19 دی: پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان روز شنبه در آغاز سال جدید میلادی (۲۰۲۲) خشونت علیه زنان را توهین به خداوند خواند و خواستار پایان یافتن این پدیده شد که در دوره همه گیری به شدت اوج گرفته است.
به گزارش خبرگزاری رویترز؛ فرانسیس ۸۵ ساله در گردهمایی در میدان سن پیتر رم به مناسبت بزرگداشت روز جهانی صلح، با اشاره به این نکته که خداوند انسان ها را از یک زن آفرید نه به صورت مستقیم از فرشتگان، آسیب رساندن به بانوان را اقدامی شیطانی و معادل با توهین به خداوند دانست.  
او در پیام سال نو، افزود که زنان رشته حیات را پایدار نگهداشته اند و از آنجا که زنان، جهان را حفظ می کنند، بیائید برای بهبود شرایط مادران و زنان های بیشتری تلاش بکنیم.
پاپ در ماه گذشته در تلویزیون ایتالیا به زنی که مورد ضرب و شتم همسر سابقش قرار گرفته بود، گفت مردانی که علیه زنان خشونت به کار می برند، درگیر اقدامی تقریبا شیطانی هستند.
با توجه به اوج گیری خشونت های خانوادگی به ویژه علیه زنان هم زمان با آغاز همه گیری و قرنطینه ها از نزدیک به ۲ سال پیش که بسیاری از زنان را وادار به ماندن در خانه ها و در معرض بدرفتاری قرار داد، پاپ فرانسیس بارها علیه خشونت های خانوادگی سخن گفته است.
شمار شرکت کنندگان در این مراسم به علت محدودیت های کرونایی، کمتر از سال های گذشته بود، زیرا شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایتالیا که  واتیکان را در برگرفته، روز جمعه نزدیک به ۱۵۰ هزار تن اعلان و مقررات تازه ای مانند اجبار به پوشیدن ماسک در بیرون از خانه ها به اجرا گذاشته شده است.
رهبر واتیکان در متن پیامش به مناسبت روز جهانی صلح با انتقاد از هزینه های فزاینده نظامی و تسلیحاتی به بهای کاهش خدمات اجتماعی، از کشورها خواست بودجه تسلیحاتی را به سرمایه گذاری در آموزش اختصاص دهند.
همه شرکت کنندگان در این مراسم به استثنای پاپ ۸۵ ساله که واکسن دریافت کرده و اعضای گروه سرود متشکل از پسربچه ها و بزرگسالان، به عنوان اقدامی پیشگیرانه علیه کووید ۱۹ از ماسک صورت استفاده کرده بودند.  
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در روزهای پایانی آذر ماه نیز افزایش خشونت علیه زنان در غرب را مورد نکوهش قرار داد و گفت مردانی که مرتکب این کار می شوند درگیر امری هستند که تقریبا شیطانی است.
فرانسیس گفت: تعداد زنانی که در منازل شان کتک می خورند و مورد سواستفاده قرار می گیرند حتی از سوی همسرانشان، بسیار بالاست.
وی افزود: مشکل این است که از نظر من این مساله تقریبا شیطانی است، زیرا سو استفاده از شخصی است که نمی تواند از خود دفاع کند و فقط می تواند تلاش کند جلوی ضربه ها را بگیرد. این بسیار تحقیرکننده است.
آمار و ارقام منتشر شده از سوی پلیس در ماه گذشته نشان می دهد که هر روز تقریبا ۹۰ رویداد خشونت بار علیه زنان در ایتالیا اتفاق می افتد و ۶۲ درصد از این موارد، خشونت های خانگی هستند.
طبق گزارش جدید سازمان ملل، نزدیک به نیمی از زنان در سراسر جهان از آغاز شیوع ویروس کرونا، قربانی و یا شاهد خشونت بوده اند.
بر اساس نتایج این مطالعه سازمان ملل که داده های آن از آوریل ۲۰۲۰ جمع‌آوری شده و ۴۸ درصد این جامعه آماری را زنان ۱۸ تا ۴۹ سال تشکیل داده اند، ۴۵ درصد زنان ادعا کرده اند که قربانی خشونت جنسیتی شده و یا کسی را می‌شناسند که این امر را شاهد بوده است.  
همچنین مسئله خشونت جنسی به وضوح در زنان درگیر با معضل بیکاری مشاهده شده است، به طوری که در مقایسه با آمار ۴۳ درصدی زنان شاغل که این مسئله را تجربه کرده اند، ۵۲ درصد زنان بیکار مواردی از خشونت را گزارش کرده اند.
طبق گزارش کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (سپال) دست‌کم چهار هزار و ۹۱ زن در ۲۶ کشور آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۰ قربانی زن‌کشی شده اند.
این آژانس طی بیانیه ای هشدار داد که علیرغم کاهش ۱۰.۶ درصدی این آمار نسبت به سال ۲۰۱۹، اما زن‌کشی به شکل افراطی همچنان بر هزاران زن و دختر در این منطقه تاثیرگذار است.

  • نویسنده :
  • منبع :