بعد از گذشت بیش از ۵۰ روز، عراق روز چهارشنبه برای بازگشایی گذرگاه مرزی شلمچه در استان بصره (جنوب عراق) در یک هفته آینده اعلام آمادگی کرد.

معاون اداری گذرگاه مرزی شلمچه در استان بصره در اظهاراتی به رسانه های عراقی گفت که بعد از نشست های مشترک با ستاد بحران مبارزه با کرونا در عراق، تصمیم به بازگشایی مرز شلمچه در حداکثر یک هفته آینده گرفته شده است.

«عدنان عبدالله» افزود که بعد از نشست های متعدد و اخذ موافقت های لازم تصمیم گرفته شد با همکاری مدیریت دفاع شهری (آتش نشانی) در استان بصره، معبرهای و امکانات ویژه ضدعفونی و گندزدایی از خودروها و کامیون های حمل بار و یک ایستگاه بهداشتی در مرز شلمچه ایجاد شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این تدابیر پیشگیرانه از ویروس کرونا ظرف حداکثر یک هفته آینده به اتمام رسیده و تبادلات تجاری در این مرز بین دو کشور عراق و جمهوری اسلامی ایران از سرگرفته شود.

همزمان تارنمای شبکه تلویزیونی «الفرات» عراق روز چهارشنبه به نقل از   «حمید حسینی» عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق آورده است که مسوولین عراقی وعده داده اند که گذرگاه مرزی زرباطیه (مهران) نیز حداکثر طی یک هفته آینده بین دو کشور بازگشایی شود.

پیش از این نیز عراق و ایران سه گذرگاه به علاوه چهار بازارچه مرزی را در اردیبهشت ماه گذشته در حوزه اداری اقلیم کردستان عراق به روی تبادلات کالا با ایران بازگشایی کردند.

به دلیل شیوع ویروس کرونا در عراق گذرگاه مرزی شلمچه و دیگر مرزهای واقع در دولت مرکزی از هفدهم اسفند ۱۳۹۸ و مرزهای اقلیم کردستان عراق از دو اسفند ماه ۱۳۹۸ با جمهوری اسلامی ایران بسته و صادرات کالا از این گذرگاه های مرزی متوقف شد.

با وجود بسته شدن مرزهای زمینی اما روند تبادلات کالا و فعالیت تجاری بین دو کشور متوقف نشده و در این مدت صادرات کالاهای مورد نیاز کشور عراق از راه آبی و از طریق بندر خرمشهر و بخشی از طریق گذرگاه مرزی «پرویزخان» واقع در اقلیم کردستان عراق انجام می شد.

طبق گزارش ها پیش از شیوع کرونا روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرز شلمچه به عراق صادر می ‌شد.

مرز بین المللی شلمچه در فاصله ۱۵ کیلومتری خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق مهم ترین گذرگاه مرزی استان خوزستان برای مبادلات تجاری همچنین تردد زائران اربعین حسینی است.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا