19 دی: مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی ادعا کرد که توانایی سرکوب تهدید تروریستی در افغانستان را حتی بدون حضور نظامی دارند که از ۱۰ شهریورماه، اماکن دیپلماتیک آمریکا در این کشور به حالت تعطیلی در خواهند آمد.
سالیوان افزود که آمریکا حملات هوایی بیشتر و دیگر عملیات را علیه عناصر داعش خراسان بررسی خواهد کرد که مسئول حمله روز پنجشنبه به فرودگاه کابل بودند که نزدیک به ۲۰۰ قربانی گرفت.
به گفته سالیوان؛ جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قصد آغاز جنگ دیگری را در افغانستان ندارد. هر چند آمریکا در طول زمان در کشورهای دیگر مانند لیبی، سومالی و یمن اثبات کرده که دارای توانایی سرکوب تهدید تروریستی بدون حضور گسترده و همیشگی بر روی زمین است.
سالیوان همچنین گزارش های رسانه ها را در باره پایان یافتن حضور سیاسی و دیپلماتیک رسمی ایالات متحده در افغانستان را از اول سپتامبر (۱۰ شهریور ماه)، تائید کرد.
وی یادآوری کرد که تصمیم‌های بعدی در باره حضور دیپلماتیک آمریکا به این بستگی دارد که آیا طالبان به تعهدات خود عمل از جمله اجازه عبور ایمن از شهروندان آمریکایی و متحدان افغان که مایل به ترک افغانستان هستند، رفتار با زنان و جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پایگاه حملات تروریستی به دیگر کشورها عمل خواهد کرد یا خیر.
سالیوان تائید کرد که طالبان در تماس‌های خصوصی و آشکار اخیر با ایالات متحده، متعهد شده است که حتی پس از مهلت ۳۱ اوت (۹ شهریور ماه) برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از افغانستان، به فراهم سازی امکان گذر امن شهروندان ادامه خواهند داد.
آمریکا و متحدانش پس از ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم، در شرایطی مجبور به ترک این کشور شدند که حملات تروریستی در این کشور همچنان ادامه دارد و گروه طالبان توانست در مدت ۱۱ بر کابل مسلط و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری وقت افغانستان، مجبور به ترک کشور شود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا