19 دی: یکی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: تبعیت از امیرالمومنین(ع) و ولایت مداری از خصوصیات مهم حضرت زهرا(س) است و ولایت پذیری ایشان می‌تواند برای پیروان مکتب اسلام الگو باشد.
شهادت غریبانه حضرت زهرا(س) در فاصله کمی از رحلت پدر گرامیشان اتفاق افتاده است؛ اما تاریخ دقیق شهادت این بانوی باعظمت در میان روایت‌های مورخان متفاوت است.

با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأول، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیه اول می‌خوانند.

اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت زهرا(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می‌نامند.

در بحار الانوار جلد ۴۳، صفحه ۱۸۳ آمده است در مورد تعداد روزهایی که حضرت صدیقه طاهره(س) پس از رحلت پدر بزرگوارشان در قید حیات بوده‌اند در میان کتاب‌های حدیثی و تاریخی چند نظر وجود دارد. بعضی از این زمان را چهل روز و برخی این مدت را ۶ ماه ذکر کرده‌اند.

در کتاب کافی جلد یکم در رروایتی از مرحوم کلینی از امام صادق(ع) آمده است که حضرت می‌فرماید: «توقف فاطمه(ع) در این دنیا پس از پدر گرامیشان ۷۵ روز بود».

مرحوم طبرسی نیز می‌گوید: «حضرت صدیقه طاهره(ع) در ماه جمادی الاخر سال یازده هجری از دنیا رفتند و مدت زمان حیات فاطمه زهرا(س) پس از پیامبر(ص) ۹۵ روز بود».

اما شیعیان باید خود را درگیر تاریخ نکنند و به جای پرداختن به اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) این ایام ذکر شده را به عزاداری بپردازند و هم چنین ابعاد مهم شخصیتی حضرت زهرا(س) و الگوگیری از ایشان را مورد توجه قرار دهند.

الگوی زندگی حضرت زهرا(س) کهنه شدنی نیست، چرا که صفات اخلاقی هیچ‌گاه به مرور زمان کهنه نمی‌شوند و همان گونه که ۱۴ قرن پیش صداقت، امانت و عدالت نیک بوده است، امروز نیز آن‌ها همین جایگاه را دارند؛ عبادت، صداقت، همسر داری، فرزند داری، ادب و دفاع از ولایت حضرت زهرا(س) هیچ زمانی کهنه نمی‌شود.

از جمله ویژگی‌های بارز در زندگی حضرت زهرا(س) حمایت ایشان از ولایت و اصل امامت است که حتی در این مسیر در مقابل خطرات و هجمه‌های دشمنان خود را سپر ولایت قرار دادند و از بذل جان خویش دریغ نکردند چرا که دین و ولی خدا را از هر چیزی برتر و مهم‌تر می‌دانستند.


خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) نمونه دفاع از ولایت است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در این زمینه با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) در تحکیم اندیشه ولایت و مکتب اهل بیت(ع) هم نقش و هم تأثیر علمی بسزایی داشته‌اند، اظهار کرد: سؤالاتی که افراد مختلف از حضرت زهرا(س) می‌پرسیدند را پاسخ می‌دادند و آیات را تأویل می‌کردند و آیات قرآن و مکاتب تفسیری مختلف را نقد و بررسی می‌کردند.

حجت الاسلام محسن غرویان تصریح کرد: از نظر عملی نیز حضرت صدیقه طاهره(س) ایستادگی به خرج دادند و مقاومت کردند و از حقانیت امیرالمؤمنین(ع) و خاندان اهل بیت(ع) در حکومت و خلافت دفاع کردند.

وی خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) را یکی از نمونه‌های دفاع حضرت از شأن و جایگاه حضرت علی(ع) دانست و گفت: حضرت فاطمه(س) در تمامی ابعاد، الگویی جاودان برای حیات طیبه انسان‌ها هستند اما ولایت پذیری ایشان می‌تواند برای امروز و فردای همه پیروان مکتب اسلام الگو باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: زنان جامعه ما نیز می‌توانند با  اسوه پذیری از سیره حضرت زهرا(س) به چنان فضیلتی دست یابند که در دامان پاک خود انسان‌های وارسته و شایسته در دفاع از ولایت را پرورش داده و تربیت کنند.

ویژگی‌های اخلاقی حضرت زهرا(س)

حجت الاسلام عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم نیز با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی حضرت فاطمه(س) اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در میان اهل بیت(ع) محور هستند و نسل رسول خدا و اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) از این بانوی پاکدامن است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) دارای اسامی والقاب ویژه‌ای هستند و رسول خدا حضرت فاطمه(س) را پاره تن خود بیان کردند و این بانوی پاکدامن را برترین بانوی عالم معرفی کردند.

رئیس دانشگاه قم با بیان فضائل و مناقب حضرت فاطمه(س) بیان کرد: خداوند به حضرت زهرا(س) سلام و رحمت فرستادند و مطابی که از ایشان به یادگار مانده است بسیار ویژه است، این بانوی پاکدامن از اصحاب کساء  و اصحاب  مباهله هستند و در جریان مباهله یکی از ارکان اصلی بودند.

الگوگیری از حضرت زهرا(س) در زمینه ولایت پذیری

وی با تأکید بر لزوم الگوگیری از حضرت زهرا(س) گفت: بی بی دوعالم انسانی با ایمانی بودند که در زمینه بخشش، حجاب و حیا، زهد، صداقت، صبر، طهارت، عبادت، عصمت، علم، فضل و  نور بی‌نظیر بودند و زنان جامعه وظیفه دارند این خصوصیات را مدنظر قرار داده و ادامه دهنده راه این بانوی پاکدامن باشند.

حجت الاسلام دیرباز تصریح کرد: زندگی حضرت زهرا(س) به دوران زندگی همراه با پدر و مادر و دوران ازدواج و پس از وفات پیامبر(ص) تقسیم می‌شود که هر بخش از زندگی ایشان یک درس برای جامعه اسلامی است.


وی با اشاره به ولایت مداری حضرت زهرا(س) و لزوم الگوگیری از آن افزود: ولایت مداری حضرت فاطمه(س) پس از وفات پیامبر(ص) بود و اگر ولایت را به معنای وسیع بگیریم در زمان حیات پدرشان ولایت الهی داشتند و تبعیت از پدرشان ولایت مداری است.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به فعالیت‌های حضرت زهرا(س) برای نشر و تعالی دین اسلام عنوان کرد: پس از وفات رسول خدا(ص) و به دنبال تثبیت جانشینی امام علی(ع) حضرت فاطمه زهرا(س) روشنگری داشتند و خطبه خواندند و در مدینه فعالیت‌های تبلیغی انجام دادند.

وی تبعیت از امیرالمؤمنین(ع) و ولایت مداری را یکی از خصوصیات مهم حضرت زهرا(س) دانست و گفت: حضرت صدیقه طاهره(س) ولایت و امامت امام علی(ع) را تثبیت کردند و این مهم الگوی بی نظیری برای عالمیان است.

در تمامی دوران‌ها، ولایت مورد هدف تمامی دنیاطلبان برای رسیدن به اهداف شوم خود بوده است و حضرت زهرا(س) به عنوان اولین حامی و مدافع ولایت، آغازگر دفاع از حریم ولایت است.

دفاعیات و مبارزات حضرت زهرا(س) از آن جهت مهم و سرنوشت ساز است که الگویی برای مبارزه وجود نداشت و ایشان خود طراح مبارزه با تحریف و ترسیم کننده نقشه دفاع از ولایت شدند و چون سیاستمداری قهرمان در صحنه، ظاهر شدند.

به واقع جلوه والای کرامت انسانی و اخلاق اسلامی را می‌توان در رفتار و منش این بانوی بزرگوار دید و تمامی انسان‌ها بویژه زنان با برگرفتن شعاعی از این خورشید قادر خواهند بود کانون حیات انسان‌ها را گرم و روشن سازند.
  • نویسنده :
  • منبع : مهر