19 دی: رهبران جهان صبح سه شنبه به وقت محلی زیر سایه محدودیت ها و تبعیض های کرونایی بصورت حضوری و مجازی در نیویورک گرد هم می آیند تا در اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کنند.
یک ‌سوم رهبران جهان که ویروس کرونا در نتیجه توزیع نابرابر واکسن این بیماری، همچنان در کشورهایشان می تازد، از سفر به نیویورک معذورند و قرار است بصورت ویدئویی در هفتاد و ششمین مجمع عمومی امسال سازمان ملل سخنرانی کنند.
در واقع، یک سوم از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد بصورت ویدئویی و بقیه به صورت حضوری در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهند کرد تا سخنرانی‌های خود را در زمان مشخص ارائه دهند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفته است اینکه چه تعداد از دیپلمات های مسافر ممکن است ایمن شده باشند، نشان می دهد نابرابری در رابطه با واکسیناسیون چشمگیر است.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، عبدالله دوم پادشاه اردن و روسای جمهوری برزیل و ونزوئلا، نخست وزیران ژاپن، هند و انگلیس در مقر سازمان ملل متحد حضور خواهند داشت تا سخنرانی خود را در مجمع عمومی امسال سازمان ملل ایراد کنند.
با توجه به محدودیت های کرونایی هر رهبر و مقامی که امسال وارد سالن مجمع عمومی سازمان ملل می شود، به این معناست که واکسن زده است.
اکنون نگرانی ها درباره رهبر برزیل است که به واکسن اعتقادی ندارد و قرار است بعنوان اولین کشور در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.
ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل هفته گذشته اعلام کرد که به واکسن نیاز ندارد زیرا پس از ابتلا به کووید – ۱۹، ایمن است. شهرداری نیویورک امکانات آزمایش رایگان کرونا و واکسن تک دزی جانسون اند جانسون را در مقابل سازمان ملل مهیا کرده است.
بر اساس گزارش ها، بایدن فقط ۲۴ ساعت در نیویورک می ماند. او روز دوشنبه با گوترش دیدار می کند و روز سه شنبه اولین سخنرانی اش را در سازمان ملل بلافاصله بعد از بولسونارو بیان می کند.
به گفته، لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل، بایدن درمورد پایان همه گیری کووید – ۱۹، مقابله با تغییرات اقلیمی و دفاع از حقوق بشر، دموکراسی و نظم مبتنی بر قوانین بین الملی سخنرانی خواهد کرد.محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بصورت حضوری سخنرانی خواهند کرد.
 ۲۳ وزیر از کشورهای مختلف نیز قرار است به صورت حضوری در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کنند.
بسیاری از دیپلمات‌ها و رهبران جهان با طرح انتقاداتی اعلام کرده‌اند که جلسات مجازی نمی‌تواند جایگزین ارتباطات حضوری انفرادی یا گروهی برای مقابله با چالش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای و جهانی شود.
تعداد زیاد رهبران حاضر در مجمع عمومی - ۷۳ رهبر کشور و ۳۱ رئیس دولت- نشان دهنده اهمیت گردهمایی سالانه سازمان ملل متحد و نقش آن در دیپلماسی است که رسما به آن «مناظره عمومی» گفته می‌شود.
در حالی که همه کشورها به طور علنی در مجمع سخنرانی می‌کنند، بسیاری از مذاکرات تجاری و بازرگانی جهان در جلسات خصوصی، وعده‌های ناهار و شام و در حاشیه مجمع عمومی مورد بحث قرار می‌گیرند.
روسای جمهوری ایران، مصر، فرانسه، اندونزی، آفریقای جنوبی و زیمبابوه از جمله کسانی هستند که امسال سخنرانی خود را به صورت ویدئویی  ارائه می‌دهند.
بر اساس تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، کشورهای عضو موافقت کرده‌اند که هیات‌هایی شش نفره با یک رهبر یا وزیر به مقر سازمان ملل متحد اعزام شوند.
از این میان تنها چهار نفر از آنها مجاز به ورود به مجمع عمومی هستند. دبیرکل سازمان ملل همچنین دستور داده است که تمام کارکنان سازمان ملل در ساختمان در طول هفته واکسینه شوند.
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرده است که همه افرادی که وارد ساختمان مرکزی سازمان ملل می‌شوند باید از طریق کارت مخصوص خود ثابت کنند که علایم بیماری کرونا را ندارند و در ۱۰ روز گذشته آزمایش کرونای آنها مثبت نشده است.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفته است در تلاش برای اجرای یک برنامه جهانی است تا ۷۰ درصد از جمعیت جهان تا نیمه نخست سال آینده واکسینه شوند.
از ۵.۷ میلیارد دُز واکسن کرونای توزیع شده در سراسر جهان، تنها ۲ درصد به آفریقا رسیده است.
از این رو، موضوع بیماری همه گیر کرونا و تغییرات اقلیمی از جمله محورهای بحث سیاستمداران در گردهمایی سالانه امسال سازمان ملل است.موضوعات منطقه ای و بین المللی دیگر مانند افغانستان و یمن نیز از موضوعاتی هستند که در مجمع عمومی امسال سازمان ملل بحث و بررسی خواهند شد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا