19 دی: رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) از تولید ۵ میلیون دُز واکسن نورا خبر داد و گفت: نورا قابلیت استفاده به عنوان دُز یادآور را دارد.
حسن ابوالقاسمی در مراسم بزرگداشت مقام پرستار در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله‌ (عج) با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، گفت: در دو سال گذشته که با تهاجم ویروس کرونا روبرو شدیم فداکاری‌های زیادی از سوی پرستاران صورت گرفت. در بیمارستان بقیه الله (عج) در دوران کرونا هفت شهید مدافع سلامت تقدیم کردیم که در بخش‌های مختلف به ارائه خدمات می‌پرداختند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) به تولید واکسن نورا در دانشگاه علوم پژشکی بقیه الله (عج) اشاره کرد و گفت: ۵ میلیون دُز واکسن کرونای نورا، آماده شده که پس از تایید وزارت بهداشت در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گیرد.
ابوالقاسمی افزود: نورا یکی از بهترین واکسن‌های تولیدی است چرا که بر پایه پروتئین است. آن روز که کسی واکسن پروتئینی نمی‌ساخت ما ساخت واکسن پروتینی را شروع کردیم. الان بیش از ۵۰ واکسن پروتئینی در جهان در حال گذراندن مطالعات بالینی است. محققین معتقدند که برای حفظ آنتی بادی افراد واکسینه شده، دُز یادآوری (بوستر) نیاز است. در کشور ما هم کسانی که واکسن زده‌اند آنتی بادی بیش از سه یا چهارماه باقی نمی‌ماند بنابراین تا زمانی که کرونا وجود دارد باید دُز یادآور را بزنیم بنابراین بهتر است که این واکسن، واکسن پروتینی باشد.
وی ادامه داد: واکسن نورا در مطالعات فاز یک و دو، اثربخشی و نداشتن عارضه را ثابت کرد که اطلاعات آن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. امیدواریم که مجوزهای لازم را به زودی گرفته تا در اختیار مردم قرار بگیرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)،  پایه اصلی درمان را پرستاران عنوان کرد و گفت: خدمت به بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری در ایام کرونا، از جمله اقدامات ما بوده است، در کنار آن بیش از ۱۱ هزار بیمار کرونایی در دی کلینیک (درمانگاه جراحی‌های سر پایی یک روزه) و بیش از ۱۸۰ هزار بیمار در اورژانس ما مورد درمان قرار گرفتند.
ابوالقاسمی ادامه داد: تعداد قابل توجهی جوان دانشجو داریم که آینده کشور را اداره خواهند کرد و از این جهت کشور ما در موقعیت بسیار مهمی است و ماموریت داریم در بُعد بین المللی و ملی در توسعه دانش تلاش کنیم.
وی گفت: امروز در جلسه‌ای که با فرمانده سپاه پاسداران درباره مطالبات پرستاران داشتیم، او اظهار امیدوای کرد که مشکلات پرستاران حل شود.

  • نویسنده :
  • منبع :