19 دی: مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: تحریم ها ناقض اصول مسلم و اساسی حقوق بشر ملت ها از جمله حق توسعه است.
 سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در سخنانی در نشست عمومی کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل به تشریح مواضع ایران در این کمیته پرداخت.
وی با بیان اینکه همه گیری کرونا نه تنها حیات و رفاه بشر را در سراسر جهان تهدید کرده بلکه به تشدید فقر، گرسنگی و نابرابری میان کشورها دامن زده است، آن را به منزله زنگ خطری جهانی دانست که به همگان یادآوری کرد پیشرفت، رفاه و سعادت انسانها به یکدیگر وابستگی متقابل دارند.
تخت روانچی تاکید کرد رویکردهای غیرعادلانه، نامشروع و غیرقانونی تعداد اندکی از کشورها، چندجانبه گرایی را آنهم در شرایطی که جهان بیشترین نیاز را به آن دارد، تهدید و تضعیف می کند. به گونه ای که می توان گفت مهمترین چالش فراروی بشریت در حال حاضر دو ویروس مرگبار، مخرب، ضد رشد و ضد توسعه؛ یعنی کرونا و اقدامات یکجانبه قهرآمیز هستند.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: اقدامات یکجانبه قهرآمیز نامشروع آمریکا ازجمله تحمیل تحریم های غیرقانونی بر کشورهای درحال توسعه، از یک سو و انفعال جامعه جهانی در قبال این اقدامات ناقض اصول مسلم حقوق بین الملل، از سوی دیگر، شعارِ محوری توسعه‌ پایدار مبنی بر اینکه "هیچکس نباید از توسعه عقب بماند" را به یک شعار صرفا لوکس، توخالی و بی‌معنی تبدیل کرده‌است. 
وی اتخاذ چنین اقداماتی را ناقض اصول مسلم و اساسی حقوق بشر ملت ها ازجمله حق توسعه دانست که دولت ها را از دسترسی به ابزارهای اجرایی برای دستیابی به توسعه و پیشرفت محروم می کند.
تخت روانچی خاطرنشان کرد در شرایط فعلی و در حالیکه بحران بی سابقه سلامت و بهداشت، کماکان جوامع بشری را در می نوردد، اتخاذ اقدامات یکجانبه قهرآمیز، اساسا نظام های سلامت کشورها را هدف قرار داده و فلج کرده است که این اقدام علاوه بر اینکه جنایت علیه بشریت محسوب می شود، با اهداف توسعه در تناقض است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین اظهار داشت: علیرغم همه  فشارها و محدودیت ها، ازجمله محدودیت های ناشی از خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم های غیرقانونی بر ملت ایران و با وجود اینکه کشورم از منافع پیش بینی شده در این توافقنامه بهرمند نشد، اما در عین حال به تلاشی مضاعف برای ساختن آینده ای سرشار از امید و سربلندی برای مردم خود ادامه داد.
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: در نتیجه این تلاش های خستگی ناپذیر، براساس گزارش سال ۲۰۲۰ توسعه پایدار، ایران توانسته بین ۱۶۶ کشور، رتبه  ۵۹ را به لحاظ شاخص‌های توسعه‌ای کسب کند و این نشان دهنده ی دستاوردهای عظیم ایران علیرغم همه ی محدودیت ها و فشارهاست.
وی اضافه کرد: برای مثال، در حوزه های مربوط به آموزش، محو بی‌سوادی و نیز مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف جامعه، ایران تقریبا به اهداف تعیین‌شده دست یافته است. ضمن اینکه برغم تحریم های ظالمانه، جمهوری اسلامی ایران همچنین توانسته به پیشرفت های شگفت آوری در ابعاد مختلف علم و فناوری ازجمله در حوزه های فناوری زیستی و سلول های بنیادی دست پیدا کند و افتخار دارم اعلام کنم که ایران باوجود همه ی محدودیت ها توانست در زمره معدود کشورهای تولید کننده ی واکسن کرونا قرار گیرد.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: در رابطه با کاهش تاثیر تغییرات اقلیمی، تحریم‌های یکجانبه‌ نامشروع و شرایط ناشی از آن موجب شده دسترسی ایران به ابزار اجرایی کنوانسیون تغییرات آب و هوایی بسیار محدود شود اما  با وجود همه‌ این موانع، ایران توانسته در پیشبرد راهبرد اقتصاد کم کربن خود گام‌های مهمی بردارد.
 وی افزود: در حوزه  بلایای طبیعی، ایران متعهد به ایفای نقش مهم خود بوده و سهم قابل توجهی در کمک به کشورهای آسیب پذیر دارد. در این خصوص، ایران میزبان مرکز مدیریت اطلاعات مدیریت بلایا برای آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) است.
تخت روانچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل طوفان های گرد و غبار و ریزگردها، آن را یکی از چالش های چندلایه ای دانست که ایران و بسیاری از کشورهای منطقه ی غرب آسیا با آن دست به گریبان هستند.
 وی در این رابطه گفت: متاسفانه، ایران در قسمت هایی از مناطق کشور و به ویژه در بخش اعظم فصل های خشک سال، با شدیدترین وضعیت ریزگردها روبروست و در این رابطه، طرح ملی جامعی برای مقابله با چنین وضعیتی تدوین شده و درحال اجراست و همکاری با سایر کشورهای منطقه با هدف هم افزایی تلاش ها در کاهش اثرات سوء این پدیده، در دستور کار قرار دارد.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در پایان به گام های اساسی ایران در حوزه ی انرژی های پایدار و سرمایه گذاری های قابل توجه انجام شده در کشور برای ایجاد و تقویت زیرساخت های مربوطه علیرغم تحریم های ظالمانه اشاره نمود و هدف این تلاش ها را فراهم کردن دسترسی عموم مردم ایران به شکل برابر، مقرون به صرفه، کافی و پایدار به منابع انرژی عنوان داشت.
وی تصریح کرد در نتیجه تلاش های انجام شده، میانگین دسترسی مردم به برق، ۹۹.۸ و گاز طبیعی ۹۵ درصد می باشد که شاهدی بر دستیابی به بالاترین میزان دسترسی به انرژی برای عموم، در ایران است.


  • نویسنده :
  • منبع :