۱۹ دی: سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه گام دوم انقلاب بر مبنای اندیشه امام است، گفت: حوزه علمیه اگر بخواهد انقلابی باشد و انقلابی بماند راهی ندارد جز اینکه بر مبنا و مدار اندیشه امام حرکت کند.
به گزارش خبرنگار ۱۹ دی، در مراسم تودیع و معارفه مدیر دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، حجت الاسلام علی کمساری سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینی(ره) با تقدیر از حجت الاسلام موسوی گفت: دیدگاه‌های خوب و مثبتی راجع به ایشان است. به ندرت در کشور مدیر ۱۳ ساله داریم که تا آخر خوب مانده باشد.
وی در خصوص مدیر جدید موسسه نیز گفت: ایشان در اصفهان اقدامات مفیدی داشتند و برگزاری جشنواره‌ها و نشست‌های متعدد و تشکیل انجمن‌ها را با بودجه اندک برپا کردند.
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) بیان کرد: مأموریت دفتر قم بیشتر پژوهشی است. باید مأموریت‌های فرهنگی و آموزشی را هم به مأموریت‌های خود اضافه کنیم؛ زیرا قم می‌تواند از مزیت‌های فرهنگی حوزه علمیه استفاده کند.
وی افزود: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) قم باید ظرفیت‌های فرهنگی و هنری را جهت نشر اندیشه امام بکار گیرد.
حجت الاسلام کمساری تأکید کرد: موسسه اقدامات پژوهشی ارزنده‌ای داشته است اما یک ضعف هم دارد که سبب شده تعامل ما با بدنه جامعه بخصوص نسل جوان کمرنگ شود.
وی گفت: ضعف ما این است که موسسه در مواجهه با جوانان که ۵۶ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند زبان رسایی ندارد و ابزارهای شناخت و معرفی خود را بکار نگرفته است.

نتوانستیم آن‌گونه که باید امام را معرفی کنیم
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: ما بیشتر پژوهش و تولید کردیم و کمتر توانستیم اندیشه امام را ترویج کنیم. امروز با شبهه پراکنی‌های فراوان در برابر شخصیت امام راحل مواجه هستیم.
وی گفت: امام خمینی(ره) امروز به واقع غریب هستند و غربت امام امروز دردآور و رنج آور است. امام در اوج اقتدار و عزت و مقبولیت غریب است. شبهات و هجمه‌ها از اطراف و اکناف با بلندگوهای متعدد از طرف دشمنان و بعضاً ناشی از عملکردهای غلط خودی‌ها باعث شده تصویر امام نامناسب و نادرست به نسل امروز عرضه شود.
حجت الاسلام کمساری اظهار کرد: با گذشت ۳۲ سال از رحلت امام اما بیشترین هجمه‌ها به ایشان صورت می‌گیرد. البته این نشان دهنده تأثیرگذاری، زنده بودن و ترس دشمنان از تأثیرگذاری امام است.
وی گفت: مجموعه نظام که یک بخش آن موسسه است نسبت به شبهه پراکنی‌ها و در حوزه ایجابی و اثباتی هم نتوانسته آن‌گونه که باید امام را معرفی کند.
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: یادگار امام تعبیری دارند که ما امام را کاریکاتوری معرفی کردیم. نتوانستیم همه اندیشه امام را معرفی کنیم. در بخشی بزرگنمایی کردیم و بخشی را کوچک شمردیم. امام را آن‌گونه که هست معرفی نکردیم و ابزارهای جدید را به خدمت نگرفتیم.


لزوم فعالیت در شبکه‌های اجتماعی جهت شناساندن اندیشه امام خمینی(ره)
وی تأکید کرد: دنیای امروز دنیای شبکه‌های اجتماعی است. امروز هنر و شعر کارکرد رسانه‌ای خود را از دست داده. هم اکنون هنر هم باید از شبکه‌های اجتماعی برای دیده شدن استفاده کند. ما نتوانستیم ابزارها را در این راه به خدمت بگیریم.
حجت الاسلام کمساری گفت: مدیران دفتر مؤسسه در قم از این منظر به موضوع توجه کنند؛ زیرا یک کتاب در بهترین شکل ۵۰۰ نسخه تیراژ دارد. امروز تیراژ روزنامه‌های ملی با بودجه‌های دولتی به دو سه هزار نسخه رسیده. همه به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند. سایت جماران هم اگر بخواهد دیده شود باید در شبکه‌های اجتماعی کانال داشته باشد. برای شنیده شدن از ابزار مدرن باید استفاده شود.
وی تصریح کرد: دیگر برای پاسخ به شبهات نمی‌تواند تنها به کتاب بسنده کرد. البته کتاب و پژوهش اقدام پایه‌ای است اما کسی که شبهه ایجاد کرده کتاب را نمی‌خواند.
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: در دفتر قم طلاب جوان دست به قلم و دوربین و آشنا به شبکه‌های اجتماعی و افراد خوش فکر را بکار گیرید. چشم امید ما در حوزه تهیه محتوا به دفتر قم است. با مراجع، حوزه‌های علمیه، علما و شاگردان امام تعامل داشته باشید. نسبت به ترویج اندیشه امام مطالبه گری کنید.
وی گفت: حوزه علمیه اگر بخواهد انقلابی باشد و انقلابی بماند راهی ندارد جز اینکه بر مبنا و مدار اندیشه امام حرکت کند. حوزه انقلابی بدون امام یک شوخی بی مزه بیشتر نیست. معنی ندارد کسی انقلابی باشد و بخواهد گام دوم انقلاب را بدون امام آغاز کند. این اصلاً ممکن نیست.
حجت الاسلام کمساری تأکید کرد: گام دوم انقلاب بر مبنای اندیشه امام است که موضوعیت، مشروعیت و مقبولیت پیدا می‌کند. رهبر معظم انقلاب در سالگرد امام راحل در سال جاری فرمودند امام همچنان زنده است و انگشت اشاره او راه را به ما نشان می‌دهد. این مهم بایستی در تعاملات حوزوی مرتب بیان شود.
وی گفت: بنده دیداری با آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه داشتم ایشان تأیید کردند که در تدوین «سند چشم انداز حوزه» به امام و اندیشه امام کم توجهی شده و همان دیدار و بیان مطلب سبب شد که توجه بیشتری صورت گیرد.
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: مسئولان نظام اسلامی کم ارادت به امام نیستند زیرا اگر کسی کم ارادت به امام باشد مشروعیت خود را زیر سؤال برده است. قطعاً نیروی خودی این نظام تلقی نخواهد شد. موسسه کارش نواختن زنگ یادآوری و تذکر به رجوع به اندیشه امام است.
وی گفت: نسل جوان به دلیل کم کاری ما امام را آن‌گونه که باید نمی‌شناسد طلبه جوان انقلابی می‌خواهیم که امام را به نسل جوان بشناسانند.
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینی(ره) در پایان از اساتید و علما خواست که حمایت و راهنمایی و ارتباط با موسسه داشته باشند.


امام شناس‌ترین افراد در دفتر موسسه قم هستند
حجت الاسلام حبیب الله موسوی، مدیر سابق دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز در این جلسه اظهار داشت: بیش از ۱۳ سال توفیق خدمت امام افکار و اندیشه‌های امام را داشتم؛ وصیت ابوی بنده بود که همواره در خدمت افکار و اندیشه‌های حضرت امام باشم.
وی با بیان اینکه دفتر قم، تابلو مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل است، افزود: اسناد، مدارک و کتابخانه غنی و نیروی انسانی امام شناس از جمله مزیت‌های دفتر قم است.
وی گفت: امام شناس‌ترین و آگاه‌ترین افراد به افکار و اندیشه‌های امام راحل در دفتر موسسه قم حضور دارند. اگر این موسسه حمایت شود آثار و برکات زیادی در شناخت اندیشه امام خواهد داشت.

هدف ما ترویج اندیشه امام به‌ویژه در حوزه علمیه قم است
عباس کمساری مدیر جدید دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز با تقدیر از زحمات حجت الاسلام موسوی گفت: تلاش ما بر این است که پیرو تأکیدات حجت الاسلام والمسلیمن سید حسن خمینی، در حوزه ترویج اندیشه امام در قم به‌ویژه حوزه علمیه قم گام‌های مؤثری را برداریم. امیدوارم بتوانیم از محضر حوزویان استفاده کنم.


لزوم برپایی نمایشگاهی از آثار امام
معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز در این جلسه در مورد ویژگی‌های حجت الاسلام موسوی گفت: درایت، صداقت برنامه‌ریزی دوراندیشی، معرفت و آگاهی به سمتی که پذیرفته، عدالت ورزی در عمل و بیان و رفتار، توانمندی صعه صدر آرامش سلامت نفس از ویژگی‌های ایشان در دوره ۱۳ ساله فعالیت در موسسه است.
حجت الاسلام حسن پویا افزود: اعتقاد به نشر و عمل به بیانات امام راحل، مشورت پذیری، همدلی و همراهی در کارها، اخلاص، تواضع، اخلاق حسنه و قناعت از دیگر ویژگی‌های ایشان است.
وی گفتار سال ۸۷ با مدیریت ایشان اقدامات مهمی انجام و ۲۴ نشست و همایش برگزار شد. همچنین طرح موضوع و دانشنامه مجموعه ۵۰ جلدی آثار امام با تلاش ایشان به چاپ رسید.
معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینی(ره) ادامه داد: ۲۰ تا ۲۵ عنوان کتاب در این ۱۳ سال منتشر شد که در مجموع بیش از ۲۰۰ عنوان را شامل می‌شود.
وی در مورد آثار چاپ شده در مورد امام راحل گفت: تمام مجموعه آثار امام را می‌توان در یک نمایشگاه عرضه کرد و اکتفا به نمایشگاه و سالگرد امام نکرد.

در این مراسم از تلاش‌های سید حبیب الله موسوی مدیر سابق دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تقدیر شد و حکم حجت الاسلام عباس کمساری به عنوان مدیر جدید این مرکز به مدت هفت سال قرائت شد.


لازم به ذکر است مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد. از آغاز تأسیس دفتر قم حج اسلام سید هادی موسوی، محمد مهدی فقیهی، مسیح بروجردی، مهدی مهریزی، رسول عبدالهی و از سال ۸۷ تاکنون سید حبیب الله موسوی مدیریت این مؤسسه را به عهده داشتند.

  • نویسنده :
  • منبع :