19 دی: نخست وزیر تعیین شده برای تشکیل کابینه لبنان روز جمعه با اعلام خبر معرفی کابینه تا ساعاتی دیگر، گفت: در دولتی که در ساعت های آینده اعلام خواهم کرد، « ثلث معطل» وجود ندارد.
به گزارش رسانه‌های لبنان، «نجیب میقاتی» نخست وزیر تعیین شده برای تشکیل کابینه لبنان صبح امروز (جمعه) در تماس با «میشل عون» رئیس جمهور این کشور اظهار داشت که در ساعت‌های آینده اسامی مد نظر برای تشکیل کابینه دولت را معرفی می‌کنم.  
میقاتی به پایگاه اطلاع رسانی «لبنان ۲۴» گفته است که با «میشل عون» تماس گرفته و برای اعلام نهایی اسامی وزیران کابینه خود از رئیس جمهور وقت دیدار درخواست کرده است.       
وی با بیان اینکه در دولت جدید بصورت آشکار و مخفی برای هیچ حزبی «ثلث معطل» وجود ندارد، افزود: مهم اعتماد مردم است و همه لبنانی‌ها در راه بازگرداندن نظام به دولت لبنان گردهم می‌آیند. یک دولت قوی به نفع همه است و این همان چیزی است که ما برای آن تلاش می‌کنیم. 
وی درباره تهدیدهایی که دولت [لبنان] با آن مواجه خواهد شد و همبستگی بین اعضای آن، گفت: من قبلا گفته‌ام که من دولت تشکیل نمی‌دهم بلکه یک گروه کاری را در خدمت لبنان قرار می‌دهم. 
«ثلث معطل» (یک سوم معطل) یعنی دستیابی اقلیت به یک سوم کرسی‌های وزارتی به اضافه یک و این مانع از آن می‌شود که اکثریت، تصمیم‌های مهم و سرنوشت‌ساز را به تنهایی بگیرد و تک‌روی کند به خصوص اینکه قانون اساسی لبنان شرط کرده مصوبات دولت با رای یک سوم اعضای دولت تصویب شود تا لازم الاجرا باشند
نجیب میقاتی چهارم مرداد با کسب بیشترین آرای نمایندگان مجلس لبنان و تایید رئیس جمهوری، مأمور جدید تشکیل کابینه این کشور شد. 
وی سیاستمدار و بازرگان ۶۷ ساله لبنانی است که در سالهای گذشته از جمله از ۱۳ ژانویه ۲۰۱۱ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۴ نیز سمت نخست وزیری لبنان را برعهده داشته است. 
پیش از وی، «سعد حریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه انتخاب شده بود اما پس از هفت ماه، ۲۴ تیر امسال از این مسئولیت کناره گیری کرد. 
«حریری» وظیفه تشکیل دولت جدید لبنان را در اکتبر گذشته با تصویب پارلمان لبنان و تایید «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور برای چهارمین بار بر عهده گرفت، اما سایه نفوذ و مداخله دولت‌های خارجی بر او و تصمیم گیری‌هایش و نیز اختلافات در روند سیاسی این کشور، با وجود آن که لبنان با بحران مالی و در بدترین وضعیت اقتصادی طی دهه‌های گذشته قرار دارد، مانع از تشکیل دولت توسط او شد. 

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا