19 دی: رئیس شورای رقابت هرگونه افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی را رد کرد.
«رضا شیوا» امروز (یکشنبه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران این مطلب را اعلام کرد.
وی پیش از این اعلام کرده بود: شورای رقابت در پایان شهریور نامه‌ای با عنوان «درخواست تورم بخشی» به بانک مرکزی ارسال خواهد کرد و هرگونه تغییر قیمت بعد از شهریور اعلام می‌شود.
آخرین بار ۱۳ اردیبهشت‌ماه امسال طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و خودروهای سایپا به طور میانگین ۸.۹ درصد افزایش یافت.
شیوا در ادامه افزود: این روزها اخباری مبنی بر ناقص بودن بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو ناشی از کمبود برخی لوازم الکترونیکی شنیده می‌شود، در این زمینه شورای رقابت امکانات و نیرویی برای صحت سنجی این ادعا ندارد و باید نهادهای نظارتی به آن ورود کنند.
وی درخصوص متوقف شدن پیش‌فروش از سوی خودروسازان نیز گفت: خودروسازان همواره برنامه‌های پیش‌فروش را دنبال می‌کنند، اما شورای رقابت با آن مخالف است، زیرا منجر به تعهد و مشکلات متعدد می‌شود.
شیوا تاکید کرد: شورای رقابت خواستار آن است تا خودروسازان به‌جای پیش‌فروش، برنامه‌های فروش نقدی و فروش فوری داشته باشند و تا زمانی که قیمت خودروها مشخص نشده اقدام به پیش‌فروش نکنند.
وی همچنین با تاکید بر لزوم افزایش عرضه از سوی خودروسازان برای رفع مشکلات بازار خودرو، تصریح‌کرد: افزایش عرضه از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است و باید برنامه‌ تولید خودروسازان را مشخص کند.
رییس شورای رقابت با اشاره به برنامه‌ریزی خودروسازان برای افزایش سالیانه ۵۰ درصدی تولید، ادامه‌داد: خودروسازان توفیقی در این زمینه نداشتند و در این زمینه وزارت صنعت و ایدرو باید پاسخ‌گو باشند.
صنعت لوازم‌خانگی انحصاری نمی‌شود
وی همچنین صنعت خودرو را متفاوت از صنعت لوازم خانگی و پیچیده‌تر از آن برشمرد و گفت: بعید است لوازم‌خانگی به سرنوشت خودروسازی دچار و انحصاری شود، زیرا فناوری‌های به‌کار گرفته شده در خودرو بسیار پیچیده‌تر است.
شیوا در عین حال خاطرنشان‌کرد: درصورتی که حمایت‌ها از صنعت لوازم‌خانگی بخواهد آن را به سمت و سوی انحصار ببرد، شورای رقابت در آن دخالت خواهد کرد.  

  • نویسنده :
  • منبع :