19 دی: مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: در آستانه باز تأسیس حوزه علمیه قم، همایشی با پیام رهبر انقلاب و مراجع تقلید برگزار می‌شود.
به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه در مراسم افتتاح بلوار و مسیر مستقیم تقاطع غیرهمسطح شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم قم، افزود: بر همین اساس دبیرخانه‌ای تاسیس و همه تلاشش آن برگزاری همایشی با همین نام است.

وی با بیان این‌که در یکصدمین سالگرد بازتاسیس و احیای حوزه علمیه قم به‌وسیله مرحوم آیت‌الله حائری یزدی هستیم، بر همکاری و هم‌فکری همه نهادها و دستگاه‌های قم به‌خصوص شهرداری بر برگزاری همایش این روز عظیم تاکید کرد و گفت: حوزه قم همواره در قله بوده و هیچ زمانی  مشعل دانش، علوم اسلامی و حوزوی در این شهر خاموش نشده است.

وی اضافه کرد: با حضور مرحوم آیت‌الله حائری بنیان یک حوزه مرکزی در طراز حوزه نجف در قم برنامه‌ریزی‌شده و آن مرد حکیم توانست در سخت‌ترین شرایط جایگاه بلند حوزه را احیا و حفظ کند.

اعرافی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله حائری به دعوت مراجع و بزرگان قم در یک قرن پیش وارد قم شد و این حوزه با این عظمت را که بعدها توانست رهبران بزرگی را برای جهان اسلام تربیت و زمینه‌ساز انقلاب بزرگ و جهانی و منشا خیرات و برکات علمی، فرهنگی و جهانی باشد، ایجاد و پایه‌ریزی کند.

وی گفت: اگرچه قم در گذشته جایگاهی از نظر تولید افکار و معارف الهی و دینی داشته، ولی همین مساله در طول تاریخ دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است.

وی افزود: با آمدن مرحوم آیت‌الله حائری یزدی در آن شرایط سخت روزگار رضاخانی و انواع هجمه به قم و پایه‌ریزی شدن حوزه این شهر، برکات این شهر در ابعاد مختلف هم دوچندان و متفاوت‌تر از گذشته شد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه بر همگرایی و هم‌فکری همه نهادها و دستگاه‌ها شهری و استانی بر اساس راهبرد و اهداف تعریف شده و مشخص شده برای آبادانی و عمرانی شهر قم تاکید کرد.

وی با بیان این‌که از میان همه دستگاه‌ها، شهرداری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، همگرایی و هم‌افزایی کلان سایر دستگاه‌ها را با شهرداری را برای پیشبرد اهداف عمرانی شهر امری ضروری دانست و اضافه کرد: باید این هم‌فکری و هم‌افزایی با شهرداری شکل قوی‌تری به خود بگیرد.

وی با بیان این‌که نگاه راهبردی به اجرای پروژه‌های شهری ادامه یابد، بیان داشت: امروز آنچه موجب تحول در هر مجموعه‌ای می‌شود، دوراندیشی، آینده‌نگری و داشتن رویکرد عمیق و برخورداری از اسناد بالادستی است؛ این همان چیزی است که در شهرداری و مسئولین این شهر وجود دارد و لازم است این امر بیش‌ازپیش تقویت شود.

اعرافی گفت: وقتی صحبت از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و علم‌آموزی می‌کنیم، در این موارد هم باید شهرداری فعال و اثرگذار باشد و در کنار اضلاع آموزش‌وپرورش، حوزه و دانشگاه حضور جدی و حمایتی نسبت به این موارد بیان شده داشته باشد.

وی همچنین مقدم خاندان حکیم را در این مراسم گرامی داشت و گفت: این خاندان همواره مشعل علم، حکمت و شهادت هستند و از اهتمام شهرداری در روشن کردن مشعل نام‌گذاری معابر بنام عالمان علوم دینی قدردانی می‌شود.

احداث مسیر بلوار پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم قم از تقاطع بلوار شهیدان هاشمی شاهرودی تا بلوار جمهوری اسلامی به همراه احداث تقاطع غیرهمسطح در بلوار پیامبر اعظم(ص)، از سال ۹۷ آغاز و برای انجام این پروژه بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش تملک، آزادسازی مسیر و عملیات عمرانی هزینه شده است.

برای این کار ۱۰ هزار مترمربع عرشه بتنی و ۴۲ هزار مترمربع زیرسازی و آسفالت در محدوده تقاطع صورت گرفته که امروز مسیر مستقیم این تقاطع به بهره‌برداری رسید.

مهم‌ترین اهداف کلان این پروژه را می‌توان به تکمیل شبکه معابر شهری، توزیع ترافیک و تکمیل مسیر ارتباطی حلقه ترافیکی فردوسی و ارتباط شریانی مناطق ۴،۱ و ۵ در مرحله اول از طریق احداث تقاطع غیرهمسطح و مناطق ۶،۲ و ۳ در ادامه مسیر این حلقه ترافیکی نام برد.

  • نویسنده :
  • منبع :