معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه، گفت کمبود سوخت در ونزوئلا که دولت به تحریم‌های یکجانبه نسبت می‌دهد، تلاش برای پاسخ به کووید-19 را محدود می‌کند.

رزماری دیکارلو عصر چهارشنبه در نشست شورای امنیت که به درخواست روسیه و به صورت مجازی با موضوع ونزوئلا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: در مواجهه با بیماری همه‌گیر کووید-19، توافقی که حاکمیت دموکراتیک را تقویت می کند، با رعایت کامل حقوق بشر و حاکمیت قانون ، ضروری‌تر از همیشه است.

این مقام سازمان ملل متحد تامین نیازهای نخستین اقشار آسیب‌پذیر ونزوئلا  را نیازمند 750 میلیون دلار دانست و تاکید کرد در قالب برنامه واکنش جهانی بشردوستانه سازمان ملل متحد علیه کووید-19 به بودجه بیشتری نیاز است.

دیکارلو همچنین به گزارش‌های دفتر کمیسیون عالی حقوق بشر  از بازداشت رهبران سیاسی و روزنامه‌نگاران اشاره کرد که در معرض این بیماری قرار دارند و همچنین تهدید و ارعاب علیه کارکنان بهداشتی که باعث نگرانی از عدم وجود کادر پزشکی شده است.

سازمان جهانی بهداشت جهانی (WHO) در آخرین گزارش خود، از 618 مورد تأیید شده در ونزوئلا و 10 مورد مرگ‌ومیر خبر داد.

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خاطرنشان کرد دولت ونزوئلا در اوایل این ماه نامه‌ای را به شورای امنیت ارسال کرده بود که در آن "گروه‌های مسلح مزدور و تروریست" به طور غیرقانونی در تاریخ 3 و 4 مه در تلاش برای ترور رئیس جمهوری مادورو و سایر مقامات عالی رتبه وارد کشور شدند.

دیکارلو البته اظهار کرد کلمبیا، ایالات متحده و خوان گوایدو رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا، ادعاهای دولت را مبنی بر دخالت در این ماجرا، منکر شده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا