19 دی: دکتری فیزیولوژی پزشکی گفت: استحمام پس از تزریق واکسن کرونا مانعی ندارد اما این حمام باید کوتاه باشد، زیرا استحمام طولانی‌مدت با افزایش دما و بخار در محل شست وشو همراه شده و می‌تواند سطح اکسیژن بدن را کاهش دهد.
محمدرضا رئوفی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز همه  پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا همچون استفاده از ماسک استاندارد و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی باید رعایت شود.
وی تصریح کرد: یک روز قبل از تزریق واکسن کرونا استراحت شود و پس از تزریق نیز مصرف مایعات فراوان، استفاده از استامینوفن در صورت بروز تب و بدن درد و همچنین استراحت باید مورد توجه قرار گیرد.
آیا پس از تزریق واکسن کرونا شخص ناقل بیماری است؟
وی ادامه داد: واکسن کرونا از نوع ویروس زنده نیست، بنابراین پس از تزریق واکسن نمی‌توان گفت که شخص ناقل بیماری می‌شود.
رئوفی توضیح داد: برخی واکسن‌ها نظیر سینوفارم و برکت در حقیقت ویروس کشته شده است. شماری از واکسن‌ها نظیر آسترازنکا هم از «ام آر ان ای» ساخته شده که از طریق یک حامل وارد سیستم بدن می‌شود.
وی افزود: این حامل از جنس ویروس کرونا است و بنابراین می‌تواند ۳ تا ۴ روز باعث بروز علائم شبه سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی شود، اما این مساله به مفهوم ابتلا به کرونا به دلیل تزریق واکسن نیست.
مواجهه با بیمار مبتلا به کرونا و ضرورت پرهیز از تزریق واکسن
این استاد علوم پزشکی یادآور شد: در صورت مواجهه با بیمار مبتلا به کرونا نیز باید حداقل دو هفته در قرنطینه (به دور از بیمار) سپری شده و در صورت عدم بروز علائم بالینی بیماری، واکسن کرونا زده شود.
به گفته رئوفی، این شخص در صورت تست منفی کرونا نیز باید حداقل دو هفته تزریق واکسن را به تاخیر اندازد؛ این شخص احتمالا ناقل کرونا بوده و بنابراین تزریق واکسن کرونا می‌تواند باعث بروز بیماری شود.
وی تاکید کرد: بهبودیافتگان کرونا نیز تزریق واکسن را حداقل دو ماه پس از دستیابی به سلامت کامل یا سه ماه پس از شروع اولین علامت بیماری، به تعویق اندازند.
آیا درد در محل تزریق واکسن کرونا طبیعی است؟
رئوفی همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا درد در محل تزریق واکسن کرونا طبیعی است»، گفت: درد در محل تزریق واکسن کووید۱۹ طبیعی است، اما تداوم این درد پس از یک هفته الی ۱۰ روز که تشدید شده باشد، مستلزم مشورت با پزشک و مراجعه به مراکز درمانی است.

  • نویسنده :
  • منبع :