۱۹ دی: سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام راحل نسبت به کوچک‌ترین انحراف نزدیکان خود هم مماشات نمی‌کردند، گفت: حذف امام، حذف مشروعیت از نظام است.
فاطمه سادات محمدی؛ شبهات و هجمه‌ها از اطراف و اکناف با بلندگوهای متعدد از طرف دشمنان و بعضاً ناشی از عملکردهای غلط برخی خودی‌ها باعث شده تصویر صحیحی از امام راحل به نسل امروز عرضه نشود.

با گذشت ۳۲ سال از رحلت امام خمینی(ره) اما بیشترین هجمه‌ها به ایشان صورت می‌گیرد. البته این نشان دهنده تأثیرگذاری، زنده بودن و ترس دشمنان از تأثیرگذاری رهبر کبیر انقلاب است.

مجموعه‌های مختلف نظام نسبت به شبهه پراکنی‌ها و در حوزه ایجابی و اثباتی نتوانسته‌اند آنگونه که باید امام را معرفی کنند.

یادگار امام تعبیری دارد که ما امام را کاریکاتوری معرفی کردیم. نتوانستیم همه اندیشه امام را معرفی کنیم. در بخشی بزرگنمایی کردیم و بخشی را کوچک شمردیم. امام را آنگونه که هست معرفی نکردیم و ابزارهای جدید را به خدمت نگرفتیم. بنده دیداری با آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه داشتم ایشان تأیید کردند که در تدوین «سند چشم انداز حوزه» به امام و اندیشه امام کم توجهی شده و همان دیدار و بیان مطلب سبب شد که توجه بیشتری صورت گیرد.

این‌ها بخشی از سخنان سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) است. غربت امام در کشوری که به دست وی حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در ایران سرنگون شده جای تأمل دارد.

در این راستا با حجت الاسلام علی کمساری به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

همه تولیدات فرهنگی باید پیوستی از بنیانگذار جمهوری اسلامی داشته باشد

• به گفته شما اندیشه‌های امام راحل مهجور شده است؛ چه اقدامی باید در این راستا انجام شود؟

برای ترویج اندیشه امام راحل در کنار حوزه نشر، باید از فضای مجازی هم بهره لازم را برد. این فضا به دلیل گستره جهانی و سرعت انتقال پیام خصوصیت ویژه‌ای پیدا کرده است.
اما فقط نشر کتاب و فضای مجازی نیست. در همه ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی حتی بیلبوردها و عکس‌ها نباید از یاد امام غفلت کرد.
همه دستگاه‌های فرهنگی باید بدانند هر تولید فرهنگی و هنری باید پیوستی از اندیشه امام راحل داشته باشد. هر چند حتی وجود نام و عکس امام در تولیدات فرهنگی جمهوری اسلامی لازم است اما ما می‌گوییم حداقل پیوستی از اندیشه امام در آن وجود داشته باشد.

• به غربت امام اشاره کردید یک مقدار بیشتر توضیح دهید.

انتظار این است که در سیاست‌گذاری‌ها و در جهت‌گیری‌های خرد و کلان به اندیشه امام بیشتر توجه شود. بخصوص مدیران جوان کشور به دلیل اینکه شناخت کافی نسبت به اندیشه و اهداف امام خمینی(ره) ندارند ممکن است کم توجهی در این زمینه داشته باشند.

بی‌توجهی به امام در هفته دفاع مقدس شهر تهران

• می‌توانید مصداقی نام ببرید؟

بله؛ متأسفانه شاهد بودیم در هفته دفاع مقدس امسال نسبت به سال‌های قبل کم توجهی معناداری به یاد امام شده بود.
طبق یک بررسی متوجه شدیم در هفته دفاع مقدس اسم امام در بیلبردهای سطح شهر تهران نبود. در حالی که دفاع مقدس بدون امام دفاع مقدسی نیست تقدس آن به خاطر امام، مرجعیت و اسلام است.

• هفته دفاع مقدس ۳۱ شهریور تا هفتم مهرماه و در دوران شهرداری آقای زاکانی بوده؛ به نظر شما حذف تصویر امام عمدا انجام شده است؟

بعید می‌دانم عمدی در کار بوده باشد. تعمدی در حذف ان شاءالله نبوده اما بی‌توجهی در اقدام است.
من قضاوت نمی‌کنم از منظر سیاسی و جناحی هم نمی‌گویم. امام متعلق به ایران و همه مردم است. امام فراتر از احزاب و گروه‌های سیاسی است. هر کسی بخواهد امام را در حزب خودش بگنجاند عظمت امام را کوچک کرده است.
اما گزارش‌های فراوان داریم که مسئولان عکس امام را از برنامه‌هایشان حذف کردند. برخی مسئولان رسمی در نشست‌های خبری عکس امام را حذف کردند و روابط عمومی آن‌ها هم اشراف ندارد که طبق قانون باید عکس امام باشد.

حرکت بر مدار اندیشه امام باعث اعتلای نظام می‌شود

• کدام یک از مسئولان این اقدام را انجام دادند؟

اسم نمی‌برم اما به عنوان مثال یکی از فرماندهان ارشد نظامی در مصاحبه‌ای عکس شهید حاج قاسم سلیمانی و مقام معظم رهبری را گذاشته بودند و عکس امام نبود که البته پس از تذکر، عذرخواهی کردند و گفتند یادمان رفت. همین از یاد رفتن یعنی غربت امام.
همانگونه که در حوزه سیاسی در ایام انتخابات برای بیان مشروعیت و ضرورت انتخابات و مردم سالاری به سراغ فرمایشات امام می‌رویم در همه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی باید این اتفاق را شاهد باشیم.
وجود یاد و اندیشه امام در جامعه به نفع انقلاب، مردم و نظام است. حرکت بر مدار اندیشه امام باعث اعتلای ایران و نظام می‌شود.
این ظاهر قضیه است. در باطن هم مبارزه با بی‌عدالتی، فساد، فقر و تحکیم مبانی فرهنگی و دینی و عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خواست امام و از محورهای اساسی گفتمان ایشان بود.
جمهوری اسلامی ثقل گفتمان امام است. به معنای حاکمیت مردم بر خودشان بر مبنای اسلام. حکومت مردم سالاری دینی دال مرکزی گفتمان امام است.
گاهی هر بخشی که را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم با خواسته‌های امام فاصله داریم. نسلی که امام را درک کرده از این بابت برآورده نشدن خواسته‌های امام غمگین می‌شود.

حذف امام، حذف مشروعیت از نظام است

باید به راه و یاد و اهداف امام بیشتر توجه شود. مشروعیت نظام از امام است اگر امام از انقلاب حذف شود دیگر مشروعیتی وجود نخواهند داشت.

• حساسیت‌های دوست داران امام نسبت به ایشان کاهش پیدا کرده؛ ۱۰ سال پیش اگر کسی علیه امام نقد غیرواقعی داشت چندین نفر با هم پاسخ می‌دادند اخیراً روزنامه کیهان نوشت طالبان به نظر امام خمینی(ره) استناد می‌کند! (طالبان برای جلب نظر ایران به فراخوان حضرت امام خمینی مبنی بر حرکت مسلمان‌ها به سمت تشکیل حکومت‌های مستقل از قدرت‌های سلطه طلب خارجی و نیز مقابله با مفسدین داخلی استناد کرده است) چرا کسی معترض نمی‌شود؟

بله؛ اگر شما به یکی از فقهای شورای نگهبان نقدی داشته باشید مدعی العموم مدعی شما می‌شود؛ اما امروز پیامی با اسم علیه امام می‌نویسند. آقای فلان فرزند فلان امام جمعه اسبق مرحوم هر چه استنباط خودش هست را می‌نویسد و هیچ‌کس مدعی نمی‌شود.

• چرا مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اقدامی انجام نمی‌دهد؟

موسسه نمی‌خواهد به عنوان مدافع انحصاری امام شناخته شود. اگر ما بگوییم فقط ما هستیم یعنی دیگران نیستید.
حساسیت‌ها نباید کم شود. بحث این است که فقط نقد نیست برخی اوقات تحریف، توهین، شبه پراکنی و وارونه نشان دادن اندیشه امام را می‌بینیم.
طلبه‌ای می‌گفت من فلان امام جمعه تهران را در پیجم نقد کردم، به یک سال حبس تعلیقی محکوم شدم. امروز به امام یک آدم شناسنامه‌دار نقد تند و همراه با ایجاد شبه می‌کنند کسی هم نسبت به آن‌ها مدعی نمی‌شود. برای این می‌گویم امام غریب است.

• به نظر شما مهجوریت امام به وجود نگاه سیاسی به بیت امام برمی‌گردد؟

به نظر خیلی ارتباطی ندارد. نسبت امام و انقلاب بلاتشبیه مانند نسبت پیامبر(ص) به اسلام و نسبتی جدایی ناپذیر دارد. همانگونه که مقام معظم رهبری هم فرمودند: «این انقلاب بدون نام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست». به این معنا که انقلاب بدون نام امام هویت، مقبولیت و مشروعیت ندارد.
بیت امام راحل هم همیشه جهت تقویت نظام، ولایت فقیه و ارکان انقلاب حضور داشته و حرکت کرده‌اند. سرمایه اجتماعی که در بیت امام وجود دارد می‌تواند به همراه کردن نسل جوان با امام کمک کند.

امام راحل نسبت به کوچک‌ترین انحراف نزدیکان خود هم مماشات نمی‌کردند

• با اشرافی که شما نسبت به سخنان و اندیشه امام دارید اگر امام بودند با وضعیت اقتصادی و سیاسی فعلی چه توصیه‌ای به مسئولان داشتند؟

همه تأکید امام بر توجه به مردم بود. به عنوان مثال مسئول خرید خانه امام یک بار دو کیلو سبزی خریداری کرده بود امام با دیدن آن می‌پرسند چرا زیاد خرید کردید؟ وی می‌گوید زیرا ارزان بود. امام می‌گویند ما نیم کیلو نیاز داریم بقیه را پس بده تا مردم استفاده کنند.
امام توجه به جزئیات داشت و حتی با کوچک‌ترین انحراف از نزدیک‌ترین افراد به خودش هم مماشات نمی‌کرد.
شیوه مدیریتی امام این‌گونه بود که می‌گوید اگر نزدیک‌ترین فرد به من هم اقدام منفی انجام داد با آن برخورد کنید. امام از خود شروع کرد و به کوچک‌ترین انحراف‌ها توجه داشت زیرا انحراف‌های بزرگ از همین انحراف‌های کوچک نشات گرفته است.
نارضایتی مردم به این دلیل است که تبعیض و فساد را از عده‌ای بپذیریم و از عده‌ای نپذیریم و برخوردهای گزینشی داشته باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :