19 دی: یک خبرنگار پیشکسوت قمی گفت: هرکسی که دلسوز جامعه رسانه‌ای است باید براساس منافع ملی و رسانه ای کشور، برای ایجاد یک سازمان صنفی گسترده و قدرتمند در کشور تلاش کند.
مرتضی داستانی، خبرنگار پیشکسوت قمی، در گفت‌وگو با ایسنا بابیان اینکه از سال 58 با روزنامه جمهوری اسلامی حرفه خبرنگاری را آغاز کردم، عنوان کرد: شرایط آن برهه زمانی با شرایط فعلی تفاوت بسیاری دارد؛ زیرا در آن دوران به دلیل انقلابی که صورت گرفته بود فضای باز، نقادانه و رسانه‌ای گسترده‌ای حاکم بود و تعداد خبرنگاران و رسانه‌ها نیز محدود بود و شاید در استان قم حدود پنج خبرنگار فعالیت می‌کردند؛ اما در حال حاضر شاهد وجود پدیده شهروند خبرنگارهستیم و عملا شهروندان همه یک پا خبرنگار شده اند.

وی با اشاره به اینکه اقتضائات، تکنیک‌ها، چگونگی ورود به مسائل، نحوه بازتاب‌ و... نسبت به گذشته متفاوت شده است، اظهار کرد: درگذشته روزنامه‌ها عمده‌ترین محل اطلاع‌رسانی بودند و طرفداران بسیاری داشتند؛ اما اکنون فضا رسانه‌ای و ابعاد کار خبرنگار گسترده شده و قابل قیاس با گذشته نیست.

مدیر مسئول روزنامه 19 دی افزود: درگذشته کار خبرنگاری بسیار سخت بود مثلاً اگر برنامه و مراسمی در قم برگزار می‌شد و یا اتفاقی می‌افتاد. خبر آن مراسم باید برای تهران خوانده می‌شد و آن‌ها ضبط، پیاده، تنظیم، حروف‌چینی و... می‌کردند و واقعا زحمات طاقت‌فرسایی برای انعکاس خبر کشیده می‌شد.

این خبرنگار پیشکسوت ادامه داد: امروزه تکنولوژی در خدمت خبرنگار است و کار خبرنگاران بسیار آسان شده است و همه این مسیر حذف‌شده و خبرنگار با یک گوشی خبر را منعکس می‌کند.

وی بیان کرد: الآن ابر و باد و مه و خورشید در خدمت خبرنگاران هستند؛ اما این خدمت‌ها برای خط دهی به خبرنگاران است تا نگذارند خبرنگاران مستقل کار کنند و خبرنگاران نیز راحتی را ترجیح می‌دهند و همان‌طور که تغذیه‌ها فست فودی شده است کار خبری نیز فست خبری شده است.

داستانی بیان کرد: درگذشته خبرنگاران برای تهیه خبر باید در نهادها، ادارات، همه نقاط حوزه‌های کاری خود رابط های خبر پیدا و روابط خود را گسترده می‌کردند و این رابط ها هم در خدمت خبرنگار بودند؛ اما الآن خبرنگاران در خدمت روابط عمومی‌ها هستند.

وی افزود: این امر باعث شده اعتماد مردم به خبرها کمتر شود؛ زیرا احساس می‌کنند که خبرها به صورت یک طرفه از سوی مسئولین به مردم است و خبرنگاران فقط توجیه کننده کارهای مسئولین و یا بازگو کننده کارهای آن‌ها هستند به همین خاطر نگاه مردم به رسانه‌های مجازی بیشتر از رسانه‌های اصلی است.

مدیر مسئول روزنامه 19 دی  عنوان کرد: خبرنگاری در عصر حاضر جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ اما شیرینی، استقلال، عشق و پاکی آن زمان را نمی‌توان با آلودگی‌های الآن عوض کرد.

وی بیان کرد: وارد شدن به این عرصه توفیق بزرگی بود که نصیبم شد به همین علت هم بیش از 40 سال است که در این عرصه مانده‌ام و عشق و علاقه به این کار باعث شده کاری به‌جز رسانه انجام ندهم و اگر باز هم متولد شود وارد همین عرصه می‌شوم.

وی در رابطه با تغییرات سفره رسانه‌ای مردم تصریح کرد: امروزه اطلاعات بیشتر و سریع‌تر به مردم می‌رسد باعث شده مردم بهتر بتوانند به ابزار درست فکر کردن برسند؛ اما از طرفی هم ممکن است گرفتار فریب رسانه‌ای شوند؛ زیرا فضای مجازی و سفره فعلی رسانه‌ای هویت مشخص، شناخته‌شده و قابل اعتمادی ندارد به همین علت مردم هم خیلی به اخبار فضای مجازی اعتماد نمی‌کنند و اگر در شبکه‌های اجتماعی مطلبی از رسانه‌ای معتبر درج‌ شده باشد اعتماد می‌کنند؛ اما همه مردم سواد رسانه‌ای کافی ندارند تا این مسئله را تمیز دهند و ممکن است سفره ‌شان آلوده به دروغ شود.

داستانی یادآور شد: مسئله‌ای که در دوران کرونا بیشتر نمایان شد این است که به دلیل نداشتن یک صنف قدرتمند برای جامعه رسانه‌ای در کشور بسیاری از حقوق جامعه رسانه‌ای کشور ضایع و شخصیتشان لگدکوب می‌شود و آن گونه که باید جایگاه شغلی‌شان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: هرکسی که دلسوز جامعه رسانه‌ای است به نفع کشور و فضای رسانه‌ای است که کمک کند که یک سازمان صنفی گسترده و قدرتمندی در کشور شکل بگیرد و اگر این شکل بگیرد می‌تواند امیدوار بود که بخشی از حقوق لگدکوب شده خبرنگاران در جامعه استیفا شود؛ زیرا الآن بهره‌کشی و استثمار خبرنگاران از بهره‌کشی و استثمار دوران برده‌داری بدتر است.

  • نویسنده :
  • منبع :