19 دی: پس از مشکلات آب و هوایی برزیل که باعث تخریب محصولات قهوه این کشور و افزایش قیمت آن در سطح جهانی شد، اینک محدودیت‌ها و تعطیلات سخت‌گیرانه کرونایی ویتنام مانع توزیع این محصول در جهان شده است.

سرمای برزیل و کرونا در ویتنام نگرانی از کمبود قهوه و گرانی آن در جهان را رقم می‌زند.

بی بی سی نوشت: ویتنام به عنوان دومین تولید کننده برجسته و بزرگ قهوه در جهان به دلیل محدودیت‌ها و تعطیلات کرونایی قیمت دانه‌های قهوه خود را افزایش داده است. 

افزایش شدید مبتلایان کووید 19 و کمبود واکسن در مراکز اصلی تولید قهوه ویتنام باعث ایجاد محدودیت‌های رفت و آمد و نقل و انتقال در این مناطق و توقف صادرات قهوه شده است. 

ویتنام صادرکننده اصلی قهوه روبوستای جهان محسوب می شود که دانه‌ای تلخ برای محصولات قهوه فوری و همچنین برخی از ترکیبات مخلوط‌های اسپرسو است. 

قرنطینه شهر "هوشی مین" به عنوان بزرگترین شهر جنوبی ویتنام تجار ویتنامی را در صادرات کالا به ویژه دانه های قهوه با مشکل روبه رو کرده است. این شهر یکی از مهم‌ترین دریچه‌های صادرات قهوه به سراسر جهان محسوب می‌شود. 

محدودیت‌های سفر و صادرات یکی دیگر از مشکلات اساسی صادرکنندگان است که در حال حاضر با کمبود جدی مخازن و کانتینرهای مخصوص صادرات قهوه و افزایش هزینه های حمل و نقل مواجه هستند. 

اتحادیه قهوه، کاکائو و دیگر سازمان‌های تجاری از دولت ویتنام خواسته‌اند تا محدودیت‌های کرونایی را کاهش دهد و از تاخیر بیشتر در حمل و نقل و هزینه‌های مربوط به آن جلوگیری کند. 

این شهر یک منطقه حیاتی حمل و نقل از آسیا به اروپا محسوب می‌شود. 

فایننشال تایمز نوشت: قیمت دانه قهوه روبوستا در روز جمعه با افزایش 50 درصدی به قیمت 2043 دلار رسید که بالاترین حد آن در 4 سال گذشته محسوب می‌شود. افزایش دانه‌های قهوه روبوستا پس از جهش قیمت قهوه "عربیکا" ی برزیل به دلیل یخبندان غیر فصلی این کشور و آسیب به محصولات قهوه رخ می‌دهد.

"کارلوس مرا" تحلیلگر موسسه "رابوبانک" در این باره گفت: "نگرانی‌های زیادی برای عدم انتقال قهوه به خارج از کشور و صادرات آن وجود دارد". 

سرمای شدید سال گذشته برزیل و تاثیر آن بر محصولات قهوه، قیمت این محصول در جهان را به بالاترین میزان در 7 سال گذشته رسانده است. سرمای زمستانی برزیل پس از سال 1994 بی سابقه محسوب می‌شود. 

طبق گزارشات خسارت سرمازدگی سال جاری به قدری زیاد بوده است که احتمال کاشت مجدد درختان در مزارع وجود دارد. تولید قهوه از درختان جدید به سه سال زمان نیاز دارد. 

در حالیکه برخی شرکت‌های مخصوص برشته کردن قهوه توافق نامه‌هایی را برای مهار نوسانات قیمت قهوه در نظر گرفته اند اما تحلیلگران کاهش سود برخی از شرکت‌های مرتبط با تولید یا فروش قهوه را پیش‌بینی می‌کنند. 

شرکت "جی ام اسمکر" (JM Smucker) که شرکت بالادستی قهوه "فلوگرز" (Folgers) و "دانکین" (Dunkin)محسوب می‌شود هفته گذشته از کاهش 17 درصدی سود سه ماهه اخیر خود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد. 

اما شرکت‌هایی مانند "استارباکس" با قراردادهای حفاظتی بلندمدت تاثیرات افزایش قیمت قهوه در بازارهای بین المللی را احساس نخواهند کرد. در پایان ماه جولای شرکت استارباکس اعلام کرد که قیمت قهوه خود را تا سپتامبر 2021 و سال مالی بعد تثبیت کرده است. 

با این حال شرکت "جی ام اسمکر" قیمت خرده فروشی خود را افزایش داده تا حاشیه های ناشی از افزایش قیمت قهوه را جبران کند. 

"چیبو" آلمان به عنوان شرکت برشته ساز قهوه و خرده فروش برجسته این کشور و شرکت قهوه "UCC" ژاپن مجبور به افزایش قیمت قهوه در سطح خرده فروشی شده اند. 

نگرانی نیز از افزایش قیمت قهوه در شرکت‌های تولید و عضه قهوه در هلند وجود دارد. 

کرونا در ویتنام؛ گران شدن قهوه در جهان

اینک تمرکز کاشناسان قهوه به برزیل معطوف است. بسیار امیدوارند شروع فصل بارندگی در برزیل که از اواخر تابستان آغاز می‌ شود در پر باری درختان سالم مانده از سرمای گذشته موثر باشد. 

"ایلا بیزوف" دلال قهوه شرکت "سوکافینا" در این باره گفت: باران برای بیدار کردن درختان خفته و تحریک گلدهی، پر کردن رطوبت خاک و شروع مجدد شاخ و برگ دهی درختان آسیب دیده از یخ زدگی بسیار مهم خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع : عصر ایران