19 دی: مسئول علمی بخش تحقیق و توسعه واکسن اسپایکوژن اعلام کرد: فاز یک این واکسن با تایید سازمان بهداشت جهانی به پایان رسیده و مقالات آن نیز منتشر شده است.
ساغر براتی، مسئول علمی بخش تحقیق و توسعه واکسن "اسپایکوژن" در نشست چالش‌های پیش روی اجرای فازهای ۲ و ۳ مطالعات بالینی واکسن‌های ایرانی کووید- ۱۹ که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: فاز یک این واکسن با تایید سازمان بهداشت جهانی به پایان رسیده و مقالات آن نیز منتشر شده است. 
وی با بیان اینکه فاز دو این واکسن با کارآزمایی بر روی ۴۰۰ نفر نیز به پایان رسیده است، ادامه داد: واکسن اسپایکوژن در دو دوز ۲۵ میکروگرم بوده که به فاصله ۲۱ روز به داوطلبان به صورت عضلانی در بازو تزریق می‌شود و این روش برای فاز سوم نیز مورد تایید قرار گرفته و اکنون در حال تزریق است. 
براتی تاکید کرد: نتایج فاز دوم اسپایکوژن نیز به سازمان غذا و دارو ارسال شد و توانستیم مجوز آغاز فاز سه را دریافت کنیم. 
مسئول علمی بخش تحقیق و توسعه واکسن اسپایکوژن، با اشاره به فاز سوم کارآزمایی‌های بالینی این واکسن گفت: از شنبه هفته گذشته فاز سوم این مطالعات آغاز شد که تاکنون به ۶ هزار و ۳۰۰ نفر دوز اول تزریق شده است.  
وی با اشاره به روند تزریق فاز سه تست انسانی این واکسن، گفت: در روز اول به ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر تزریق شد و به مرور روزانه به ۱۰۲۰ داوطلب تزریق کردیم. در طول فازهای بالینی دو و سه تاکنون عارضه گرید سه ثبت نشده است. 
براتی با بیان اینکه سابقه ابتلا به برخی بیماری‌ها در داوطلبان مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: تست‌های مختلفی روی این افراد انجام می‌شود که به زودی در قالب مقاله منتشر خواهد شد. تاکنون ۱۶ هزار و ۸۷۶ نفر در تست بالینی این واکسن شرکت داشته اند.

  • نویسنده :
  • منبع :