19 دی: جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم روز دوشنبه در سالن کرامت استانداری برگزار شد و اعضای این جلسه نسبت به ترویج واکسن هراسی که مانع واکسیناسیون حداکثری در قم است، ابراز نگرانی کردند.
مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم دراین جلسه گفت: تعداد موارد بستری در کل کشور کاهش پیدا کرده و نزولی است، موارد بستری مثبت نیز کاهش محسوسی نشان می‌دهد.
محمدتقی سلطانی افزود: نمودار بستری‌ها در استان قم نیز کاهش یافته است، ولی هنوز موارد بستری مثبت استان افزایشی است و امیدواریم در روزهای آینده کاهش یابد.
وی ادامه داد: تعداد مراجعه به مراکز ۹ گانه با علایم ابتلا به کرونا نیز کاهش یافته و از ۵ هزار و ۷۰ مورد در هفته گذشته به ۴ هزار و ۶۵۰ مورد  در یک هفته جاری کاهش یافته است، ولی موارد مراجعه به مراکز بخش خصوصی افزایش یافته است.
وی بیان کرد: درصد مثبت بودن آزمایش پی سی آر نیز کاهش یافته و روی ۵۸ درصد ثابت مانده‌است که این مساله نتیجه تعطیلی یک‌هفته‌ای بود که اعمال شد.
سلطانی با بیان این‌که موارد فوتی رو به کاهش است، افزود: در مناطق شهری استان وضعیت نسبت به هفته قبل بهتر شده و از قرمز پررنگ خارج شده است و یک منطقه از وضعیت قرمز به نارنجی رسیده‌است.
وی با بیان این‌که متولدان ۱۳۶۰ به قبل می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌ها نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند، خاطرنشان کرد: تا چهاردهم شهریورماه ۳۴۷ هزار و ۴۶۸ نفر دُز اول و ۱۱۷ هزار و ۸۹ نفر دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و در مجموع تاکنون در استان قم ۴۶۴ هزار و ۵۵۷ دُز واکسن کرونا تزریق شده است.
به گفته وی، واکسن سینوفارم نیز در همه مراکز واکسیناسیون موجود است.
برخورد با شبهه افکنی علیه واکسن کرونا
معاون پلیس فتای نیروی انتظامی قم در ادامه با اشاره به انتشار کلیپی کذب از پیامدهای واکسیناسیون در یکی از روستاهای قم، گفت: در همان ابتدای انتشار کلیپ با تدبیر مقامات قضایی، متهمان دستگیر شدند.
مهدی فرازپور افزود: در حال حاضر چندین کانال که در شبکه اجتماعی ایتا نسبت به واکسیناسیون علیه کرونا شبهه پراکنی می‌کنند نیز زیر نظر هستند و به‌زودی برای دستگیری‌شان اقدام می‌شود.
وزارت بهداشت با قدرت لزوم واکسیناسیون را استدلال کند
معاون دادستان عمومی و انقلاب قم نیز گفت: شبهاتی که در مساله کرونا طرح می‌شود دو نوع است، بخش عمده‌ای مربوط به داروهایی که در این زمینه استفاده می‌شود، که البته با ورود واکسن این شبهه کمرنگ‌تر شده است؛ بخش دیگر نیز مربوط به واکسن می‌باشد.
روح‌الله مسلم خانی افزود: قدرت اقناع‌سازی و پاسخ‌گویی دانشگاه علوم پزشکی و نهادهای فرهنگی به شبهات در زمینه کرونا ضعیف است و این مساله فرصتی را برای سودجویان فراهم می‌شود.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت باید با قدرت لزوم واکسیناسیون را استدلال کند و مقابل مخالفان بایستد؛ اهمیت واکسن نیز همین است اگر برنامه‌ریزی نکنیم سلامت عمومی جامعه آسیب می‌بیند.
وی با تاکید بر این‌که در مقابل جریان فکری، برخورد امنیتی قضایی جواب نمی‌دهد، بیان کرد: نهادهای فرهنگی باید پاسخ‌گو باشند، نمی‌توان جریان را دستگیر کرد؛ زیرا جمعیتشان زیاد است، این انتظار که دستگاه قضایی باید با جریان برخورد کند اشتباه است، نهادهای فرهنگی و نظام پزشکی با قدرت در مقابل این افراد پاسخگو باشد.
وی خاطرنشان کرد: اما  در مورد گروهی که جریان نیستند و با انتشار اخبار دروغ به این مسائل دامن می‌زنند، هیچ ملاحظه و تسامحی برای برخورد با منتشران اخبار کذب نداریم.
وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.


  • نویسنده :
  • منبع :