19 دی: کارشناس سازمان هواشناسی ضمن هشدار نسبت به طغیان رودخانه‌ها و سیلاب در استان‌های ساحلی خزر، هم چنین اردبیل و آذربایجان‌های شرقی و غربی، گفت: سیستان و بلوچستان نیز امروز تحت تاثیر توفان حاره‌ای شاهین، با سیلاب‌های شدید مواجه است.
«کبری رفیعی» روز شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: تا پنج روز آینده در اردبیل، استان‌های ساحلی خزر و آذربایجان شرقی و غربی در برخی ساعت ها رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به هشدار صادر شده تا روز یکشنبه در جنوب سیستان‌وبلوچستان و شرق هرمزگان بارندگی شدید و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
رفیعی گفت: امروز و فردا در شمال شرق و شرق کشور و در استان خوزستان در برخی ساعت ها وزش باد شدید و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.
به گفته کارشناس سازمان هواشناسی آسمان تهران صاف همراه با غبار صبحگاهی و گاهی وزش باد است.
وی درباره پیش بینی پنج روزه دریای خلیج فارس و عمان گفت: بر اساس نقشه های سمت و سرعت باد و ارتفاع موج، امرز شمال و شمال غرب خلیج فارس وپاره ای از مناطق مرکزی فراساحل تا پیش از ظهر متلاطم و مواج پیش بینی می شود و از عصر امروز تا اواسط هفته آرام و برای فعالیت دریایی مناسب پیش بینی می شود.
رفیعی گفت: امروز چرخند حاره ای با حرکت غربی به سوی آب های دریای عمان سبب افزایش وزش باد بسیار شدید بیش از ۴۰ نات و افزایش ارتفاع امواج ۶ متر در دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان خواهد شد با ورود این چرخند از ساعت اولیه امروز ایتدا نیمه شرقی و مرکزی دچار و سپس از عصر یکشنبه نسبتا تضعیف شده و با سرعت از مناطق غربی عمان و شرق تنگه هرمز عبور خواهد کرد و سبب افزایش ارتفاع امواج و تلاطم و وزش باد شدید در ساعت عبور می‌شود. این شرایط تا ظهر دوشنبه ادامه خواهد داشت.
به گفته رفیعی، اثر مخاطره این طوفان غرق شدن شناورهای تجاری و صیادی، آسیب دیدن شناورهای مستقر در بنادر صیادی و تاسیسات ساحلی و فراساحلی، از بین رفتن قفس های پرورش ماهی و تورهای صیادی، وقوع سیلاب ساحلی و بالا آمدن سطح آب در مجاورت سواحل است.


  • نویسنده :
  • منبع :