19 دی: وزیر امور مذهبی و هماهنگی بین ادیان پاکستان با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه به ویژه تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد روابط تهران و اسلام‌آباد مستحکم‌تر از آن است که تحت تاثیر عوامل مخرب داخلی و خارجی قرار بگیرد.
«پیر نورالحق قادری» عصر سه شنبه در شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان با حجت الاسلام و المسلمین «حمید شهریاری» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اعضای هیات ایرانی دیدار و پیرامون تقویت مناسبات دوجانبه، وضعیت منطقه و عالم اسلام دیدار کرد. 
وی با ابراز خرسندی از حضور هیات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اسلام‌آباد از تلاش‌های این نهاد اسلامی در راستای هم‌افزایی میان علمای جهان اسلام و تحکیم همبستگی میان ملل مسلمان از جمله ایران و پاکستان قدردانی کرد. 
نورالحق قادری تاکید کرد: مردم و دولت پاکستان قدردان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت‌های مسلمان و دفاع از آرمان‌های آن مانند مردم کشمیر هستند و ما هرگز این حمایت‌ها را فراموش نمی‌کنیم. 
وی با تاکید بر نقش تعیین کننده جامعه روحانیت و نخبگان دینی ایران و پاکستان برای حل سوء تفاهم‌ها و گام‌های مشترک در مسیر وحدت و یکپارچگی علیه دشمنان مشترک، اظهار داشت: با توجه به مشترکات قوی دو کشور همسایه، برادر و دو دوست قدیمی ایران و پاکستان، هرگونه تلاش از سوی عناصر مخرب داخلی و خارجی برای تحت تاثیر قراردادن این روابط محکوم به شکست است. 
وزیر امور مذهبی پاکستان با یادآوری دیدار ۱۰ سال پیش خود با مرحوم آیت الله تسخیری طی سفر ایشان به شهر لاهور و همچنین ۳ سفر به تهران و دیگر شهرهای زیارتی ایران، گفت: علما و نخبگان ایران مواضع سازنده و قابل ستایشی در بحث تقریب مذاهب و برائت از عناصر افراطی و ضدوحدت دارند. 
وی افزود: پاکستان اعتقاد راسخ به احترام به مذاهب و ادیان الهی دارد و ما آماده همکاری نزدیک با جهان اسلام از جمله جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد ماموریت تقریب و همکاری مشترک برای بهره برداری از مشترکات مذهبی و دوری جستن از اختلافات هستیم. 
نورالحق قادری بر تعهد پاکستان برای تعمیق روابط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران، تبادل هیات‌های مذهبی و نخبگان دینی، تعامل میان نهادهای اسلامی و پژوهشی از جمله ترویج گردشگری زیارتی از پاکستان به اماکن مذهبی ایران تاکید کرد. 
وی با اشاره به تمدن ایران و تاریخ زبان فارسی در شبه قاره، بر لزوم همکاری‌های دو کشور در جهت ترویج زبان فارسی در پاکستان تاکید کرد و افزود که دولت این کشور به ویژه وزارت امور مذهبی برای هرگونه همکاری با سفارت و نمایندگی‌های فرهنگی ایران در پاکستان آمادگی دارد. 
وزیر امور مذهبی پاکستان همچنین خواستار تسهیل در مرزهای دو کشور برای افزایش فعالیت تجاری و بازرگانی شد و آن را عاملی موثر برای گسترش همکاری فی مابین دانست.
وی همچنین از رایزنی‌های وزارتخانه متبوع خود با سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان برای برقراری پروازهای مستقیم به مشهد مقدس از مبداء شهرهای کراچی و لاهور خبر داد. 

 
در ادامه این دیدار، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با استقبال از مواضع و سخنان وحدت آفرین وزیر امور مذهبی پاکستان، از پیر نورالحق قادری برای شرکت در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در آینده در تهران دعوت کرد. 
حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری تاکید کرد: برائت از اقدامات ضدتقریب و ترغیب ملل مسلمان برای بهره برداری از مشترکات راهکار اصلی جلوگیری از تفرقه و هرج و مرج در میان امت اسلامی است. 
مولوی نذیر احمد سلامی نماینده مجلس خبرگان رهبری و سید محمدعلی حسینی سفیر ایران در پاکستان نیز طی سخنانی بر لزوم تقویت همبستگی میان دو ملت، همکاری برای کمک به غلبه بر چالش‌های پیش روی مسلمانان تاکید و آمادگی ایران برای تقویت مناسبات فرهنگی و مذهبی با پاکستان و تلاش کشورمان برای گسترش گردشگری زیارتی، سلامت و سیاحتی را اعلام کردند. 
اعضای هیات کشورمان امروز با علامه «سید ساجد علی نقوی» رهبر ارشد شیعیان و رئیس حزب تحریک اسلامی و همچنین مسوولان شورای علمای شیعه پاکستان نیز دیدار کردند. 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب برای شرکت در برنامه‌های مختلف از جمله دیدار با برخی مقامات دینی و علمای ارشد مذاهب اسلامی پاکستان یکشنبه گذشته وارد اسلام آباد شد. 
سفر به شهرهای لاهور و کراچی جهت شرکت در نشست‌های تقریبی و رایزنی با رهبران مذهبی از دیگر برنامه‌های دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خواهد بود.
  • نویسنده :
  • منبع :