از مردم نیز است نیست که نخستین واردکننده چادر از کشورهای ژاپن و کره باشد، این موضوع جای تردید و سؤال است.
 احداث این کارخانه که طبق رایزنی‌های اولیه و طی تفاهم نامه استانداری قم با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در اواخر سال گذشته شروع و مقرر شد این کارخانه برای نجات از خروج ارز ناشی از واردات چادر مشکی از خارج از کشور در شهر مقدس قم احداث شود.

 شهرک‌های صنعتی قم چشم انتظار تأمین زمین | تصمیم سرمایه‌گذاران برای خروج از بهشت

 اختصاص ۱۵ هزار هکتار زمین برای احداث بزرگ‌ترین کارخانه چادر مشکی قم

 استاندار قم طی جلسه‌ای که برای هماهنگی و پیگیری روند احداث این کارخانه در قم برگزار شده بود، اظهار داشته است: بر اساس تفاهم نامه همکاری میان استانداری قم و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار و سرمایه‌گذاری یک هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان و اشتغال ۲ هزار تن مستقیم و غیر مستقیم و تولید ۱۸ میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی در سال احداث می‌شود.

 بهرام سرمست که با جدیت پیگیر تبدیل شدن قم به قطب تولید چادر مشکی در کشور است، می‌گوید: امیدواریم در زمان‌بندی ارائه شده شاهد به ثمر نشستن این طرح تولیدی در استان باشیم و تا یک سال دیگر این کارخانه مهم در قم به بهره‌برداری برسد.

 طی چند روز گذشته ۱۵ هکتار زمین در جلسه‌ای با حضور استاندار قم برای احداث کارخانه چادر مشکی در شهرک شکوهیه قم از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تحویل داده شد تا امید را در دل تولید کنندگان و مردم قم روشن کند حال باید دید با استقرار دولت سیزدهم شرایط سرمایه گذاری در این استان مستعد، چه خواهد شد.


  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار