19 دی: یک دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این که هر گونه نشست بین کشورهای منطقه فی نفسه خوب است، گفت : اگر اراده سیاسی بین رهبران کشورهای منطقه باشد، نشست بغداد، قدم خوبی برای ایجاد گفتمان جدید و تبدیل به گفتمان غالب خواهد بود.
نصرت الله تاجیک در گفت و گو با ایسنا در تحلیل خود از برگزاری نشست بغداد اظهار داشت: غیاب کشورهای قدرتمندی مانند ایران و عربستان و متاسفانه عدم حل مشکلات آنان باعث شده که کشورهای کوچک تر مانند عراق با قطر اقدام به نقش آفرینی کنند.
وی تصریح کرد: البته اینگونه اقدامات ابتکار عمل الکاظمی نخست وزیر عراق است که از وقتی در این سمت قرار گرفته با سابقه امنیتی که دارد و با برخی محافل کشورهای منطقه در ارتباط بوده و سعی می کند از این ارتباطاتش برای حل مشکلات عراق استفاده نماید.
این کارشناس مسائل منطقه افزود: این که آیا الگوی امنیتی می تواند حلال مشکلات منطقه باشد یا خیر بحث دیگری است. برخی معتقدند که باید ابتدا شرایطی فراهم شود و این شرایط موجب ایجاد امنیت گردد.
این دیپلمات بازنشسته کشورمان ابراز عقیده کرد: ابتکار عمل الکاظمی برای برگزاری نشست بغداد با مشکلات داخلی که عراق دارد و همچنین ظرفیت محدود این کشور برای بازیگری همخوانی ندارد.
تاجیک با بیان این که اجلاس بغداد سه پیام داخلی، منطقه ای و بین المللی می تواند داشته باشد، گفت: در بعد داخلی چهره با ثبات از عراق در خارج ترسیم می کند و به نوعی یک پیام و اخطار از دولت عراق به برخی از نیروهای داخلی است مخصوصا مردمی که تحت فشار هستند و می بینیم که تظاهرات کرده و به خیابان ها می آیند.
۳ پیامی که نشست بغداد مخابره خواهد کرد
وی ادامه داد: از منظر منطقه ای نیز می تواند نوعی افزایش جایگاه منطقه ای و سهم خواهی برای بازیگری در منطقه باشد، همچنین در بعد بین المللی می تواند چهره با ثبات از عراق ترسیم کند و شرایط سرمایه گذاری خارجی در عراق را فراهم کند.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: در صورتی که الکاظمی موفق شود اجلاسی را به خوبی برگزار کند، برگزاری اجلاس فی نفسه پیام نسبتا خوبی به منطقه‌، خارج و نیروهای داخلی عراق مخابره می کند، بنابراین تلاش می کند تا چهره با ثبات از عراق ترسیم کند اگر چه شرایط عینی آن خیلی فراهم نیست، عراق با مشکلاتی که دارد و چندگانگی سیاست در حکومت و همین طور بحث فدرالیته، شمال، مرکز و جنوب، مساله شیعیان و تقسیماتی که در سطح دولت وجود دارد، این که رئیس جمهور کرد باشد، رئیس مجلس سنی و نخست وزیر شیعه همه این ها شرایطی را در عراق ایجاد کرده زمینه سرمایه گذاری فراهم نیست.
تاجیک درباره این که آیا برگزاری اجلاس می تواند به حل مشکلات منطقه کمک کند؟ گفت: خیر، البته هر گونه نشستی بین کشورهای منطقه خیلی خوب است اما نباید انتظار زیادی داشت زیرا اراده ای برای حل مشکلات نیست، منطقه از فاز مشکلات عبور کرده و وارد بحران شده و مشکلات هم در سایه کرونا نوعی آتش زیر خاکستر است و هنوز ضرورتی برای حل این چالش ها و بحران ها در میان رهبران کشورها احساس نشده است.
این دیپلمات بازنشسته کشورمان همچنین درخصوص این که گفته شده در حاشیه این نشست، مساله ایران و عربستان نیز مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: یکی از اهداف و علاقه عراق به بازیگری و حل مشکل ایران و عربستان و آرام کردن اوضاع داخلی و دورکردن درگیری های نیابتی است لذا این نشست ها می تواند مقدمه ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی باشد.
وی ادامه داد: عراقی ها ناچار هستند برای این که روند توسعه کشورشان را سامان دهند در درجه اول ایجاد ثبات داخلی را سرلوحه کارشان قرار دهند و از این رو تلاش می کنند تا برخورد کشورها را کم کنند تا بتوانند عراق را برای شرایط عینی سرمایه گذاری فراهم کنند.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین اظهار کرد : الکاظمی از یک طرف عراق را میدانی برای حل مشکلات و چالش کشورهای منطقه و فرامنطقه کرده و می خواهد نقش موثری در تحولات منطقه ایفا کند از سوی دیگر به دنبال آرام کردن اوضاع داخلی عراق است.
وی تصریح کرد: برای ما موقعیت خوبی است البته هنوز مشخص نیست سایر شرکت کنندگان در چه سطحی شرکت خواهند داشت اگر در سطح مناسب و مطلوب باشد شاید برای رئیس جمهور ما موقعیت خوبی باشد گرچه یقین ندارم از لحاظ پروتکلی یا سیاسی خواسته باشند، اولین سفر خارجی رئیس جمهور ما، عراق باشد. البته اگر از کشورهای دیگر افراد موثری شرکت کنند بتوان مذاکرات جدی را به وجود آورد و زمینه ایجاد گفتمان جدید در منطقه فراهم شود.
این دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: اگر اراده سیاسی بین رهبران کشورهای منطقه باشد قدم خوبی برای ایجاد گفتمان جدید و تبدیل به گفتمان غالب خواهد بود.
تاجیک درباره استقبال اتحادیه اروپا و به ویژه فرانسه از برگزاری این نشست گفت: به عقیده من بیشتر جاه طلبی مکرون و آوردن فرانسه به صحنه منطقه و بین المللی است شاید حضور یک رئیس جمهور اروپایی برای عراقی ها یک ارزش افزوده باشد اما نمی دانیم هنوز اروپایی ها می خواهند همین کم کاری خود را ادامه دهند و یا این که کشورهایی مانند آلمان با اقتصاد قوی یا انگلیس چه دیدگاهی دارند، در مجموع بیشتر فرانسه و نقشی که ماکرون علاقه مند است در تحولات بین المللی ایفا کند، مورد توجه می باشد.


  • نویسنده :
  • منبع :