۱۹ دی: مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه آموزش مجازی با همه امکانات ۶۰ درصد خواسته‌ها را پوشش می‌دهد، گفت: اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه دهد کلاس‌های حضوری به صورت محدود در قم برپا می‌شود.
حمیدرضا شیخ الاسلام در نشست خبری که امروز یکشنبه آستانه مهرماه و برپایی مدارس برگزار شد، گفت: ۱۶ هزار همکار، ۱۴۰۰ کد آموزشی (شیفت آموزشی) و ۲۸۰ هزار دانش آموز در قم وجود دارد که مجموعه گسترده‌ای را در قم تشکیل می‌دهد.

وی افزود: با شیوع کرونا از یکم اسفندماه سال ۹۸، کلاس‌های بیش از ۳۰ هزار دانش آموز به صورت حضوری در پایه نهم و دوازدهم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. این امر اقدام مهمی بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: برگزاری کلاس حضوری، غیرحضوری و تلفیقی را به ما پیشنهاد دادند. آموزش و پرورش قم ایده‌های خوبی برای بازگشایی مدارس دارد اما همه تابع ستاد ملی کرونا هستیم.

تصمیم‌گیری در مورد برپایی مدارس باید استان محور باشد

وی تأکید کرد: تصمیم‌گیری در مورد برپایی و نحوه آموزش مدارس باید استان محور باشد. استان قم وضعیت نامناسب و قرمز دارد. ما باید بر اساس متراژ و تعداد دانش آموزان برنامه‌ریزی کنیم.

شیخ الاسلام گفت: برنامه‌های مدرسه محور و دانش آموز محور داریم. نمی‌شود به همه مدارس به یک شیوه نگاه کرد بی‌سوادی است برای هر کدام باید به صورت اختصاصی تصمیم گرفت. ما اطلس و آمایش داریم. تفاوت مدیران و خانواده‌ها را می‌دانیم. مناطق استان را می‌شناسیم و برای پیشبرد امور به سه رکن اطلاعات آماری، برنامه و نظارت نیاز داریم که ما آن را در اختیار داریم.

وی تصریح کرد: کلی گویی در تصمیم‌گیری مساوی با بی‌سوادی و سبب بروز خسارت است. باید تصمیمات جزئی اتخاذ شود.

مدیرکل آموزش و پرورش قم گفت: ما تبعات منفی آموزش غیرحضوری را می‌دانیم. ناچار به برگزاری کلاس‌های غیرحضوری هستیم. مهم‌ترین و اساسی‌ترین شاخص برای ما سلامت دانش آموزان و معلمان است. ما نگران سلامتی دانش آموزان و همکارانمان هستیم.

وی تصریح کرد: فعلاً برنامه‌ریزی تحصیلی با پیش فرض بازگشایی مدارس به صورت غیرحضوری انجام شده است. برخی والدین بسیار راغب و برخی بسیار نگران از برگزاری مدارس به شیوه حضوری هستند. تلاش ما جلب رضایت همه خانواده‌ها است. تصمیم‌گیری بسیار سخت است. حاکمیت باید به میدان بیاید.

شیخ الاسلام از رسانه‌ها خواست که معایب را به ما گوشزد کنند و اگر برطرف نکردیم آن را علنی کنید تا افکار عمومی در آرامش باشند.

وی گفت: شعار آموزش و پرورش در سال تحصیلی پیش رو «استمرار آموزش، ارتقای کیفیت و تضمین سلامت» است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: آموزش مجازی با همه امکانات ۶۰ درصد خواسته‌ها را پوشش می‌دهد. اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه دهد کلاس‌های حضوری به صورت محدود انجام می‌شود.

وی افزود: در مواقع خاص می‌توان با ضدعفونی کردن مدارس و ۱۰ دانش آموز در کلاس ۳۰ متری با ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برخی کلاس‌ها را برگزار کرد.

شیخ الاسلام گفت: واکسن دانش آموزان هم باید انجام شود. اگر دانشگاه علوم پزشکی واکسن را تأمین کنند ما در کوتاه‌ترین زمان واکسیناسیون دانش آموزان را انجام می‌دهیم.

مدارس حق دریافت هزینه اجباری از دانش آموزان ندارند

وی گفت: مدارس حق دریافت هزینه اجباری از دانش آموزان ندارند. با مدیران متخلف برخورد کرده و می‌کنیم. مردم گروکشی مدیران را به ما اعلام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: ۱۴۰۰ مدرسه در استان قم است. اعتبارات در برابر هزینه‌های مدارس و تورم موجود بسیار کم است. مشخص نیست تعرفه آب، برق و گاز برای مدارس بر چه مبنایی محاسبه می‌شود.

وی افزود: اگر اولیا کمک نکنند برنامه‌های مدارس پیش نمی‌رود. انجمن اولیا مدرسه می‌تواند بگوید از دانش آموزان هزینه دریافت کنید اما اجبار نمی‌کنیم. کمک گرفتن از اولیا باید اصولی باشد.

شیخ الاسلام گفت: مردم فهیم قم همواره کمک‌رسان آموزش و پرورش بوده‌اند. بدون کمک خیرین نمی‌شود مدارس را اداره کرد.

وی در مورد آمار قبولی‌ها در مدارس قم نیز گفت: برعکس بسیاری از شهرها آمار قبولی در مدارس دولتی قم بیشتر بوده است.

شهریه خارج از سامانه را اطلاع دهید

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در مورد شهریه مدارس غیرانتفاعی هم گفت: شهریه مدارس بستگی به خدمات آن‌ها دارد که توسط سازمان مرکزی مشخص می‌شود. به عنوان مثال شهریه پیش دبستانی در قم بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. شهریه خارج از سامانه را به ما اطلاع دهید.

فاز نخست درمانگاه فرهنگیان امسال افتتاح می‌شود

وی در مورد درمانگاه فرهنگیان نیز گفت: خیرین تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای ساخت این درمانگاه هزینه کرده‌اند. فاز اول آن امسال برای مدرسه استثنایی افتتاح می‌شود.

۱۰۹ درصد پوشش ثبت نامی در قم

معاون آموزش ابتدایی و پیش دبستانی آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه اظهار داشت: ثبت نام دانش آموزان در مقطع ابتدایی تکمیل شده است. قریب به اتفاق دانش آموزان بازمانده از تحصیل هم جذب شدند. در سال جاری ۱۰۹ درصد پوشش ثبت نام داشتیم که شامل واجدین شرایط ثبت نام امسال و بازمانده‌های از تحصیل از سال‌های قبل و مهاجرین می‌شوند.

مریم السادات پناهنده ادامه داد: در حال حضوری امکان برگزاری دوره‌های حضوری وجود ندارد. هم اکنون به صورت مجازی آموزش‌هایی برای کلاس اولی‌ها داریم تا با مدرسه آشنا شوند.
وی گفت: روز ۳۱ شهریورماه ساعت ۹:۳۰ صبح زنگ شکوفه‌ها نواخته می‌شود و آموزش‌های رسمی آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: ثبت نام دوره پیش دبستانی از تابستان شروع شده و تا پایان هفته اول مهرماه تکمیل می‌شود.

پناهنده گفت: دوره پیش دبستانی یک دوره آموزش رسمی است. اجبار قانونی ندارد اما الزام آموزشی دارد. سال گذشته پوشش ثبت نامی در دوره پیش دبستانی از ۱۰۰ درصد گذشت. ثبت نام این دوره در مدارس دولتی با حداقل هزینه انجام می‌شود. ثبت نام دانش آموزان نیازمند هم به صورت رایگان انجام می‌شود. متولدین یک هفت ۹۴ تا یک مهر ۹۸ می‌توانند ثبت نام کنند.

وی گفت: والدین می‌توانند با شماره ۳۲۹۳۶۵۵۰ جهت پاسخ به سؤالات در حوزه ثبت نام فرزندان پیش دبستانی تماس حاصل نمایند.

۸۵ درصد دانش آموزان دوره متوسطه ثبت نام کرده‌اند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه اظهار داشت: شنبه سوم مهرماه آغاز رسمی بازگشایی مدارس را داریم منتظر دستور نهایی ستاد ملی کرونا هستیم.

علیرضا یاری افزود: ثبت نام بیش از ۹۲ درصد دانش آموزان در دوره متوسطه اول انجام شده است. حدود ۸۵ درصد دانش آموزان دوره متوسط ثبت نام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بازماندن از تحصیل تبعات منفی زیادی در آینده دانش آموزان دارد. از والدین می‌خواهیم هر چه زودتر نسبت به ثبت نام فرزندان خود اقدام کنند. شرایط برای شرکت در دوره‌های حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری فراهم است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش قم تصریح کرد: آمار شرکت مردم قم در ثبت نام برای مدارس و ثبت کتب درسی از میانگین کشوری بالاتر است اما درخواست داریم همه ثبت نام کنند.

وی گفت: دانش آموزانی هم که تمایل به حضور در هنرستان‌ها دارند اگر شیفت صبح تکمیل شود در شیفت بعد از ظهر می‌توانند ثبت نام کنند.

یاری ادامه داد: کتب درسی دانش آموزان تا آخر هفته به مدارس تحویل داده می‌شود و می‌توانند از مدارس تهیه کنند. کتب هنرستان‌ها هم کمی دیرتر به دست ما رسیده که تا شروع مدارس به دست دانش آموزان می‌رسانیم.

وی افزود: دانش آموزانی هم که کتب درسی را از دیگران تهیه می‌کنند به اطلاع مدرسه برسانند که ما پیگیر نشویم.

درخشش دانش آموزان قمی در کشور

معاون فرهنگی آموزش و پرورش قم نیز اظهار داشت: ۲۲۷ برنامه برای معاونت فرهنگی استان‌ها تعریف شده که به غیر از برنامه‌های حضوری، همه برنامه‌ها برای دانش آموزان قم انجام شده است.

ناصر حمزه‌ای افزود: دانش آموزان قم سال ۹۸، ۳۸ موفقیت کشوری را در مسابقات فرهنگی هنری کسب کردند و سال ۹۹ با وجود کرونا توانستند در ۵۷ رشته فرهنگی و هنری موفقیت کسب کنند. در مسابقات قرآن و عترت و نماز هم در سال ۹۸، ۲۳ و در سال ۹۹، ۲۶ رتبه کشوری را کسب کردند.

وی گفت: آموزش و پرورش استان قم رتبه اول کشوری را از نظر فعالیت‌های فرهنگی کسب کرد.

وی بیان کرد: در سال جاری جشنواره‌های مختلفی از قبیل حجاب، کالای ایرانی، نوجوان سالم، ابتکار، روش تدریس، قهرمان من برگزار شد. ۴۸ تا ۹۰ دانش آموز در هر مسابقه حضور داشتند.

حمزه‌ای گفت: پیش از کرونا شش هزار نفر به اردوی راهیان نور اعزام می‌شدند. امسال به صورت مجازی برگزار شد از ۳۸ تا ۷۶ هزار نفر به صورت مجازی از مناطق عملیاتی بازدید کردند. اردوی مجازی بسیار کاربردی‌تر و پرشورتر بود.

وی گفت: معاونت فرهنگی آموزش و پرورش قم در این مدت ۱۲ هزار محتوای آموزشی و تربیتی و مشاوره‌ای در فضای مجازی تولید کرده است. اولیا در تولید محتوا به ما کمک کردند.

وی تأکید کرد: مراقبت از دانش آموز در برابر آسیب‌های اجتماعی یکی از وظایف ما است. به این منظور کارگروه رسیدگی به فوریت‌های روانی دانش آموزان را تشکیل دادیم. شماره تماس ۱۵۷۰ ایجاد شد. مشاوره آنلاین انجام می‌شود. مشاوران تا سه ماه پیگیر پرونده دانش آموز هستند.

۸۸ درصد معلمان قمی واکسینه شدند

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش قم هم در ادامه اظهار داشت: از ۱۶ هزار معلم استان قم، ۱۴ هزار نفر واکسینه شدند که ۸۸ درصد معلمان را شامل می‌شود.

مجتبی رمضان بیگی افزود: برخی هم جانباز و ایثارگر بودند یا از مسئولان انتخابات بودند که جداگانه واکسن را دریافت کردند.

استودیو تولید محتوای در قم افتتاح می‌شود

معاون برنامه‌ریزی توسعه منابع و پشتیبانی آموزش و پرورش هم در این نشست گفت: کتب درسی از طرق سامانه سفارش کتب درسی اتفاق می‌افتد. از اولیا درخواست داریم به سامانه اینترنتی مراجعه و ثبت نام فرزندان خود را انجام دهند و سپس کتب را دریافت کنند. به دانش آموزانی که ثبت نام نکنند کتاب تحویل داده نمی‌شود.

سهراب مقدمی گفت: در سال جاری استودیو تولید محتوای آموزشی استاندارد آموزش و پرورش افتتاح می‌شود. سال گذشته ۱۰ میلیارد ریال و در سال جاری تاکنون هفت میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

امنیت و بهداشت مدارس با نبود نیروی خدماتی به خطر می‌افتد

وی گفت: استخدام نیروی خدماتی از سال ۹۴ تاکنون در کشور مغفول مانده است. کسری خدمتگزار مدارس کل کشور را درگیر خواهد کرد که امنیت و بهداشت مدرسه را به خطر می‌اندازد. امیدواریم دولت جدید به این مطالبه استانی رسیدگی کند.

وی در مورد استخدام آموزش و پرورش هم گفت: استخدام صرفاً از طریق آزمون و دانشگاه فرهنگیان است. مگر اینکه مجلس شورای اسلامی در مقطعی قانونی تصویب کند. اشتغال در سایر موارد تعهد استخدامی در پی ندارد. جذب نیرو به صورت خرید آموزشی ۲۴ ساعته و بر اساس قانون کار و بیمه ۳۰ روزه انجام می‌شود.

بازمانده‌های تحصیل ۱۰ تا ۱۹ سال آموزش رایگان می‌بینند

مشاور اجرایی و سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز اظهار داشت: ما ۲۸ خدمت رایگان ارائه می‌دهیم. طرح کودکان بازمانده از تحصیل ۱۰ تا ۱۹ سال با هر ملیتی تا پایان ششم ابتدایی یکی از خدمات ما است.

حجت الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا افزود: در دوران کرونا ۱۲ هزار دقیقه آموزش سوادآموزی ارائه شد و برای نخستین بار آموزش رادیویی داشتیم و برنامه صدای دانایی اجرا شد.

وی گفت: شش هزار و ۳۰۰ نفر در سه دوره انتقال، تحکیم و سوادآموزی شرکت کردند و آموزش‌ها تا ششم ابتدایی را فراگرفتند. اتباع، زندانی‌ها، زنان و دختران روستایی، عشایر از آموزش‌ها بهره بردند. دوره مقدماتی کار با رایانه و حرفه آموزی را هم فراگرفتند.

خانه معلم با رعایت پروتکل‌ها در خدمت فرهنگیان است

مدیر خانه معلم آموزش و پرورش قم هم اظهار داشت: سعی ما ایجاد مراکز رفاهی برای فرهنگیان است. در این راستا رستوران و تالار خانه معلم طبق دستور ستاد ملی کرونا در خدمت فرهنگیان است. اسکان و سالن جلسات آن نیز دایر است.

حسن عبداللهی افزود: در خانه معلم با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت انواع غذاها به فرهنگیان عرضه می‌شود.

  • نویسنده : محمد مهدی سلیمانی
  • منبع :