19 دی: وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه وضعیت سیاسی و امنیتی در افغانستان می تواند برای کل منطقه خطرناک باشد، تاکید کرد که برای حل مسئله افغانستان باید با ایران، روسیه و چین همکاری کنیم.
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با نشریه دِ مانش به سوالاتی پیرامون اوضاع کنونی در افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور پاسخ داد.
لودریان در بخشی از این مصاحبه درباره نقش شورای امنیت سازمان ملل برای حل وفصل این مسئله گفت: شورای امنیت در حال حاضر با سه چالش در افغانستان روبرو است؛ اول اینکه می بایست با تروریسم در این کشور مقابله کرد و افغانستان نباید مجددا به بستری برای ابتکار عمل های تروریستی تبدیل شود.
وی ادامه داد: دومین مسئله پیش بینی درخصوص جنبش های مردمی است که می تواند در ماه های آینده رخ دهد و ما باید برای کمک به مردم افغانستان برای این موضوع آماده باشیم. موضوع سوم ثبات منطقه است، چراکه اوضاع سیاسی و امنیتی حال حاضر در افغانستان می تواند خطر ایجاد اختلال در کل منطقه را به همراه داشته باشد. به همین دلیل باید به دنبال توافق و ابتکار عملی فراتر از گروه هفت و ناتو باشیم که شامل روسیه، ایران و چین نیز می شود.
وزیر امورخارجه فرانسه تصریح کرد: این یکی از دلایل مکالمه روز پنجشنبه گذشته امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور فرانسه و روسیه بود. همچنین می بایست در دوحه، آمریکایی ها، طالبان و سایر بازیگران سیاسی افغانستان که مذاکرات خود را در این لحظه ادامه می دهند به یک توافق سیاسی برای تشکیل دولت انتقالی دست یابند. این یکی از الزامات ماست.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا