19 دی: مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دو هفته بعد از برگزاری کنفرانس بغداد و یک ماه مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور عربی، امروز (یکشنبه) در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی راهی تهران می شود تا در مورد چندین دستور کار مهم با مقامات ایرانی رایزنی و گفت وگو کند.
در مورد اهداف سفر الکاظمی به ایران می توان مسائل مختلفی را مورد توجه قرار داد ولی به نظر می رسد پی گیری اهداف نشست بغداد، مساله تبادل انرژی میان دو کشور، ادامه گفت وگو ها میان ایران و عربستان در بغداد، موضوع امنیت و اهمیت همکاریهای مشترک بین دو کشور جهت مبارزه با گروه های تروریستی از جمله مهم ترین اهداف این سفر باشد و احتمالا ایران نیز از این فرصت برای ادامه رایزنی ها جهت افزایش سهمیه در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در عراق و همچنین پی گیری حقوقی ترور سردار سلیمانی توسط آمریکایی ها استفاده می کند.
در همین رابطه یک کارشناس مسائل عراق معتقد است که الکاظمی در جریان سفر به تهران، چهار هدف را دنبال می کند.
محمد صالح صدقیان در گفت وگو با ایسنا با بیان این که به نظر می رسد هدف اول الکاظمی در جریان سفر به تهران، تبریک پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران است، گفت: آقای کاظمی راغب بود که چند وقت پیش و بعد از سفر به آمریکا به ایران سفر کند ولی مسائل مربوط به تشکیل دولت جدید در ایران ایجاب می کرد که او بعد از مراسم تحلیف و برگزاری کنفرانس بغداد عازم تهران شود.
وی همچنین با بیان این که یکی از دستور کارهای مهم این سفر مسائل مربوط به روابط تجاری و بازرگانی دو کشور بخصوص در حوزه انرژی از جمله برق و گاز است، افزود: آقای امیر عبداللهیان در جریان کنفرانس بغداد اعلام کردند حجم تبادلات تجاری ایران و عراق حدود ۱۳ میلیارد دلار است و دو کشور تلاش دارند این رقم را به ۳۰ میلیارد دلار ارتقا دهند.
این کارشناس مسائل عراق با بیان این که الکاظمی در این سفر به دنبال تقویت مناسبات بین دو کشور در حوزه تجاری و بازرگانی است گفت: احتمالا یکی دیگر از موضوعاتی که در این سفر در ارتباط با آن بحث و گفت و گو خواهد شد موضوع تبادلات بانکی بین دو کشور و اخرین وضعیت پولهای ایران در بانکهای عراق در ازای فروش انرژی به این کشور است.
وی با بیان این که البته به نظر می رسد که به تازگی در این زمینه گشایش هایی ایجاد شده چنان که بر اساس برخی از اخبار منتشر شده طی چند وقت اخیر حدود یک و نیم میلیارد دلار از پولهای ایران در عراق بر اساس موافقت نامه ای که چندی پیش بین بانکهای مرکزی ایران و عراق به امضا رسید به داخل ایران  منتقل شده است، خاطر نشان کرد: حدود یک ماه دیگر انتخابات پارلمانی در عراق برگزار خواهد شد و این انتخابات که از آن به عنوان انتخابات زود هنگام یاد می شود برای عراق و کل منطقه مهم است و دولت عراق می خواهد کشورهای منطقه از این انتخابات حمایت کنند.
صدقیان همچنین به برگزاری سه دور مذاکره بین ایران و عربستان طی ماههای اخیر در بغداد اشاره کرد و افزود: این مذاکرات به دلیل برگزاری انتخابات در ایران  و تشکیل دولت جدید متوقف شد و دولت عراق در حال تلاش است که زمینه را برای برگزاری دور چهارم این مذاکرات فراهم کند.
این کارشناس مسائل عراق خاطر نشان کرد: در جریان نشست بغداد آقای الکاظمی بسیار تلاش کرد که پادشاه عربستان در این کنفرانس شرکت کند تا آقای رئیسی نیز در این نشست حضور پیدا کند ولی این موضوع محقق نشد ولی عراق همچنان به دنبال این است که دور چهارم گفت و گوهای تهران ریاض برگزار شود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی این امکان وجود دارد که در جریان این سفر مقامات دو کشور در ارتباط با قرار داد الجزایر و همچنین موضوع لایروبی اروند رود که پیش از این دو کشور در مورد آن توافق کرده بودند رایزنی و گفت و گو کنند گفت: مساله لایروبی اروند بیشتر مشکل اجرایی است تا مشکل قانونی و حل آن به نفع دو کشور ایران و عراق است و به نظر می رسد که هر دو کشور در حال حاضر مشکلی با موافقت نامه ۱۹۷۵ ندارند.
همان که در سطور بالا مورد اشاره قرار گرفت پیش بینی می شود از جمله دیگر مباحثی که در این سفر مقامات دو کشور در مورد آن رایزنی و گفت و گو کنند بحث اربعین و درخواست ایران برای افزایش سهمیه کشورمان جهت شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی است. بنا به تصمیم دولت عراق در مراسم اربعین امسال تنها ۳۰ هزار نفر ایرانی می توانند شرکت کنند و  این زائران باید از طریق هوایی به این کشور سفر کنند ولی مقامات ایرانی درصدد هستند که در گفت وگو با مقامات بغداد این سهمیه را افزایش دهند و از طرف دیگر با اتخاذ راهکارها و انجام توافقاتی با مقامات عراق ،هزینه های مالی این سفر را برای زائران ایرانی کاهش دهند.
به نظر می رسد یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در جریان این سفر پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس و دیگر همراهان این دو شهید است که در دیماه ۱۳۹۸ در فرودگاه بغداد توسط آمریکایی ها ترور شدند. ایران تاکید دارد که سردار سلیمانی به دعوت مقام عراق به این کشور سفر کرده بود و دولت عراق به عنوان کشور میزبان سردار سلیمانی در مورد این پرونده دارای مسئولیت است و در خواست دارد که دولت عراق در پی گیری این پرونده ترور و مجازات عوامل آن نهایت همکاری را با تهران داشته باشد.
پیش بینی می شود موضوع خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق و اهمیت خروج آنها از این کشور بر اساس مصوبه پارلمان عراق و توافق اخیر آمریکا و عراق در مورد تغییر ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق به وضعیت مستشاری از دیگر موضوعاتی است که در این سفر مقامات تهران و بغداد در مورد آن گفت وگو می کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :