19 دی: رئیس جامعه مدرسین به ضرورت ترویج وقف و ایجاد موقوفات جدید اشاره کرد و گفت: باید نهضت وقف را در جامعه راه‌اندازی کرد، افرادی که تمایل به وقف دارند شناسایی شوند و نیازهای جدید برای آنها تبیین شود.
به گزارش اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف استان قم اظهار کرد: فعالیت‌های خوبی توسط سازمان اوقاف و اداره کل اوقاف قم صورت گرفته و چشم‌انداز آینده اقدامات هم مثبت است.

وی افزود: وقف یکی از سنت‌های اصیل دینی و انسانی است و در اسلام هم شخص حضرت محمد(ص) به صورت عملی پایه‌گذار وقف بوده‌اند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه علما و بزرگان هم در توصیه به وقف و هم به صورت عملی پیشگام بوده‌اند و موقوفات بسیاری از آنها به یادگار مانده است گفت: موقوفات همواره ناظر به نیازهای مردم و موضوعات انسانی، دینی و اقتصاد جامعه بوده‌اند.

وی ادامه داد: امروزه نیاز به وقف در زمینه مسائل علمی داریم، موضوعاتی که به پیشرفت همه جانبه کشور منجر شوند و نخبگان را مورد حمایت قرار دهند.

حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: در جوامع دیگر که حتی بحث مسائل مذهبی و دینی هم در میان نیست، موقوفاتی برای پیشرفت علمی و اقتصادی وجود دارد و اندیشکده‌ها و دانشگاه‌های بسیاری بر پایه وقف بنا شده‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه ظرفیت‌های وقف بیش از اینهاست که امروزه می‌بینیم گفت: در عین حال موقوفاتی وجود دارد که همه یا بخشی از آنها تصرف شده و حقوق آنها ادا نمی‌شود، بنابراین باید برنامه‌ای جامع برای بازپس‌گیری حقوق موقوفات اجرایی شود.

وی با اشاره به موقوفات حوزوی عنوان کرد: اگر این موقوفات به طور کامل احیا و از تصرف برخی نهادها و افراد خارج شود، بسیاری از نیازمندی‌های حوزه‌ها تامین خواهد شد و این امر نیاز به پیگیری جدی دارد.

حسینی بوشهری افزود: برخی مواقع می‌بینیم تصرفاتی تاریخی در موقوفات صورت گرفته و تلقی عمومی، مالکیت خصوصی آنهاست و مقدمات بسیاری لازم است تا بتوان حقوق اینگونه موقوفات را احیا کرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حساسیت اینگونه موارد بسیار زیاد است گفت: باید با دقت نظر برای احیای موقوفات این چنینی اقدام کرد تا مشکلات اجتماعی به وجود نیاید و ضرر آن بیش از نفعش نباشد؛ همچنین افزایش اجاره بهای موقوفات هم باید با لحاظ کردن شرایط اقتصادی جامعه باشد.

وی به ضرورت ترویج وقف و ایجاد موقوفات جدید پرداخت و خاطرنشان کرد: باید نهضت وقف را در جامعه راه‌اندازی کرد، برای این منظور لازم است افرادی که تمایل به وقف دارند شناسایی شوند و مزایای وقف و دقت نظر اوقاف برای اجرای امینانه نیت واقفان را برای آنها تبیین کرد.

حسینی بوشهری با بیان اینکه فروش برخی املاک موقوفه به صورت سرقفلی هم مشکلاتی برای احیای آنها به وجود آورده است گفت: باید تیمی متخصص با در نظر گرفتن فایده و هزینه‌ها، اقدام به این کار کنند تا حساسیت‌برانگیز نشود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در دوره‌ای نسبت به وقف اعتمادسوزی شده بنابراین باید آثار این قضیه را با اعتمادسازی پاک کرد.

تداوم سرمایه‌گذاری با محوریت موقوفات قم در سال 1400

مدیرکل اوقاف استان قم نیز در این دیدار گفت: سرمایه‌گذاری در موقوفات قم برای احیای بهتر و درآمدزایی افزون‌تر، از سال گذشته شروع شده و در سال جاری هم ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری با اشاره به تعداد موقوفات متصرفی و غیر متصرفی قم و رقبه‌های آنها اظهار کرد: همچنین با احتساب مقابر علما و صلحا، 113 بقعه در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: در طول روزهای مختلف سال، برنامه‌های مختلفی با محوریت این بقاع متبرکه و موقوفات در سطح استان قم اجرایی می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه اجرای امینانه نیت موقوفات در کنار حفظ عین موقوفات، مهمترین وظیفه سازمان اوقاف به شمار می‌رود گفت: در دوره جدید مدیریتی سازمان، یکی از مباحث در این زمینه، سرمایه‌گذاری در موقوفات است تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، شاهد رشد عواید موقوفات باشیم و به مبالغ اندکی که بابت اجاره به دست می‌آید اکتفا نشود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، نصب پنل‌های خورشیدی روی بام بقاع متبرکه را یکی از مصادیق این سرمایه‌گذاری‌ها دانست و تصریح کرد: عواید حاصل از فروش برق این نیروگاه‌ها، به همان بقاع تخصیص داده می‌شود ضمن اینکه طرح‌های گوناگون دیگری در حوزه کشاورزی هم در دستور کار قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که مدیریت اوقاف قم را بر عهده گرفتم، رتبه این اداره کل در سطح کشور 17 بود ولی با تلاش همه همکاران، در سال گذشته به رتبه دوم ارتقا یافتیم و به این ترتیب، جهشی بزرگ در این زمینه حاصل شد به طوری که حتی مدیران سازمان اوقاف هم از این ارتقاء کیفی اظهار شگفتی کرده‌اند.

اسکندری با اشاره به رشد چشمگیر عواید موقوفات قم طی سال گذشته عنوان کرد: تلاش می‌کنیم علاوه بر وظایف اساسی و راهبردی سازمان اوقاف، در دیگر حوزه‌ها هم شاهد رشد کمی و کیفی باشیم به ویژه در زمینه فعالیت‌های قرآنی و برگزاری مسابقات مربوط به قرآن که در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به طرح همدلی مومنانه و مواسات که از سوی رهبر معظم انقلاب در سطح کشور اجرایی شده اشاره و تصریح کرد: بر این اساس سال گذشته و از محل عواید موقوفات و کمک‌های خیرین، 19 میلیارد تومان توسط اوقاف قم برای تهیه بسته‌های معیشتی، خرید تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی، داروی رایگان برای نیازمندان و تخفیف اجاره به خاطر رکود اقتصادی، هزینه شده که این روند در سال جاری تداوم یافته است.

وی گفت: در بقاع متبرکه هم با راه‌اندازی مراکز افق، مباحث اجتماعی، فرهنگی و قرآنی به صورت توأمان دنبال می‌شوند که با توجه به تاکید رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، برنامه‌های گسترده‌ای توسط مراکز افق اجرایی شده است البته با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته است.

اسکندری تصریح کرد: اینگونه فعالیت‌ها بازخورد خوبی داشته و سبب آشنایی بیشتر مردم با بقاع متبرکه و امامزادگان و فعالیت‌های اوقاف شده است به طوری که در طول پخش یکی از برنامه‌هایی که از جوار بقاع متبرکه روی آنتن سیمای مرکز قم رفته بود، 20 هزار پیامک از سوی مخاطبان ارسال شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: طرح‌های گوناگون سازمان اوقاف همچون آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی و ... همچنین راه‌اندازی کاروان‌های شادی در اعیاد اسلامی هم توسط اداره اوقاف استان قم با موفقیت اجرایی شده‌اند.
  • نویسنده :
  • منبع :