19 دی: مذاکره کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی عضو برجام و همچنین انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا صبح پنجشنبه در ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در وین دیدار کردند.
این دیدار پیش از آغاز تعطیلات پایان سال نو میلادی و سه روز وقفه در گفت‌وگوهایی است که با محور رفع تحریم‌ها پیگیری می‌شود.
پیش از این نشست جلسه دو جانبه‌ای میان علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا برگزار شد. هم زمان جلسات در سطح کارشناسی به صورت دو و چند جانبه جریان دارد.
هشتمین دور مذاکرات وین دوشنبه گذشته با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شده است و گفت‌وگوها با تمرکز بر موضوع رفع تحریم‌ها ادامه دارد. قریب به اتفاق هیات ها بر لزوم تداوم گفت‌وگوها تا رسیدن به توافق نهایی برای احیای توافقات سال ۹۴ تاکید دارند.
این درحالیست که با کاهش اختلافات طرف‌ها، امید برای دست‌یابی به توافق نهایی در این دور از مذاکرات به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
دیشب اعضای گروه ۱+۴ و آمریکا در وین تشکیل جلسه داده و آخرین وضعیت مذاکرات را مورد بررسی قرار دادند. میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که همه شرکت کنندگان با ابراز خشنودی، روند مثبت و فضای عملی مذاکرات جاری را مورد توجه قرار دادند.
هیات‌ها تا رسیدن به نتیجه نهایی مصمم به ادامه مذاکرات هستند اما به خاطر تعطیلات پایان سال میلادی گفت‌وگوها از روز جمعه به مدت سه روز متوقف و از دوشنبه پیگیری می‌شود.
جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف‌های مقابل، مذاکراتی را که در این مرحله شروع شده است با حسن نیت ادامه بدهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم.


  • نویسنده :
  • منبع :