19 دی: دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: پیشنهاد واکسیناسیون سنین پایین تر از ۱۲ سال شامل پنج تا ۱۱ ساله ها علیه کرونا از طرف کمیته علمی کشوری به ستاد ملی کرونا ارایه شده است.
دکتر حمیدرضا جماعتی روز سه شنبه در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا در جمع خبرنگاران افزود: واکسینه کردن این افراد در صورت تصویب ستاد ملی کرونا انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: افراد بالاتر از ۱۸ سال باید دز سوم واکسن کرونا را بزنند. افراد ۱۲ تا ۱۸ سال هم مانند بزرگسالان واکسیناسیون خود را کامل کنند.
اومیکرون بیشتر در جوانان مشاهده می شود
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید بر اینکه اومیکرون بیشتر در جوانان مشاهده می شود، گفت: این افراد باید علاوه بر واکسینه شدن، اصول بهداشتی را به دقت رعایت کنند.
جماعتی ادامه داد: با توجه به اینکه اومیکرون در جوانان، نوجوانان و اطفال بیشتر از سویه دلتا دیده می شود،  این افراد می تواند منشا برای بوجود آمدن پیک بعدی کرونا در کشور باشند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اومیکرون در دانش اموزان شیوع پیدا کرده است؟ گفت: این موضوع تاکنون تایید نشده است.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به شناسایی ۳۴ فرد مبتلا به سویه اومیکرون،‌ اظهار داشت: با توجه به پراکندگی بیماران شناسایی شده  مبتلا به اومیکرون در کشور، به احتمال فراوان تعداد مبتلایان باید بسیار بیشتر باشد.
وی اعلام کرد: این تعداد براساس ارزیابی های انجام شده، شناسایی و اعلام شدند، اما تعداد مبتلایان به اومیکرون در کشور بسیار بیشتر از این موارد است. از نظر اپیدمیولوژی یک مورد شناسایی شده معادل تعداد بیشتری مبتلا به بیماری است.
جماعتی با اشاره به اینکه بحث در جلسه امروز کمیته علمی کشوری کرونا در مورد درمان سرپایی بیماران مبتلا کرونا بود، گفت: با توجه به اینکه چند دارو برای درمان کرونا در سازمان غذا و دارو در چند کشور مصوب شد. بحث بر این موضوع بود که آیا این درمان ها به صورت سرپایی در بیماران هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد یا نه.
جماعتی، یکی از داروهای مورد بحث در این جلسه را رمدسیویر اعلام کرد و گفت: این دارو قبلا هم مورد استفاده قرار گرفته بود، اما در مطالعات آخر نشان داده شد که اگر مصرف آن را از پنج روز، به سه روز تبدیل کنیم و در بیماران سرپایی که واکسن تزریق نکرده اند و در مرحله اولیه بیماری یعنی هفت روز اول بیماری هستند و ریسک فاکتور مانند بیماری زمینه ای یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، استفاده شود، می‌تواند بیش از ۷۰ درصد جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد و از بستری بیماران در بیمارستان و بخش مراقبت های ویژه جلوگیری کند و به همین دلیل استفاده از آن به عنوان یکی از مصوبات در جلسه مورد تصویب قرار گرفت.
جماعتی ادامه داد: باتوجه به اینکه هنوز اطلاعات کافی درباره داروی «مولنی‌پیراویر» وجود ندارد و همچنین نتایج مطالعاتی که اخیرا انجام شده، نشان داده شده این دارو حدود ۳۰ درصد در جلوگیری از پیشرفت بیماری و بستری شدن اثربخشی داشته است، مورد تصویب قرار نگرفت و قرار شد اطلاعات بیشتری درباره آن جمع آوری شود یا مطالعات بیشتری که در کشورهای جهان انجام شده، در هفته‌های آینده مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر نتایج بهتری داشت آن را هم دوباره در کمیته مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
وی گفت: داروی «پکسلووید» اخیرا از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان اولین داروی خوراکی ضد کروناویروس به صورت سرپایی تصویب شد که در این جلسه هم مورد ارزیابی قرار گرفت. 
جماعتی افزود: هرچند سازمان غذا و داروی آمریکا این دارو را تصویب کرده، اما هنوز در آمریکا مورد استفاده قرار نگرفته است، اما با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود با پیک کرونا در کشور مواجه شویم، قبل از اینکه وارد این موضوع شویم، کمیته علمی این دارو را با توجه به مطالعات اثربخشی بالایی که داشته، ارزیابی می کند.
وی گفت: داروی «پکسلووید» ۷۰ تا ۸۰ درصد اثربخشی در افراد دارای ریسک فاکتور داشته است. این دارو اگر در پنج روز اول ابتلا به بیماری تجویز شود، می‌تواند از بستری و مرگ و میر افراد جلوگیری کند. 
جماعتی تصریح کرد: در جلسه کمیته علمی مصوب شد که به سازمان غذا و دارو پیشنهاد دهیم پکسلووید را به فهرست داروهای کشور اضافه کند تا در صورت انجام مطالعات بیشتر اگر با پیک‌های کرونا مواجه بودیم، اقدامات سنتز و ساخت آن در کشور فراهم شود.
وی افزود: براین اساس اگر خواستیم این دارو را به صورت مطالعات بالینی در بیماران مورد ارزیابی قرار دهیم یا مطالعاتی که در سایر کشورها انجام شد، این دارو را به عنوان یک داروی ضد کرونای خوراکی تایید مجدد کرد، بتوان آن را براساس پروتکل‌هایی مورد نظر برای بیماران‌ تجویز کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :