19 دی: معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به روند بیماری کرونا در کشور و انتقاد از کاهش رعایت پروتکل‌ها، گفت: پیش‌بینی چندین مرجع بین‌المللی این است که تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلاء بالا خواهد رفت و تا یک ماه و نیم آینده موارد مرگ صعودی خواهد بود. این در حالی است که در کشور عامل تشدید کننده تجمع نداشته باشیم.
دکتر ایرج حریرچی، درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ۳۸ درصد سقوط کرده است ‌و ۶۲ درصد دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شود. در ۴ استان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۲۵ درصد رسیده است و در ۲۳ استان پوشش ماسک در اماکن عمومی کمتر از ۵۰ درصد است. متاسفانه با توجه به اندازه‌گیری میزان تحرک مردم در جامعه نسبت به شرایط عادی در تابستان ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اکنون ۱۷ درصد میزان رفت‌وآمدها افزایش یافته است البته وزارت بهداشت تا آخرین لحظه مسئولیت تمام کارهایی را که مکلف است انجام خواهد داد.
وی افزود: نمی‌توان همه مسئولیت‌ها را متوجه مردم دانست. اگر در واکسیناسیون دچار بد عهدی خارجیان، مسائل مالی و... نمی‌شدیم و زودتر آن را انجام می‌دادیم قاعدتا دچار چنین وضعی نمی‌شدیم. اگر اعمال قانون و حمایت مالی از اقشار آسیب پذیر هم بیشتر صورت می‌گرفت دچار مشکل نمی‌شدیم. روز یکشنبه ۱۷ مرداد از ۱۵۳ هزار تخت موجود در کشور، ۵۱ هزار و ۵۰۰ مریض کرونا مثبت داشتیم. قبلا بیمارستان‌های اصلی کشور وضعیت اشغال تخت نزدیک به ۱۰۰ درصد داشتند و الان با اضافه شدن این بار یک سومی شدیدا از نظر امکانات و نیرو دچار مشکل هستیم.
حریرچی تاکید کرد: پیش‌بینی چندین مرجع بین‌المللی این است که تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلا بالا خواهد رفت و تا یک ماه و نیم آینده موارد مرگ صعودی خواهد بود. این در حالی است که در کشور عامل تشدید کننده تجمع نداشته باشیم چون این پیش‌بینی اعلام شده بر اساس شرایط عادی است‌.
معاون کل وزارت بهداشت درباره اقدامات مهم برای مهار بیماری، اظهار کرد: شیوه‌نامه‌های ما مشکلی ندارد ولی در اجرای آنها دچار مشکل جدی هستیم. ۶۲ درصد مردم حداقل هیچ چیز را رعایت نمی‌کنند، گویی که دچار لجبازی با خودشان یا عوامل دیگر شده‌اند. مهم‌ترین وظیفه دینی و ملی ما در این ایام این است که برای حفظ جان خودمان و دیگران پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا جان ایرانیان و شیعیان عزیز در این ماه مقدس حفظ شود. از طرف حکومت نیز اقدامات عاجل خصوصا اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغلی که در معرض خطر بیشتر هستند مهم است. ما توانایی تعطیلی عمومی از ابتدای کرونا نداشتیم و اکنون باید مراکز خاص مانند رستوران‌ها و محلات تجمع هدف‌گیری شود و امکانات بیمارستانی را نقویت کنیم. فعلا یک سوم بیمارستان‌ها با کرونایی‌ها اشغال است درحالی که بیماران سرطانی، تصادفی و... هم همچنان مراجعه می‌کنند و باید دست به دست هم دهیم تا امکانات بیمارستانی را تقویت کنیم. مهم‌ترین عامل در اینجا تامین مسائل مالی است. موضوع اصلی کوتاه مدت نیز افزایش واکسیناسیون است. اکنون حدود ۷۳ تا ۸۷  درصد گروه سنی بالای ۶۰ سال را پوشش دادیم.
  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا