19 دی: قیمت دلار که هفته گذشته و به دنبال جوسازی‌ها در بازار ارز هرات و سلیمانیه شیب صعودی به خود گرفته بود، با اقدامات بانک مرکزی و برخورد قضایی با اختلالگران این بازار، با ریزش همراه شد به طوری که اکنون در کف کانال ۲۹ هزار تومانی معامله می‌شود و در حال عقبگرد به کانال ۲۸ هزار تومانی است.
از سرگیری مذاکرات وین با افزایش قیمت ارز در بازار ایران همراه شد. هرچند که چهار راه استانبول تا میدان فردوسی در همان روزهای رشد قیمت نیز خالی از مشتریان واقعی بود اما اخلالگران بازار ارز تلاش می‌کردند تا علاوه بر ایجاد جو منفی در مذاکرات، سوداگری در بازار دلار را نیز از دست ندهند.  
با این حال معامله دلار بالای ۳۰ هزار تومان فقط روی کاغذ بود و مشتری پیدا نمی‌شد که بتواند دلار را به این قیمت بخرد یا بفروشد. با وجود این موضوع اما دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های فردایی حتی به ۳۱ هزار تومان هم رسید.
دلالان بازار ارز در این مدت برای کسب سود بیشتر به اعلام نرخ‌های غیرواقعی در بازار سلیمانیه و هرات یا قیمت فردایی روی آوردند. در این بازارها قیمت هر دلار حتی به رقم بیش از ۳۱ هزار تومان هم رسید و این افزایش نرخ موجب التهاب بازار ارز شد.
اما با اقدامات بانک مرکزی، این روند ادامه‌دار نشد. اواخر هفته گذشته بود که خبر دستگیری ۵ اخلالگر بازار ارز منتشر شد. بعد از آن بانک مرکزی عرضه ارز خدماتی به متقاضیان را آغاز کرد. برای کنترل بهتر بازار فروش ارز منوط به ارائه اسناد مربوط به صرافی‌های بانکی شد.
رئیس کل بانک مرکزی هم برای رصد شرایط بازار ارز راهی میدان فردوسی شد که حضور وی در میدان فردوسی باعث آرامش در بازار شد.
در این بازدید، «علی صالح آبادی» به صرافی‌های بانکی تاکید کرد که عرضه ارز در بازار متشکل ارزی بیش از نیاز بازار است و به زودی دسترسی متقاضیان به ارز نیز تسهیل می‌شود. رییس کل بانک مرکزی همچنین پس از این بازدید به صرافی‌ها اعلام کرد که نیازهای ارزی خود را به بانک مرکزی اعلام کنند.
همچنین رییس بانک مرکزی در صحبت‌های خود به عرضه ۱.۳ میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تا کنون اشاره کرد و گفت که این رقم ۳.۷ برابری بیش از سال گذشته است.
بعد از این اقدامات، قیمت ارز در بازار تثبیت و جلوی رشد بیشتر قیمت ها گرفته شد و در گام بعد،  ریزش قیمت ارز در چهارراه استانبول آغاز شد.  
بازدید میدانی خبرنگار ما از وضعیت بازار حاکی از آن است که امروز، قیمت دلار به زیر ۲۹ هزار تومان رسیده و بسیاری از دلالان معتقدند ریزش قیمت‌ها در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.
یکی از واسطه‌گران در میدان فردوسی به خبرنگار ایرنا گفت: از روز شنبه معاملات در بازار کاهش یافته و افراد تمایلی به خرید ارز ندارند و قیمت‌ها همچنان رو به کاهش است.
دلال دیگری با اشاره به کاهش قیمت دلار و یورو در دو روز گذشته،  گفت: معامله دلار و یورو دیگر سودی ندارد برای همین تصمیم گرفتیم که فعلا خرید و فروش نداشته باشیم و اگر این روند ادامه داشته باشد باید به فکر کار دیگری باشیم.
بررسی‌ کانال‌های تلگرامی نیز نشان می‌دهد که قیمت نقدی و فردایی دلار و یورو نیز کاهش بوده است و در مرز عقبگرد به قیمت ۲۸ هزار تومان است.
براساس این گزارش در لحظه مخابره خبر قیمت خرید دلار در صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۱۲۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۶۷۳ تومان بود.  
قیمت دلار بازار آزاد نیز به حدود ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان افت کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :