19 دی: مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: جریان‌هایی می‌خواهند حوزه را به سمت سکولاریسم و نگاه تجزیه‌ای سوق دهند، این در حالی است که دین مبین اسلام، گفتمانی نظام‌مند و تمدن‌ساز است.
به گزارش  مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در نشست شورای سیاست‌گذاری ستاد راهبری نظام جامع اندیشه اسلامی،‌ ضمن گرامیداشت هفته بسیج و آرزوی توفیق و سرافرازی برای تمام تلاش‌گران دستیابی به آرمان‌های بزرگ اسلام و انقلاب، به روند پذیرش طلبه‌های علوم دینی و فرایند تحصیلی در حوزه اشاره و اظهار داشت: انتظار آشنایی طلبه‌ها با کلان اندیشه اسلامی به صورت منظوفه فکری و تمدنی امر بسیار مهمی است.

مدیر حوزه‌های با بیان این که برای جبران خلاء منظومه فکری و تمدنی اندیشه اسلامی در مباحث آموزشی، برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است گفت: با توجه به اهمیت موضوع منظومه تمدنی اندیشه اسلامی همچنان نیازمند پیگیری اقدام‌های جامع‌تری در حوزه هستیم.

اعرافی طرح‌های شهید مطهری و ولایت را از جمله رویکردهای آشناسازی با کلان اندیشه اسلامی دانست و یادآور شد: با توجه به تفاوت‌ها و مشترک‌های اندیشه‌ای، نیاز بود تا منظومه فکری منسجمی را مبتنی بر اندیشه برجسته‌ترین متفکران معاصر و برای سطوح مختلف تحصیلی طلبه‌ها گردآوری کنیم.

عضو شورای عالی حوزه.های علمیه، ترمیم خلاء آموزشی حوزه در قالب برنامه‌ای آزاد، جذاب و نیز مبتنی بر آرای اندیشمندان معاصر جهان اسلام را از رویکردهای ستاد راهبری نظام جامع اندیشه اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: این ستاد برآن است تا از مشورت و رای و نظر شخصیت‌هایی که جنبه حقیقی و حقوقی آنها از جایگاه مهم حوزوی برخوردار است بهره‌مند شویم تا تحت شورایی تخصصی، کلان این طرح را راهبری نمایند.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این که بهره‌مندیی طلبه‌ها از تفکر جامع نظام‌مند به اسلام، مهمترین رسالت این طرح است بیان داشت: امیدواریم در این شورای تخصصی بتوانیم از آرا و نظرهای راهبری دوستان به طرح، بهره‌مند و در فرایند عملیاتی سازی آن را لحاظ نماییم.

اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، بر اهمیت تاسیس شورای راهبری و سیاست‌گذاری نظام جامع اندیشه اسلامی تاکید نمود و خاطرنشان کرد: جریان هایی می‌خواهند حوزه را به سمت سکولاریسم  و نگاه تجزیه‌ای سوق دهند، این در حالی است که دین مبین اسلام، گفتمانی نظام‌مند و تمدن‌ساز است.

وی ضمن اشاره به برخی از ضعف‌های نظام آموزشی حوزه در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی، خاطرنشان کرد: به طور حتم تامین نیازهای اندیشه‌ای متن حوزه، به عرصه‌های مختلف اجتماعی بسط خواهد یافت، چرا که طلبه‌ها فرزندان ملت، مبلغان و مبینان معارف ناب الهی هستند و نقش والایی در گسترش الزام‌های این طرح خواهند داشت.

اعرافی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت توجه به اقتضائات خاص طلبگی، جنسیتی، ملیتی، صنفی و قومی طرح تاکید نمود و یادآور شد: شورای علمی باید شورایی قوی و به صورت مشترک با فعالیت میدانی کارشناسان مجموعه‌های حوزوی تشکیل شود.
  • نویسنده :
  • منبع :