19 دی: سفیر ایران در آستانه از سرگیری ادامه دور هشتم مذاکرات رفع تحریم ها در وین تصریح کرد که کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها باید برای ضمانت اجرای توافقات مهم و استراتژیک سال ۱۳۹۴ ابتکار به خرج دهند.
«محسن بهاروند» سفیر ایران در لندن یکشنبه شب با انتشار پیامی در حساب اینستاگرامی خود نوشت: همه کشورهای عضو برجام حتی دولت فعلی آمریکا هم قبول دارند که رفتار ایالات متحده پس از انعقاد برجام در عدم اجرای تعهدات خود یک اقدام یکجانبه خودسرانه، غیرقانونی و غیر سازنده بود. همه آنها هم قبول دارند که باید تضمینی وجود داشته باشد که این رفتار مجددا تکرار نشود و همگان در آینده طبق قطعنامه ۲۲۳۱ باید متعهد به تعهدات خود باقی بمانند.
وی افزود: با این‌حال هیچ‌یک از آنها تاکنون ابتکار قابل توجهی اعم از سیاسی، حقوقی و عملی برای تضمین تداوم اجرای تعهدات این توافق مهم و استراتژیک در آینده ارائه نکرده‌اند. در حالی‌که حقوق بین‌الملل، نهادهای سیاسی مانند شورای امنیت ملل متحد و ایجاد مکانیسم‌های تبادلات بانکی ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد این تضمین دارند.
سفیر ایران با بیان اینکه «کافی بود قضیه برعکس باشد و قرار بود طرف مقابل آنها چنین تضمین‌هایی بدهد» افزود: آنگاه ده‌ها راهکار سیاسی و حقوقی را مطرح می‌کردند و تمام ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی بین‌المللی را در این راستا بکار می‌گرفتند.
وی خاطر نشان کرد که هیات ایرانی دارای توانایی کارشناسی هست که بتواند این راهکارها را روی میز بگذارد و همه ما باید از هیات کشورمان در این مذاکرات مهم حمایت کنیم.
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها روز دوشنبه پس از یک وقفه سه روزه بخاطر تعطیلات سال نو میلادی، از سر گرفته می‌شود. طبق برنامه اعلام شده علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران صبح فردا وارد وین خواهد شد.
نحوه راستی آزمایی رفع تحریم های ایالات متحده و تبیین شاخص‌ها و ملاک‌هایی که طبق آن احتمال خروج مجدد ایالات متحده از برجام به حداقل رسیده و نتواند تحریم‌های جدیدی را برخلاف توافق صورت گرفته اعمال کند از اصلی‌ترین دستور کار مذاکرات در روزهای پیش‌رو خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :