19 دی: سازمان حج و زیارت (کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی) تاکید کرد: سهیمه اربعین فقط به خادمان موکب‌ها اختصاص دارد و مردم از عزیمت به مرزها خودداری کنند.

دولت عراق با اختصاص ۳۰ هزار سهمیه زائر به ایران برای شرکت در مراسم اربعین موافقت کرده است. ستاد مرکزی اربعین در ایران نیز این سهمیه را به موکب‌داران اختصاص داده است. هرچند نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به این تصمیم واکنش نشان داد و گفت: «بهتر بود برای قدردانی، به زائران خاصی چون مدافعان حرم و سلامت که علاقه‌مند هستند در این مراسم حضور یابند، سهمیه‌ای اختصاص می‌یافت و به قید قرعه کسانی به این سفر راه می‌یافتند. اعزام موکب‌داران و اعضای کمیته‌های اربعین به عنوان خادمان زائران حسینی در کنار زائران مشتاق معنا پیدا می‌کند 

اینک سازمان حج و زیارت که مسؤول کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی است، درحالی که از اواسط این هفته قرار بود از مردم برای شرکت در مراسم اربعین پیش ثبت‌نام کند و با تصمیم ستاد مرکزی اربعین، فرایند ثبت نام عمومی را متوقف کرد، اینک با به‌روزرسانی اطلاعیه مربوط به ثبت‌نام، یادآور شده است: فقط خادمان موکب‌ها می‌توانند برای اربعین به عراق سفر کنند. این سفر هوایی بوده و تمام هزینه‌ها به عهده خادمان است. 

در این اطلاعیه که در سماح (سامانه ثبت نام زیارت) قرار داده شده آمده است: «به اطلاع مشتاقان زیارت اربعین حسینی می‌رساند پیرو تصمیم دولت عراق، مبنی بر تخصیص سهمیه ۳۰  هزار نفری برای جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت زائران ایرانی در مراسم اربعین، با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین با توجه به عدم امکان توزیع سهمیه فوق در کل کشور، به دلیل بروز تبعیض‌هایی بین مشتاقان زیارت، مقرر شد سهمیه فوق به خادمان مواکب اختصاص یابد. 

شایان ذکر است اولویت با خادمینی است که واکسینه شده و فاقد بیماری زمینه‌ای بوده و نتیجه تست کرونای ایشان در هنگام ورود به عراق منفی باشد. همچنین کلیه اعزام‌ها با توجه به اعلام دولت عراق صرفاً به صورت هوایی بوده و هزینه اعزام نیز برعهده خادمان است. ضمن این‌که تمام مرزهای زمینی بسته بوده و تردد از این مرزها ممنوع است و ضرورت دارد هموطنان از هرگونه عزیمت به مرزها اجتناب کنند 

وزارت کشور و استانداری‌های غرب کشور نیز تاکید کرده‌اند که مرزهای زمینی ایران و عراق بسته است و مردم از مراجعه به این مرزها خودداری کنند. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرده که دولت عراق به هیچ‌وجه با تردد زمینی موافقت نکرده است. چنان‌چه هموطنان ما به هر نحوی وارد کشور عراق شوند، عراق مجازات خودش را دارد. 

دولت عراق فقط با سفر هوایی در اربعین موافت کرده است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفته پروازهای اربعین از ۲۸ شهریورماه از طریق فرودگاه حضرت امام (ره)، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و اهواز انجام می‌شود.



  • نویسنده :
  • منبع :